Pagina 1 van 1
Vragen 147 diesel (1..9 120 pk 2007)
Geplaatst: za aug 08, 2009 09:52
door 147ZZ
Hoi,
Ik zal mij eerst even voorstellen: mijn naam is Martijn en nieuw op dit forum. Ik heb een aantal vragen over mijn 147 JTDm (120 pk) uit 2007 en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
- als ik mijn koppeling laat opkomen (en het raam open heb) en gas geef dan hoor ik (voornamelijk bij koude motor) een ratel. Het klinkt alsof een ketting aangrijpt. Nu hoorde ik laatst een 156 die dit ook heeft. Is dit volgens jullie normaal?
- bij constante snelheid wil de auto heel af en toe een schok geven. Dit gebeurt maar eens in de zoveel tijd en is zo voorbij. Het lijkt alsof de motor inhoudt. Volgens de dealer is dit volstrekt normaal en heeft dit te maken met het roetfilter die deeltjes afgeeft aan de olie (?). Kennen jullie dit fenomeen?
- bij het afremmen (bij een snelheid van ca. 90 km/h) schokt de auto een klein beetje. Zodra ik de rem loslaat is het schokken weg. Duidt dit op versleten remblokken of -schijven?
- bij stationair draaien hoor ik het normale dieselgeluid. Door dit dieselgeluid heen hoor ik iets draaien. Het lijkt een soort stalen wiel wat af en toe tussendoor klinkt. Het is een nogal vage omschrijving en het geluid is ook nogal vaag. Is iemand van jullie hier toevallig mee bekend? De auto heeft slechts 60.000 km gelopen.
- is iemand ermee bekend dat deze dieselmotor een zoemende/fluitende toon geeft indien je de auto laat terugzakken in toeren. Het lijkt een soort zoem. Het klinkt heel normaal, maar ik heb het bij andere turbo diesels nooit gehad.
Sorry voor de vele vragen. Ik benieuwd naar jullie reacties.
Gr,
Martijn
RE: Vragen 147 diesel (1..9 120 pk 2007)
Geplaatst: za aug 08, 2009 10:37
door Engine
Hoi,
Over roetfilter regelingen weet ik vrij veel af (is mijn werk), dus daar kan ik wel wat over melden:
Waarschijnlijk merk je dit als het roetfilter aan het regeneren is, dat betekent bot gezegd dat het roetfilter in de fik wordt gezet terwijl je rijd (alleen intern hoor) en dan verbranden de reotdeeltjes. Als er op dat moment iemand achter je rijdt kan die dan ook wat sliertjes rook uit je uitlaat zien komen. Dit in de fik zetten gebeurt door eigenlijk helemaal aan het eind van de verbranding in je cylinder wat extra diesel in te spuiten, dit gaat dan door je uitlaat want het is in de cylinder al te koud om nog goed te verbranden. Het eerste stukje van je roetfilter bestaat uit wat ze noemen een oxidatie katalysator, dat ding zorgt ervoor dat er heel veel warmte wordt gemaakt als hij al die onverbrande diesel over zich heen krijgt.
Lang verhaal, maar hoe merk jij dat nu? Op het moment dat de motor omschakelt in "regeneratie mode" begint hij dus met zo laat diesel inspuiten. Uit ervaring weet ik dat het voor de fabrikant ontzettend moeilijk is om dit omschakelen zo te laten gebeuren dat je er niets van merkt. Ik geloof dus best in het verhaal van je dealer, alleen heeft hij een geval van de klok horen luiden maar niet wetend waar de klepel hangt.
Groet.
PS dat stalen wiel... mischien hoor je de compressor van de airco af en toe inschakelen?
RE: Vragen 147 diesel (1..9 120 pk 2007)
Geplaatst: ma aug 10, 2009 07:43
door 147ZZ
Hoi,
Hartelijk dank voor je uitleg! Het is me nu in ieder geval veel duidelijker.. Dat 'stalen wiel' is niet de airconditioning. Het is juist duidelijk hoorbaar als de airco uitgeschakeld is. Op een ander forum kreeg ik te horen dat het wellicht het vliegwiel is of een rubber van de krukaspoelie. Ik vind dit wel vrij snel na 60.000 km. Ik breng de auto volgende week even naar de garage. Hopelijk kunnen deze daar wat vinden. Het valt me wel op dat ze bij de dealer vaak zeggen dat de diesels van Alfa wat rauw zijn en daardoor wat meer geluid (en rammeltjes) kunnen laten horen. Over veel 'geluidjes' hoef je je geen zorgen te maken. Ik vind dit wat makkelijk. Ik rij ruim 40.000 km per jaar en ik wil absoluut geen motorschade riskeren.
Ik hou jullie op de hoogte!
Groeten!
RE: Vragen 147 diesel (1..9 120 pk 2007)
Geplaatst: ma aug 10, 2009 13:25
door Andretti Molletti
Ik heb dezelfde auto maar nooit geweten dat er een roetfilter opzat... bij mij is het iig gestolen dan
Je koppeling... wat is de km stand?? bij 100-120000 ben je vaak aan de beurt bij stevig bereden 147's.
Je metaal geluid is je airco denk ik ook... zet je airco eens uit?
zoemend geluid?? is dat niet het verschil in turbo van de standaard gebakjes met een wastegate turbo en de echte auto's (welkom in de Alfa wereld) met een nozzle turbo...voorsprong door techniek hier he!
Afremmen en inhouden?? je motor of ?? vage klacht mijn 147 remt geweldig en ja als ik op de rem trap dan houdt i in

RE: Vragen 147 diesel (1..9 120 pk 2007)
Geplaatst: di aug 11, 2009 08:47
door 147ZZ
Hai,
Het inhouden lijkt echt in de remmen te zitten, althans de motor geeft geen 'bijzondere geluiden'. Ik heb de auto vanaf 10.000 km en ik weet natuurlijk niet wat er voor die tijd mee is gebeurd, maar ik rij redelijk rustig met de auto. De auto heeft 60.000 km gelopen.. Beetje vroeg, toch?
Groeten,
Martijn
RE: Vragen 147 diesel (1..9 120 pk 2007)
Geplaatst: di aug 11, 2009 10:50
door De Block
Tom heeft mij wel eens uitgelegd dat de koppeling van deze auto's een demperplaat hebben. Bij mijn 147 is die bij een beetje fel optrekken/wegrijden te horen. (Slijtage) Zou bij jou wellicht ook het geval kunnen zijn..
RE: Vragen 147 diesel (1..9 120 pk 2007)
Geplaatst: di aug 11, 2009 12:42
door Engine
Je bedoelt een 2 massa vliegwiel. Zit er volgens mij wel op bij die types ja. Is de auto gechipt? Heeft de auto een trekhaak? Bij zware belasting kan die stuk gaan of versneld slijten, maar normaal gaat ie pas na de 2 ton stuk. Of je hem ook iets kan horen zonder dat ie stuk is bij iets feller rijden kan ik niet beoordelen. Heb zelf nog een massief vliegwiel.
PS; voor wat betreft het roetfilter, als ik het goed heb is dat een hele tijd een optie geweest, dus heeft dan niet elke 147 het.
RE: Vragen 147 diesel (1..9 120 pk 2007)
Geplaatst: di aug 11, 2009 17:43
door Gtv4
Bij mijn weten heeft elke Jtd een 2 delig massa vliegwiel. (156 en 147)
De eerste versie's (105pk) gingen snel stuk na het chippen.
De 115 pk heeft het sterkere vliegwiel zoals ook de 16v heeft.
Mijn 16v vliegwiel gaf bij het optrekken een "tik" (vanaf de 150dkm) Bij de 2 ton heb ik deze vervangen samen met de koppeling.
Meestal gaat de auto trillen bij afremmen en versnellen boven de 100km/h. Daar had ik dan weer geen last van, enkel de irritante tik in de 1e en 2e versnelling alsof er een homokineet speling had.
Volgens de autoweek database heeft een 2007 JTDm 120pk een partikel filter!
Bron autoweek
RE: Vragen 147 diesel (1..9 120 pk 2007)
Geplaatst: di aug 11, 2009 19:30
door 147ZZ
De auto is niet gechipt en heeft ook geen trekhaak. Ik moet wel zeggen dat er vanaf het begin af aan een soort 'knak' in de koppeling heeft gezeten. Bij 45.000 km is onder garantie een nieuwe cilinder in de koppeling gezet (verbeter me als ik de verkeerde benaming geef; ik ben a-technisch). De motor zelf loopt top. De turbo geeft een goed geluid. Verder ben ik erg zuinig op de auto. Ik rij de auto 's ochtends rustig warm en ook tussendoor rij ik niet als een bezetene. Deze 147 heeft in ieder geval een roetfilter. De dealer heeft me onlangs aanbevolen om wat Forte bij de diesel te gooien. Hierdoor zou de motor wat soepeler kunnen gaan lopen en blijft slijtage langer uit.
Re: RE: Vragen 147 diesel (1..9 120 pk 2007)
Geplaatst: di aug 11, 2009 19:47
door Tjerry
De auto is niet gechipt en heeft ook geen trekhaak. Ik moet wel zeggen dat er vanaf het begin af aan een soort 'knak' in de koppeling heeft gezeten. Bij 45.000 km is onder garantie een nieuwe cilinder in de koppeling gezet (verbeter me als ik de verkeerde benaming geef; ik ben a-technisch). De motor zelf loopt top. De turbo geeft een goed geluid. Verder ben ik erg zuinig op de auto. Ik rij de auto 's ochtends rustig warm en ook tussendoor rij ik niet als een bezetene. Deze 147 heeft in ieder geval een roetfilter. De dealer heeft me onlangs aanbevolen om wat Forte bij de diesel te gooien. Hierdoor zou de motor wat soepeler kunnen gaan lopen en blijft slijtage langer uit.
Additieven van Forté zijn top. Ik verwen mijn Alfa regelmatig met een dosering.
In het stuurhuis is het ook toppie.
Tjerry