Gebruikersavatar
jef 75
Guru
Guru
Berichten: 1600
Lid geworden op: za apr 15, 2006 20:59
Locatie: 75-City

Onderscheid V6,TB en TS IE achterremschijven 75

zo aug 02, 2009 12:41

Blijkbaar word bij leveranciers geen onderscheid meer gemaakt ivm deze verschillende schijven.
De V6,TB schijven hebben M10 gaten,de TS,IE modellen M8
Ook lees ik op de dozen,dat de schijven met M10 gaten geschikt zijn voor M8 en M10 bouten.
Je kan eventueel de schijf zo draaien dat er bij remmen geen vrije slag zit in het M10 gat zit,met M8 bouten,als er al sprake is van opschuiven,wanneer goed vast gezet.
Toch wil ik weten of hier enig gevaar oid bij betrokken kan zijn
Bij ARparts,hbase,word hetzelfde onderdeelnr voorgeschreven,bij prins is het dan weer wel anders.
Een TS met M10 gaten, schijven is ten zeerste afgeraden?

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8958
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Onderscheid V6,TB en TS IE achterremschijven 75

zo aug 02, 2009 13:24

Ik zou er dan altijd vulbusjes tussen zetten, dan zie ik geen probleem. Het zou de onderdelenleveranciers sieren als ze er van die busjes bij zouden leveren, maar dat zal wel niet.
Laatst gewijzigd door yuri 75 V6 op zo aug 02, 2009 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7061
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Onderscheid V6,TB en TS IE achterremschijven 75

zo aug 02, 2009 13:52

ik vraag me af of het echt zo'n probleem is... Bij de meeste auto's met wielbouten zit de schijf met enige speling gemonteerd, vooral als dat boutje waarmee de schijf aan de naaf vastgezet zit er niet meer in zit. Je trekt dan met het wiel natuurlijk de schijf wel vast op zijn plaats maar dat geldt ook voor de 75 schijf achter, die zit ook klem tussen de aandrijfas en de flens.

Wanneer zou de schijf zich dan kunnen verplaatsen? alleen bij afwisselend voor-en achteruit rijden en hard remmen. Als je immers alleen maar in 1 richting rijdt wordt de schijf maar in 1 richting getrokken, en als de aandrijfassen goed vast zittengeschroefd zul je aardig hard moeten remmen om de schijf te verdraaien tov de as en bakflens...

Ik vind het geen nette oplossing om ze zo te leveren :( en zou ze zelf ook niet zo snel monteren maar ik zou het best aan durven om er zo vele km's mee te rijden. :)

Stukje buis kopen van 10mm met een 1mm wanddikte en daar stukjes van zagen is natuurlijk een nette oplossing. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
jef 75
Guru
Guru
Berichten: 1600
Lid geworden op: za apr 15, 2006 20:59
Locatie: 75-City

RE: Onderscheid V6,TB en TS IE achterremschijven 75

zo aug 02, 2009 14:10

Idd,het mag wat beter van de leveranciers,het is tegenwoordig niet zo makkelijk meer om prima te spullen te krijgen in belgie.
Ze zien me soms niet meer graag komen,altijd moet ik dat speciale onderdeel hebben en dat niet etc.
Ik rijd nu +- een 5000 km rond met deze M10 schijven op een TS 75.
Problemen heb ik tot op heden niet ondervonden.
Maar toevallig kwam ik vandaag een topic tegen met een reactie(M10 gats schijven gebruikt,op M8 gats flenzen,bouten waren gebroken)en daar schrok ik wel even van :shock:
Als ik het topic even vind kan er verder over gesproken worden.
Tevens heb ik een foto gemaakt van een doos met M10 remschijven,met zolas te zien de vermelding van minimale en maximale bout dikte te gebruiken.

Afbeelding

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7061
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Onderscheid V6,TB en TS IE achterremschijven 75

zo aug 02, 2009 14:20

Dat is de min en max dikte van de schijf denk ik zo... :? :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
jef 75
Guru
Guru
Berichten: 1600
Lid geworden op: za apr 15, 2006 20:59
Locatie: 75-City

RE: Onderscheid V6,TB en TS IE achterremschijven 75

zo aug 02, 2009 14:24

dat heb ik dan helemaal verkeerd begrepen :oops:
Maar dan nog worden TB en TS schijven op veel plaatsen als zelfde aangezien,en geleverd.

Gebruikersavatar
jef 75
Guru
Guru
Berichten: 1600
Lid geworden op: za apr 15, 2006 20:59
Locatie: 75-City

RE: Onderscheid V6,TB en TS IE achterremschijven 75

zo aug 02, 2009 15:55

toch maar gekozen voor passende busjes.
even op maat gezaagd en bramen afgevijld.
prima oplossing waar ik zelf niet opgekomen was.
Prima tips jongens :wink:

Afbeelding

easyrider
Full Member
Full Member
Berichten: 259
Lid geworden op: zo mar 27, 2005 19:57
Locatie: Vught
Contacteer: Website

RE: Onderscheid V6,TB en TS IE achterremschijven 75

zo aug 30, 2009 18:08

Vandaag zijn we ben Jef75 geweest en we kwamen zo ter sprake over dit topic.
Voor onze 75 1.8 IE hadden we remschijven voor en achter besteld bij http://www.mobilityparts.nl en we kregen de goede schijven met M8 gaten.
Dus misschien daar bestellen ?
Zomaar een tip voor jullie.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Onderscheid V6,TB en TS IE achterremschijven 75

ma aug 31, 2009 06:30

gewoon altijd m8 bestellen dan kan je (in het geval van m10) zelf ff opboren......
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 508
Lid geworden op: di jan 04, 2005 10:30
Locatie: Margraten
Contacteer: Website

RE: Onderscheid V6,TB en TS IE achterremschijven 75

wo sep 02, 2009 09:53

Ter referentie:

De 75 Turbo, V6 en 2.4 TD (en GTV6) hebben de 'M10' schijven achter, Brembo nr. 08.3910.20

De overige 4 cilinder 75's hebben de 'M8' schijven, Brembo nr. 08.3910.10


Dus er is wel degelijk onderscheid (en dat maak ik natuurlijk ook bij leveringen; je krijgt het juiste type schijf voor je 75.)
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Terug naar “Algemene Technische vragen”