HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

knallenende uitlaat

za aug 01, 2009 16:47

Mijn motor is vorig jaar gereviseerd. Sindsdien heb ik nogal een benzinewalm uit de uitlaat en hij knalt ook nogal bij gaslos.

Hij is onlangs (elders)aan de viergastester geweest en daar kwam uit dat de HC veel te hoog was (onverbrande benzine).

Zij dachten aan verkeerde uitlaatklepspeling.

Nu heb ik die opgemeten. Inlaat: 0,45-0,48 uitlaat 0,43-0,45

Volgens de documentatie die ik heb, moet dit zijn inlaat 0,475-0,50, dus de inlaat is zo gek nog niet. uitlaat 0,525 tot 0,55.
De uitlaatklep opent dus een tiende verder dan voorgeschreven.

Volgens degene die de revisie gedaan heeft, is dit omdat de kleppen anders lawaai maken(boeit me niks).

Zou dit de oorzaak kunnen zijn van de benzinelucht en het knallen?

Oh ja, de ontsteking staat goed.
Laatst gewijzigd door HAAK28 op vr aug 14, 2009 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: klepspeling 77-er 2Lnord

zo aug 02, 2009 17:42

Ontsteking staat goed? Ik denk toch wel aan de late kant....Wanneer je deze iets vervroegd zal het euvel minder zijn.

(ja het knalt - en dat heeft ook te maken met de klepspeling op uitlaatkant die je op orde dient te brengen...)

Staan de nokkenassen ook mooi op tijd (streepjes) bij BDP?

O ja: uitlaatklep opent niet te laat hoor met een tikkeltje minder klepspeling, daar ga je mis...

doet je vervroeger het wel? (want als je elektronische ontsteking had - had je dat vast geschreven)
Wacht: 77er "tamme" 2.0 mag meer hebben aan speling op uitlaatkant dan de "wildere" 131pk die eind dat jaar op de markt kwam....
Welke heb je? Of welke stokken?
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: klepspeling 77-er 2Lnord

zo aug 02, 2009 20:19

Ontsteking staat goed? Ik denk toch wel aan de late kant....Wanneer je deze iets vervroegd zal het euvel minder zijn.

(ja het knalt - en dat heeft ook te maken met de klepspeling op uitlaatkant die je op orde dient te brengen...)

Staan de nokkenassen ook mooi op tijd (streepjes) bij BDP?

O ja: uitlaatklep opent niet te laat hoor met een tikkeltje minder klepspeling, daar ga je mis...

doet je vervroeger het wel? (want als je elektronische ontsteking had - had je dat vast geschreven)
Wacht: 77er "tamme" 2.0 mag meer hebben aan speling op uitlaatkant dan de "wildere" 131pk die eind dat jaar op de markt kwam....
Welke heb je? Of welke stokken?
das is weer genoeg om na te kijken ;-), maar zonder gekheid, ik zal eens kijken wat voor stokken ik heb. Of ie 128 of 131 pk heeft, ik weet het niet, datum tenaamstelling is aug 77.
Ontsteking stond vroeger(maar misschien wel weer te vroeg...), ook dan deed die knallen, het is trouwens een 123-ontsteking, zonder vacuumvervroeger, die zat er standaard ook niet op.
Ik heb hem trouwens op het 1600-schema lopen, want dat komt overeen, met wat in mijn instructiebiekje staat als vervroegingscurve...hier loopt ie ook mooier op.(die van de 2-liter vervroegt uiteindelijk maar 31 graden, terwijl het 38 moet zijn).
Of de nokkenassen op tijd staan moet ik idd ook ff checken., misschien zijn ze er wel met haast ingegooid de laatste keer....

Nee idd klep opent verder, ook iets eerder en gaat iets later dicht, daardoor heb je iets meer overlap...

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice

do aug 06, 2009 17:45

streepjes staan goed op het bdp
nokkenassen staat op: uitlaat 105 2003 20003 (als ik het goed gelezen heb...) en de inlaat hetzelfde? Dat heb ik vast verkeerd gelezen...

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice

vr aug 07, 2009 23:09

kleppen zijn gesteld op de juiste speling, motor loopt nu mooier, maar het geknal is er nog steeds.

zou dit ook kunnen komen van een lekke uitlaat voor de 1e demper, het klinkt namelijk of het daar vandaan komt?

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice

vr aug 14, 2009 20:01

UItlaat is niet lek. Al zoekende de carburateurs er maar eens afgehaald en er een nieuw pakkingsetje in gegooid. Dit heeft wel het hikje in de acceleratie verholpen (een acceleratiemembraam bleef hangen), maar hij knalt nog steeds. Ontsteking verstellen helpt ook niet, krijg hier alleen maar backfires van. Ik begin toch te denken, dt mijn 123-ignition niet goed is, heb gelukkig mijn oude verdeler nog liggen, dus die er morgen maar eens op klussen, hoopt dat het helpt, anders weet ik het ook niet meer...

sportnokken

RE: knallenende uitlaat

zo aug 16, 2009 09:29

Met onze bertone ook zo"n knallend probleem gehad ,carburateur"s stonden niet synchrone .
Synchrone gezet en geen geknal meer.
Bij de garage haalde ze de luchtfilter er af ,starten zonder luchtfilter , en je oren boven de carburateur"s , telkens maar kort gas geven van stationair naar +/- 2500 rpm
en maar luisteren of de carb gelijk op pakken en dan net zolang stellen tot dat ze gelijk op pakken.

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice

za aug 29, 2009 12:54

OK, de 123 is weer terug van onderzoek, blijkt niets aan te mankeren. Probleem schijnt echter te zijn, ze hebben er een schakelpunt in gemaakt, waardor de 123 bij 600 toeren ineens van geen vervroeging naar 6 graden vervroeging schakelt. Als je de ontsteking nu iets vroeg zet, dan zal hij bij een laag stationair toerental van rond de 600 heel de tijd om het markeringsteken heen springen.

Ik heb nu de ontsteking netjes op tijd gezet, met een iets hoger toerental, nu blijft ie wel netter op de streep staan.

Echter probleem nog niet opgelost, nog steeds veel knallen in de uitlaat bij gas los.

Synchroon ja (met vacuum meters)
onsteking op tijd ja (met lamp gecheckt)
carburateurs nieuw setje pakkingen in gedaan.
klepspeling, tja heb ze laten stellen, maar alleen de uitlaatkant is volgens mij gesteld, terwijl ik nadrukkelijk ook naar de inlaat had gevraagd.

stond op: Inlaat: 0,45-0,48 uitlaat 0,43-0,45 is nu: inlaat 0,45-0,48 uitlaat 0,525-0,575, uitlaat is dus ook niet zo netjes gedaan vind ik dan zelf.....

Komt dit knallen nu door een te arm of een te rijk mengsel, ik las ergens door een te arm mengsel, maar dat spreek de viergastester tegen (op lpg rond 3 % CO en keurig lambda 1 of iets daar onder), op benzine staat ie iets arm(lamda 1,05-1,1), komt waarschijnlijk door de verstoring in de inlaat door de gasbuisjes, maar het knallen is er ook op gas.

Begin zo langzamerhand te denken, dat er iets aan min cilinderkop mankeert, na revisie(bij dezelfde garage) heeft ie eigenlijk nog nooit echt mooi gelopen.

Ga hem denk ik toch maar eens naar een andere garage brengen om er naar te laten kijken.

gtv 105.21
Full Member
Full Member

za aug 29, 2009 19:38

Wat voor een type carbs heb je?

Webers hebben nog wel eens het probleem dat als de choke regelmatig gebruikt is er spelling op de plunjers ontstaat en ze gaan lekken.

Ik zou me kunnen indenken dat als er nog een kleine spelling is je dat alleen merkt bij hogere toerentallen bij gas los de onderdruk groot genoeg is om door de choke benzine te kunnen aanzuigen.

Han

:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice

za aug 29, 2009 20:23

solexen, ik zal volgende week nog eens met draaiende motor hier en daar vloeistof spuiten en kijken hoe die daarop reageert....

Terug naar “Algemene Technische vragen”