Pagina 1 van 1

Keuring voor verlaging in België

Geplaatst: vr jul 31, 2009 09:39
door ICEFARMER
IS EEN VERLAAGDE 147 ONMOGELIJK IN BELGIË

:!: :!: Ik heb hier een groot probleem.
Vorige maand ben ik ook naar de keuring geweest,en hebben ze mij doorgestuurd naar Ieper voor een keuring ivm.verlaging.
Blijkt dat ook enkel de wielvlucht een probleem is,links 0,5° en rechts minder dan 1°.
Ook mijn leverancier weet niet wat doen.
De enige oplossing is blijkbaar terug de originele monteren,maar om elk jaar die veren 2 maal te wisselen heb ik ook geen zin.
De keuringmeester zegt zelf geen oplossing te weten,of wil hij ze me niet zeggen.
Kon Alfa nu niet wat grotere toleranties geven!!!!!

Ik zal zelfs uitstel moeten vragen want ik kreeg zelfs maar 2 weken tijd om het in orde te brengen.
Net voor ik op verlof vertrof,en intussen is mijn bandencentrale nu op verlof.

Dan wil een mens al eens regelmentair met iets in orde zijn,dan krijg je dit.
En dat terwijl er zo veel wagens zonder keuring en verzekering rondrijden!

HEEFT ER IEMAND EEN OPLOSSING VOOR MIJ!!!! :!:

RE: Keuring voor verlaging in België

Geplaatst: vr jul 31, 2009 12:37
door Andretti Molletti
Ik zou een minder strak T-shirt nemen dan komt het niet zo nauw uit.

:wink:

RE: Keuring voor verlaging in België

Geplaatst: vr jul 31, 2009 17:19
door alfa147man
Zijn de cijfers die je hier opgeeft de gemeten waardes of de afwijking buiten tolerantiegebied?
Een auto verlagen heeft inderdaad effect op de wielvlucht. Die zou meer en meer negatief komen te staan naarmate de wagen lager komt te liggen.
Als de afwijking niet gecorigeert kan worden met vulplaatjes, regelmoeren of wat dan ook, dan heb je inderdaad een probleem.

Is de afwijking buiten tolerantie zeer klein is, zou ik tijdens het meten eens zien wat het effect is bij het verhogen of verlagen van de bandenspanning, montage van een ander set velgen (indien je die zou hebben),... Als alle kleine beetjes helpen bekom je zo misschien toch nog je goedkeuring op een legale manier. Maar dit is enkel in de veronderstelling dat de afwijking buiten tolerantie miniem is.

Nog even ter info: de reden waarom dit afkeur is, is niet omdat ze jou willen pesten, ook al lijkt dit op het eerste zicht zo.
Wielgeometrie is iets fundamenteel om een goeie wegligging te garanderen. Een wagen die te veel verlaagd is heeft dan wel een lager zwaartepunt, er komen dan andere factoren de kop opsteken waardoor de wagen niet meer prettig gaat sturen, of zelfs gemene reacties in het stuurwiel kan uitlokken, waardoor rijden zelfs gevaarlijk wordt. Als je hierover meer wil weten dan ga je best eens zoeken op het Internet of op de race-topics op dit forum.
Op de keuring hanteert men afstelgegevens die door de constructeur zijn opgegeven. Deze gegevens zijn een compromis tussen rijgedrag, bandenslijtage, tractie,... Het is dan ook begrijpelijk dat men op de keuring deze waardes strikt laat controleren.

Succes

RE: Keuring voor verlaging in België

Geplaatst: vr jul 31, 2009 17:30
door Gtv4
Je moet de dame van dat T-shirt met de 147 naar de keuring sturen!
Wedden dat de de tolerantie's dan geheel anders zijn. :wink:

Ik neem aan dat ze wel de uitlijn gegevens van een sportpakket hebben genomen?
Meestal kan je tot 30mm verlagen zonder problemen.
Wil je meer verlagen dan moet je een goedgekeurde schroefset aanschaffen.

Re: RE: Keuring voor verlaging in België

Geplaatst: vr jul 31, 2009 18:04
door Stefan Elshout
Nog even ter info: de reden waarom dit afkeur is, is niet omdat ze jou willen pesten, ook al lijkt dit op het eerste zicht zo.
Wielgeometrie is iets fundamenteel om een goeie wegligging te garanderen. Een wagen die te veel verlaagd is heeft dan wel een lager zwaartepunt, er komen dan andere factoren de kop opsteken waardoor de wagen niet meer prettig gaat sturen, of zelfs gemene reacties in het stuurwiel kan uitlokken, waardoor rijden zelfs gevaarlijk wordt. Als je hierover meer wil weten dan ga je best eens zoeken op het Internet of op de race-topics op dit forum.
Op de keuring hanteert men afstelgegevens die door de constructeur zijn opgegeven. Deze gegevens zijn een compromis tussen rijgedrag, bandenslijtage, tractie,... Het is dan ook begrijpelijk dat men op de keuring deze waardes strikt laat controleren.

Succes
JUIST!

RE: Keuring voor verlaging in België

Geplaatst: za aug 01, 2009 12:18
door ICEFARMER
Als ik de dame van mijn avatar stuur,dan is het keuringsstation te klein denk ik. :lol:

De wagen is tussen de 30 en de 35 mm verlaagd,dus niet zo extreem denk ik.

Hierbij het verslag van onze strenge Belgische keuring.

Afbeelding


Kunnen dergelijke bouten een oplossing bieden bij de voorpoten van een 147?

Afbeelding

RE: Keuring voor verlaging in België

Geplaatst: za aug 01, 2009 13:33
door Andretti Molletti
Die bouten zijn idd een goede oplossing, maar ik vraag me even af is er gemeten met belasting in de auto??
dus die memmen op de voorstoel??

RE: Keuring voor verlaging in België

Geplaatst: za aug 01, 2009 20:47
door elrico
Weet van mee te spreken ......, een aantal jaren geleden toen er nieuwe keuringsregeltjes bijkwamen opeens mijn 145 en 206cc rood, had geen goca bewijs van verlaging !!!!! Toen maar besloten om krimpkous over de rode veren te trekken.........en hopsa !!!!!! Al jaren door de keuring zonder dat er iemand ziet dat de wagens verlaagd zijn ( ongeveer 30-35 mm ). Blijkbaar zien de keurders niet graag glimmende gekleurde veren.....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Grts, Eric

Re: RE: Keuring voor verlaging in België

Geplaatst: zo aug 02, 2009 12:10
door n0sTRa
mooie oplossing

RE: Keuring voor verlaging in België

Geplaatst: zo aug 02, 2009 14:37
door ICEFARMER
Dat is ook mijn probleem niet,die verlagingsveren zijn origineel al zwart.

RE: Keuring voor verlaging in België

Geplaatst: do aug 06, 2009 14:28
door ICEFARMER
Vandaag uitstel gaan vragen op de keuring. :?
Tot nu toe nog geen echte oplossing.
Een van de keurmeesters sprak vandaag zelf :shock: over sleufgaten maken,oplossing of niet???

RE: Keuring voor verlaging in België

Geplaatst: do aug 06, 2009 16:34
door Gtv4
Ik heb ook wel eens exentrische verstellingen gezien op de bovenste draagarmen.
Wel iets duurdere oplossing maar wel goed.

Re: RE: Keuring voor verlaging in België

Geplaatst: do aug 06, 2009 16:53
door Alessandro
sleufgaten maken,oplossing of niet???
Ja hoor, prima, niks mis mee. Als ik even uitga, dat het ongeveer hetzelfde is, als bij een 145 => 3 van de 4 gaten beetje uitvijlen en je hebt een prima camberverstelmogelijkheid. Hieft niet meer, dan zeg 2mm te zijn. :wink:
(daar sta je overigens stiekum best lang op te vijlen :twisted: ik heb het destijds gedaan met een oude boor. Is eeb boor eigenlijk niet voor bedoeld natuurlijk, maar het ging wel (iets) sneller en vooral lichter/ makkelijker. :oops: