Pagina 1 van 1

paar vragen over 166 jtd

Geplaatst: za jul 18, 2009 18:32
door alfa6
Hoi,
Ik heb wat vraagjes met betrekking tot mijn 166jtd; uit 1999, 138pk motorcode 34202, fase 2 dus)
De motor wil niet soms niet meer trekken en bokt af en toe, stationair lijkt het net of ie op 4,5 cilinder loopt.
Nu was dat al een tijdje zo maar er viel goed mee te rijden. Na het plaatsen van een nieuwe turbo (de oude vond 385000km genoeg) is het echter veel erger geworden.

Na het halve internet inclusief dit forum doorgespit te hebben kwam ik tot de conclusie dat het best wel eens de druksensor in het inlaatspruitstuk kon zijn; en inderdaad de oude zag er niet zo jofel meer uit: helemaal volgeraakt met dikke drab.
Afbeelding
Nee je krijgt geen punten als je weet welke de oude is. :)

Tevens heb ik de "retourcheck" gedaan:
Afbeelding
Afbeelding

Stijghoogte in de buisjes:

Code: Selecteer alles

cilinder 1 23.2cm cilinder 2 24.7cm cilinder 3 22.3cm cilinder 4 29.4cm cilinder 5 20.6cm
1,2 en 3 zitten redelijk bij elkaar, maar 4 en 5 wijken af.
Welke is stuk? 4 omdat hij niet genoeg doorlaat, of 5 omdat hij een "druppelaar" is? Of zijn ze vies, ik tank wel altijd bij de shell (omdat die vaak het goedkoopst is http://www.brandstof-zoeker.nl) en ze zeggen zelf dat ze hele goeie diesel hebben, scheelt een liter op een tank ofzoiets.
Ik heb een proefritje gemaakt van een kilometer of 50, en er is enige verbetering te bespeuren, maar bij het stoplicht blijf ik toch maar rechts staan.
De bodem van mijn portemonnee is echter bereikt, nieuwe injectoren zitten er dus voorlopig niet in.

Kunnen deze problemen inderdaad door de nieuwe turbo komen, of is het puur toeval?
De werkplaats cd die ik heb geeft aan dat bij vervangen van de injectoren je ook de drukleidingen moet vervangen, is dat echt nodig?


Chris

RE: paar vragen over 166 jtd

Geplaatst: za jul 18, 2009 19:27
door Gtv4
Als de druksensor er zo uitziet, hoe is de EGR klep dan? (of heb je die al afgedicht met een plaatje?)
Controleer ook eens de waarde van de LMM.

Hoe nauwkeurig is je meeting?
Ik heb opvangpotjes gemaakt voor een retourtest en meet de inhoud.
In mijn geval was de injector die het meeste retour gaf stuk, merkbaar aan stationair op 3,5cilinder lopen.
Op toeren rijden was geen probleem, enkel ook snel vervuilende turbo, druksensor en EGR klep.

Afbeelding

RE: paar vragen over 166 jtd

Geplaatst: za jul 18, 2009 23:24
door giulia-tom
Inderdaad is deze test een indruk in verschil...

Chris - waarom nou niet alle 5 bij Harry Banis in nota bene jouw woonplaats opgooien en daarna de zekerheid hebben dat de verstuivers goed zijn...
Wel even met kras pen de cylinders erop merken. Niet dat je deze omwisselt.

Kost weinig en lijkt mij geen luxe bij deze kilometerstand.... Gelijk nieuwe brandplaatjes voor een paar stuivertjes....

RE: paar vragen over 166 jtd

Geplaatst: zo jul 19, 2009 14:16
door alfa6
EGR-leiding was schoon (beetje roetig meer niet) het betreft een fase 2 motor en daar zit de EGR klep bovenop het uitlaatspruitstuk, in tegenstelling tot de latere, waar de klep op het inlaatspruitstuk zit en daar alle vettigheid van o.a. de carterontluchting over zich heenkrijgt.
Ik heb de EGR wel eens uitgeschakeld maar merkte geen significant verschil, heb hem nu wel uitgeschakeld overigens: kogeltje in de vacuümleiding en blindplaatje op het inlaatspruitstuk.

Ik heb ook even met losgekoppelde LMM gereden (nog met de vuile c.q. kapotte druksensor) de auto was toen helemáál niet meer vooruit te branden, conslusie: LMM in orde en blijkbaar geeft de vervuilde drukmeter een te hoog signaal af.

De meting is redelijk nauwkeurig, tijdens het lopen van de motor zag je duidelijk cilinder 4 omhoog "sprinten".

De verstuivers laten testen is misschien een optie, maar dan moeten ze er dus uit, als dat makkelijk gaat is dat nog wel een optie; maar mijn geluk kennende zal dat wel niet.
Brandplaatjes? waar zitten die dan? kan ik in de catalogus niet terugvinden.
Stel dat ik nieuwe verstuivers moet monteren, moeten deze dan in het motormanagement worden ingevoerd, of gebruikt fase 2 nog geen gecalibreerde verstuivers?

Pfft, vroegâh met contactpuntjes en carburateurs was het leven veel simpeler... ;)

Chris

RE: paar vragen over 166 jtd

Geplaatst: zo jul 19, 2009 14:25
door Gtv4
Brandplaatjes zijn tegenwoordig koperen afdichtringen, en ik zou ze zeker vervangen als je de injector los hebt.

Injector's demonteren kan heel makkelijk zijn maar kan ook verschrikkelijk vast zitten.
Er zijn speciale trekker setje's voor te koop maar ook dan overleefd de injector de operatie niet.

In mijn geval ging de injector die stuk was zonder problemen los.
Een andere zat geen beweging in, ik spuit nu regelmatig wd 40 rond de injector en hoop zo dat als ie eens los moet dat het dan wel lukt.

(btw, ik heb een 16v Jtd weet niet of die constructie helemaal gelijk is)

RE: paar vragen over 166 jtd

Geplaatst: zo jul 19, 2009 15:17
door alfa6
Oké, nou dank voor de tips zover. Rest nog de vraag of ik de leidingen moet vervangen, je leest best wel vaak horrorverhalen over in de fik gevlogen jtds, kan daar mee te maken hebben lijkt me.

Chris

RE: paar vragen over 166 jtd

Geplaatst: zo jul 19, 2009 16:13
door Gtv4
Die verhalen ken ik niet, maar het zou wel een voorschift kunnen zijn.
Je moet ze in ieder geval nooit buigen!

Mij lijkt het 2 tot 3x hergebruiken niet zo'n probleem. Diesel ruik je al snel en brand niet zo snel. :roll:

RE: paar vragen over 166 jtd

Geplaatst: ma jul 20, 2009 00:00
door giulia-tom
Nieuwe injectors moeten bij jouw 166 inderdaad ingelezen worden. Bij Banis in Bussum vertellen ze je eerlijk of deze aan vervanging toe zijn en je krijgt ook nog eens het testrapport.
Dan heb je in ieder geval zekerheid.
Brandplaatjes moet je zien als vulringen tussen injector en opening waar de injector op/in gemonteerd wordt.

Leidingen kun je nog wel gebruiken en niet te muurvast draaien. Rij anders voor de zekerheid de eerste week nog met afdekkap eraf. Weet je zeker of het lekvrij is. :wink:

RE: paar vragen over 166 jtd

Geplaatst: za jul 25, 2009 22:09
door alfa6
Nou, ik heb de verstuiver met te weinig retour vervangen (wat was dat ding smerig zeg), testen zou E25 ex per stuk kosten :shock: op mijn vraag wat als hij nu stuk of goed was, was het antwoord nog steeds E25.. :?
De eerste 100km merkte ik niks verbetering, maar nu 500km later wel, erg wel! Ik moet nu af en toe naar de toerenteller kijken of de motor nog wel loopt.
Blijkbaar moet de computer wennen aan een nieuwe verstuiver (ook al had ik hem gereset)

De injectors van een fase2 zijn niet gekalibreerd en hoeven (kunnen) dus ook niet "ingeleerd" te worden.

Chris

RE: paar vragen over 166 jtd

Geplaatst: zo jul 26, 2009 14:50
door giulia-tom
#-o Natuurlijk....! een 99' er niet nee...

Mooi dat het toch wat heeft opgeleverd. (zou mij ook verbazen met die kmst)

En over die test: natuurlijk kost dat 25 eu/st... Het is toch niet hun schuld of het nu goed of slecht is. Arbeid-inspannen op de machine is hetzelfde, goed of stuk.
Dan ook het rapport...

RE: paar vragen over 166 jtd

Geplaatst: zo jul 26, 2009 19:49
door alfa6
Ik snap dat ze voor het testen geld vragen, maar ik zou een soort van coulance, als de verstuiver stuk bleek en je koopt een nieuwe bij hun was de test gratis, wel op prijs hebben gesteld.
Maar goed ze leveren nauwelijks aan particulieren en een garage kan die kosten aan de klant doorberekenen.

Wel raar dat de verstuivers overal E237 kosten en bij tuynder E270. :? Tuynder is bijkans altijd goedkoper, is mijn ervaring.

Chris