Pagina 1 van 2

Alfa 33 16V QV, Inhouden tussen 60-70 C, bij opwarmen motor

Geplaatst: wo jul 08, 2009 18:49
door Audidriver
Hallo,

Opmerkelijk, 16V motor start prima (koud/warm), echter PAS vanaf koelwatertemperatuur van 60 en slechts tot 70 C gaat het toerental stationair sterk varieren(heel soms afslaan), en houdt de auto dan ook af en toe een tweetal seconden in bij accelereren, daarna gaat hij weer prima, in ieder geval zeker boven 2000 toeren. Boven de 70 C loopt hij weer perfect,dan ook geen inhouden meer. Warm, rijdt hij perfect, geen vermogensverlies of inhouden, hetgeen wellicht een aantal zaken zou moeten uitsluiten.

Ervaring:
-Aan uitzeten helpt soms, soms na 10 s. stabiel lopen, weer variatie.
-met gas pulseren helpt soms,dan weer mooi stabiel
-hij doet het niet altijd, ~50%.
-na loshalen en weer vastzetten stelmotor stationair toerental deel op inlaatspruitstuk,loopt hij wel zonder problemen warm, hier echter geen valse lucht! Kan/moet ik dit deel reinigen?

Gecontroleerd:
-nieuw bougies
-valse lucht, remreiniger check
-verdelerkap is verinieuwd

Realiserend dat dit kan liggen aan verschillende Temperatuur & Lambda sensors, LMM, bougiekabels,Bobine vraag ik eerst maar eens of iemand het toevallig ook zo specifiek eens heeft ervaren. Het lijkt erop dat de watertemperatuur van invloed is, b.v dat bij het openen van het grote koelcircuit het probleem begint, en stopt zodra de motor op temperatuur is. Omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid maakt niet uit (droog als nat weer, ietem ervaren).

Er valt dus mee te leven, vervelend is het wel, ik kan hem eventueel stationair wat sneller laten draaien? Maar goed, misschien heeft iemand dit item al eens simpel opgelost,of ervaring met de stelmotor voor het stationair toerental.

RE: Alfa 33 16V QV, Inhouden tussen 60-70 C, bij opwarmen m

Geplaatst: wo jul 08, 2009 20:25
door Stefan Elshout
Ik heb ongeveer hetzelfde bij de 33... Alleen dit is als hij helemaal koud is. Wanneer ik hem dan start houd hij ongeveer een halve kilometer in, en daarna plotsklaps is het over. Dit is al vanaf aankoop (ongeveer 15 jaar lang). Dit gebeurd iets van 1 op de 4 keer... gaat altijd over, en weet ook niet wat het is. Heb er ook nog nooit naar gezocht, en erger me er ook niet echt aan. Misschien hetzelfde probleem, heb alleen geen oplossing voor je. Het is trouwens een 1.4 Imola.

Re: RE: Alfa 33 16V QV, Inhouden tussen 60-70 C, bij opwarm

Geplaatst: wo jul 08, 2009 20:34
door Gerrelt
Ik heb ongeveer hetzelfde bij de 33... Alleen dit is als hij helemaal koud is. Wanneer ik hem dan start houd hij ongeveer een halve kilometer in, en daarna plotsklaps is het over. Dit is al vanaf aankoop (ongeveer 15 jaar lang). Dit gebeurd iets van 1 op de 4 keer... gaat altijd over, en weet ook niet wat het is. Heb er ook nog nooit naar gezocht, en erger me er ook niet echt aan. Misschien hetzelfde probleem, heb alleen geen oplossing voor je. Het is trouwens een 1.4 Imola.
Er is een terugroepactie geweest voor de 1.4, speciaal voor dit probleem.

Bij squadra tuning valt er dit over te lezen:
Gelukkig kwam niet lang na de introductie van de 33 1.4 i.e. een software-upgrade, omdat dit model nogal last had van inhouden na de koude start. Daarvoor werden de injectiecomputers uitgewisseld middels een ruilsysteem. In deze ruil-injectiecomputer werd een EPROM voet gesoldeerd en werd de aangepaste EPROM gemonteerd. Uit ervaring weten we dat de kans zeer groot is dat de 33 1.4 i.e. reeds voorzien is van een dergelijke ruil-injectiecomputer. Bij deze injectiecomputers is de EPROM dus wel zelf te verwisselen. Men kan dit herkennen door een sticker aan de buitenkant (onderkant) van de injectiecomputer van de firma "Info Instruments". Dit was het bedrijf dat het soldeerwerk uitvoerde.
Van deze pagina: http://squadra-tuning.nl/NL/alfa/33/33_14_ie.html

Ik had dit ook, dat inhouden met koude motor, maar ik had ook toevallig een extra injectiecomputer in de schuur liggen. Daar zat wel een stickertje "Info Instruments" op. Die heb ik nu gemonteerd, en nu heb ik dat probleem niet meer.


Dit verhaal slaat alleen op de 1.4 8V, dus de oorspronkelijke poster van dit draadje heeft er niks aan, helaas...

RE: Alfa 33 16V QV, Inhouden tussen 60-70 C, bij opwarmen m

Geplaatst: do jul 09, 2009 13:09
door Huib
Volgens mij is er van de 16v een soortgelijke kwaal bekend, ook inhouden direct na de koude start. Als ik het me goed herinner werd dit opgelost met een extra kabeltje naar de luchthoeveelheidsmeter.

De variant dat de motor pas gaat inhouden tijdens het opwarmen ken ik niet. Bij circa 60-70 graden is de koude start verrijking al buiten werking. de temperatuursensor zou ik daarom niet als eerste verdenken.

RE: Alfa 33 16V QV, Inhouden tussen 60-70 C, bij opwarmen m

Geplaatst: do jul 09, 2009 13:13
door alfaqv75
Gecontroleerd:
-nieuw bougies
welke?

RE: Alfa 33 16V QV, Inhouden tussen 60-70 C, bij opwarmen m

Geplaatst: do jul 09, 2009 17:23
door Engine
Op het moment dat je motor die coolant temperature bereikt schakelt hij van open loop naar closed loop. Dat betekent dat ie onder die temperatuur de lambda sensor negeert en hij met een vaste en rijke mengsel begint, en daarboven erop gaat acteren. Kennelijk verarmt het systeem dan je motor (jouw klachten wijzen nog het meest naar een te arme motor). Maar het lijkt erop dat de lamda sensor wel z'n werk doet, want enkele seconden later (als ie 70 graden haalt) is het weer goed. Dan heeft ie het weggeleerd.
Het is net of je motor begint met een verkeerde aanname en dan vlotjes terugleert. Nu is het de puzzel om te vinden waarom hij begint met een verkeerde aanname.
Wat de motor bij leert zou in principe opgeslagen moeten blijven, ook als je het contact afzet. Als de continue spanning onderbroken wordt naar de motor regeleenheid verliest hij die gegevens.
Maar waarom leert jouw motor zover weg dat hij standaard te arm is? Hij krijgt teveel lucht, misschien valse lucht? Daar al op gecontroleerd (vacuum slangen e.d.)? Daar gaat het meestal mis.

Maar, dit is ook maar theorie. Is inderdaad een lastige storing.

RE: Alfa 33 16V QV, Inhouden tussen 60-70 C, bij opwarmen m

Geplaatst: do jul 09, 2009 17:29
door Engine
Zie net dat je valse lucht check al gedaan hebt. Misschien andersom redeneren, te weinig brandstof? Hebben je injectoren misschien moeite met kleine inspuithoeveelheden?
Het mooiste zou zijn als je hem laat uitlezen (parameters uitlezen) terwijl je de motor op laat warmen. Dan kan je zien of het probleem idd begint op het moment dat hij in closed loop springt en je kan zien waar je leerwaarden staan. Dit is dus iets anders als foutcodes uitlezen.

RE: Alfa 33 16V QV, Inhouden tussen 60-70 C, bij opwarmen m

Geplaatst: do jul 09, 2009 18:47
door Stefan Elshout
Gerrelt, Bedankt!

Ik had er eigenlijk niet veel problemen mee, maar als het zo iets simpels is, is het wel de moeite van het vervangen waard. Er staan hier in de buurt wel een paar slopertjes waar vast een goede opzit.
Ik ben niet echt een tjoooooener... maar dat grafiekje op die squadra site, heeft dat betrekking op de injectiecomputer met aangepaste eprom vs oude eprom qua vermogen?

Mille grazie!

RE: Alfa 33 16V QV, Inhouden tussen 60-70 C, bij opwarmen m

Geplaatst: do jul 09, 2009 19:28
door Audidriver
Zover:
-Accu loshalen (zeker 10min) -> geen probleem gisteren met warmlopen, ECU blijkbaar gereset
later s'middags wel weer. Met pulseren van gaspedaal, weer mooi stabiel gekregen, wederomprobleem pas van 60 C (dus na ~5 km).
-Vacuumslangen moet ik nog eens inspuiten inderdaad (zagen er nog ok uit, 150.000 km gelopen), hoewel je zou verwachten dat hij het dan altijd doet. Zeker omdat het loshalen van de stationair regelmotor invloed lijkt te hebben. Ik her er eens een beetje WD40 ingespoten, leek dat hij minder varieerde.
-Bij ontvangen valse lucht via carterontluchting/olievulpijp valt hij meteen stil, by the way

PS extra weesrtand of kabeltje aan ECU (destijds terugroepactie 16V) heb ik er zelfs afgehaald, maakt geen verschil, hij is dan nl wat trager in oppikken gas als hij warm is.
Uitlezen zal ik ook eens laten doen als ik in de buurtvan de garage ben.
Bedankt voor het meedenken, in ieder geval!

RE: Alfa 33 16V QV, Inhouden tussen 60-70 C, bij opwarmen m

Geplaatst: do jul 09, 2009 19:38
door Audidriver
Bougie type NGK PFR6B

RE: Alfa 33 16V QV, Inhouden tussen 60-70 C, bij opwarmen m

Geplaatst: vr jul 10, 2009 14:48
door Audidriver
Oplossing zover:
-Vacuumslangen vervangen + 2 overige vacuum aansluitingen. Deze hadden haarscheurtjes (dus na 150 k Km wisselen), eentje brak af toen ik eraan trok (verdacht)
-stationair stepmotor gereinigd met remreiniger (flink uitgespoeld)
-contacten waren perfect

Blijkbaar schakelt de Lambda sonde regeling pas in boven de 60 C (input garage), vandaar dat het probleem dan zichtbaar wordt. Met veelvuldig gas pulseren lukt het me ook de motor instabiel te krijgen bij 80C.
Zover, geen probleem meer, mocht dit wel zijn geef ik het door.

merci voor support!

RE: Alfa 33 16V QV, Inhouden tussen 60-70 C, bij opwarmen m

Geplaatst: vr jul 10, 2009 19:03
door Rens 1.7QV
Verwarming van je lambdasonde in orde?

RE: Alfa 33 16V QV, Inhouden tussen 60-70 C, bij opwarmen m

Geplaatst: zo jul 12, 2009 12:10
door Audidriver
Hoe kan ik de lambdasonde loshalen/controleren? Gaat dit makkelijk, of kan hij beschadigen afbreken etc, ivm 20 jaar dienst!

RE: Alfa 33 16V QV, Inhouden tussen 60-70 C, bij opwarmen m

Geplaatst: vr sep 25, 2009 13:47
door Alfa eL
Is er nog iets bekend geworden mbt de lambdasonde? Ik zit ook nog steeds met een soortgelijk probleem, maar dan bij koude start tot +/-50 graden, en dan alleen bij een buitentemperatuur boven 20 graden :?
Hier blijft ondertussen ook weinig anders over als de lambdasonde, of de kat.

RE: Alfa 33 16V QV, Inhouden tussen 60-70 C, bij opwarmen m

Geplaatst: vr sep 25, 2009 18:08
door Audidriver
Luchtslangen voor staionair loop waren bij mij poreus, deze zitten onder het inlaatspruitstuk (een per cylinder). Daarmee was mijn probleem opgelost.