Pagina 1 van 2

kleppen stellen Alfa 156 2.4JTD F3

Geplaatst: wo jun 17, 2009 17:23
door Arjan75qv
Hoi,

Vandaag de auto (156 2.4JTD F3) voor APK gehad en de monteur was niet te spreken over het stationair draaien, het schudde hem teveel. Ook rookt de auto aardig bij optrekken. Zelfs zo dat men geen roetmeting wilde doen, maar eerst uitzoeken wat de oorzaak is om schade aan de motor te voorkomen. Pluim :thumbs: !

Men wil eerst kleppen gaan stellen. Ik doe het onderhoud de laatste 160.000 km zelf en heb de speling nog nooit gecontroleerd, ik dacht dat er hydraulische klepspelingsbegrenzers in zaten... Ik hoop dat dit het is. De auto rijdt nl. niet zodanig dat het mij was opgevallen... (nou ja, het roken wel natuurlijk... :roll:)

Iemand ervaring met invloed van kleppen stellen op de prestaties van een 2.4 diesel?

Kan namelijk ook nog een schade zijn t.g.v. een gloeiplug die er vorig jaar niet uit wilde komen, kan natuurlijk altijd wat in de cilinder zijn gevallen... 8-[
Dat hoop ik niet.

RE: kleppen stellen Alfa 156 2.4JTD F3

Geplaatst: wo jun 17, 2009 17:48
door Herbieyy
Volgens mij worden er bij de Jtd's vrijwel nooit kleppen gesteld :wink:

RE: kleppen stellen Alfa 156 2.4JTD F3

Geplaatst: wo jun 17, 2009 18:02
door Arjan75qv
O ja, misschien EGR-klep de boosdoener? Of ook een injector net als in
http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... sc&start=0

RE: kleppen stellen Alfa 156 2.4JTD F3

Geplaatst: wo jun 17, 2009 19:56
door Gtv4
EGR klep moet je gewoon preventief reinigen elke 20dkm samen met de vuldruksensor.
Ik zou de auto eerst eens met de examiner laten uitlezen, laat ze speciaal letten op de correctiewaarde van de injectors.

In mijn geval heeft het langdurig rijden met een slechte injector gezorgd voor overmatige vervuiling.
Die vervuiling heeft dan weer voor foutmeldingen van de turbo gezorgd. Door het langdurig rijden met te hoge turbodruk word er ook meer gezogen aan de carterventilatie waardoor er ook meer olie mee gezogen word. Dat zorgt dan ook weer voor meer vervuiling en verklaard de altijd extra vette turboslangen.

Inmiddels heb ik ruim 13dkm gereden met de nieuwe injector en geen problemen meer met turbodruk en vervuiling van de EGR.
Wel heb ik het inlaatspruitstuk nog gedemonteerd en schoon gemaakt. Met de forté inspuiten met lopende motor is het spruitstuk nauwelijks schoon geworden, dus daarom toch nog gedemonteerd en een jampot roet uitgestoken. :?

Afbeelding

En dan 2 plaatjes van de injectorkop en naald onder de microscoop. (die naald is dunner dan de punt van balpen)
Afbeelding
Afbeelding

Re: RE: kleppen stellen Alfa 156 2.4JTD F3

Geplaatst: wo jun 17, 2009 23:13
door Arjan75qv
EGR klep moet je gewoon preventief reinigen elke 20dkm samen met de vuldruksensor.
Ik zou de auto eerst eens met de examiner laten uitlezen, laat ze speciaal letten op de correctiewaarde van de injectors.
Uitlezen is vandaag gebeurd en er waren geen rare waarden of storingen in het systeem aanwezig.
EGR-klep ga ik toch eens bekijken, die is nog nooit los geweest.
Olieverbruik heb ik nauwelijks, over 20.000 km zakt het niveau op de boordcomputer 1 hokje.
Jouw plaatjes zeggen meer dan woorden... :wink:

RE: kleppen stellen Alfa 156 2.4JTD F3

Geplaatst: do jun 18, 2009 08:20
door bralfa
Niet dat je er wat aan hebt, maarrrr

Ik heb bij mijn jtd ook nog nooit de egr klep er af gehad in de bijna 80kkm die ik de auto gereden heb. Heb al vanaf het begin regelmatig bij wegrijden met koude motor de gloeispiraal aan t knipperen op t dashboard (kappa heeft niet echt een boardcomputer)... Heb alleen een probleempje gehad om t ding gestart te krijgen na een week stilstand met -14 op 2000m hoogte... :oops:

een 2.4 jtd loopt stationair zoiezo erg laag in toeren. Dit resulteert bij de mijne ook wel eens in onregelmatig stationair draaien. Zeker als de airco aan staat.

RE: kleppen stellen Alfa 156 2.4JTD F3

Geplaatst: do jun 18, 2009 10:06
door Herbieyy
Heb alleen een probleempje gehad om t ding gestart te krijgen na een week stilstand met -14 op 2000m hoogte...
Grappig om te lezen, dat probleem had ik met mijn 1.9jtd 8v ook, naar tijdje starten wel gelukt, maar toch lang niet vanzelf :P
gloeispiraal aan t knipperen op t dashboard
Kapotte gloeibougie

RE: kleppen stellen Alfa 156 2.4JTD F3

Geplaatst: do jun 18, 2009 12:43
door Engine
Heeft de gloeistiften control unit niet een eigen diagnose? Kan ik me iets van herinneren.

Maar terug op het kleppenstellen, is dit voorgeschreven bij het onderhoud? Veel tegenwoordige motoren zeggen dat dit alleen bij heel hoge kilometerstanden moet (voor mij is dat bij diesel pas na 4ton) of na reparaties.
Andere optie is te kijken naar de injectie hoeveelheden per cylinder (heet meestal iets van een balanstest). Meeste garages gaan bij uitlezen alleen foutcode geheugen uitlezen, maar zelfs bij de allernieuwste motoren detecteerd de zelfdiagnose niet alles, en soms pas als het probleem verergerd is. Er zijn ook testen uit te voeren en meer gegevens te lezen. Moet je wel een monteur hebben die die gegevens kan interpreteren.....

RE: kleppen stellen Alfa 156 2.4JTD F3

Geplaatst: do jun 18, 2009 17:36
door Gtv4
Dat zeg ik, uitlezen en kijken naar de correctie waarde van elke injector afzonderlijk. (dan moet je dus wel een monteur hebben die weet wat ie doet en een examiner)

Vervolgens heb ik 4 opvangpotjes gemaakt en de retour van elke injector gemeten. Die test sloot precies aan op de diagnose van Squadra.
Injector 4 gaf direct na de start een maximale correctie en met de retour test 2x zoveel brandstof terug na 1 minuut stationair draaien.

Er is ook een label wat de toerenval per cilinder laat zien, of alfa dat ook heeft en gebruikt weet ik niet.

B.t.w. Mijn turbo slangen waren altijd naar mijn idee te vettig, ik zag altijd een spoortje olie in het spruitstuk. Ook als ik de interkoeler demonteerde kon ik daar een plasje olie uithalen. Het olie verbruik is echter ook maar 1 tot 2 streepjes in 20dkm. (400cc per 20dkm)

RE: kleppen stellen Alfa 156 2.4JTD F3

Geplaatst: do jun 18, 2009 23:20
door Arjan75qv
Een keer klepspeling meten kan nooit kwaad. Ik weet niet of dat ooit gedaan is. En als de speling goed is, hoeft het ook niet bijgesteld :D
Van het weekend ga ik het inlaattraject ook eens bekijken op vervuiling (mits droog weer). De slang tussen turbo en intercooler is ook altijd vettig.
En inderdaad, uitlezen van de computer geeft geen oordeel of het verstuiverbeeld wel ok is, hooguit dat er voldoende uit komt en er niks bijgeregeld hoeft te worden.
Plan is ook om compressie te meten (met speciale apparatuur). Op zich ook niet erg, weet je dat ook weer.
Ik kan me niet voorstellen dat er veel mis is, beetje schudden bij stationair heeft-ie altijd wel gedaan, en als ik op 80km wegen rij op de cruise control dan hoor je de motor nauwelijks.
Verbruik is ook dik in orde, en ook nog net zo als in het begin, zelfs wat zuiniger: tussen 1:16 en 1:17.

RE: kleppen stellen Alfa 156 2.4JTD F3

Geplaatst: ma jul 06, 2009 20:30
door Arjan75qv
Hoi,

De auto is door de APK. Dat is het goede nieuws. De kleppen zijn gesteld, maar dat heeft niet bijzonder veel geholpen.
De rekening is wel coulant opgesteld, ik had veel meer verwacht.
Alleen staat er op dat de motor inwendig niet goed is, dus nu nog op zoek naar de oorzaak.

De auto trekt best aardig, alleen onderin niet zo. Pas vanaf zo'n 1800 rpm gaat het geod, daaronder is het erg weinig. Volgens mij was dat vroeger beter, maar kan ook zijn dat ik aan het koppel gewend ben, je wilt immers alstijd meer... :wink:
Het roken doet zich vooral voor als ik vanuit onderin met flink gas optrek, als ik het vanaf een hoger toerental doe dan is het roken ook minder.

Vraagjes:
1. Kan een vervuilde EGR-klep voor problemen zorgen ook al staat daarvan geen storing in het systeem?
2. Kan een turbo minder gaan presteren? En hoe kan ik dat zien? Bijv. hoe test ik of de schoepenverstelling goed werkt?
3. Welk effect geeft een vervuilde turbodruksensor?
4. Kan de luchtmeter nog voor problemen zorgen?
5. Kunnen de injectoren worden gereinigd of moet je 5 nieuwe kopen (dure grap...)?

Ik geloof eerlijk gezegd niet in mechanische defecten zoals zuigerveer of klepveer, wat de monteur wel denkt. En aangezien ik nog zo'n 2 ton ermee wil rijden moet het probleem wel worden gelocaliseerd.

Elke tip is bruikbaar.

RE: kleppen stellen Alfa 156 2.4JTD F3

Geplaatst: ma jul 06, 2009 21:24
door Gtv4
Begin nu maar eens met de turbodruk sensor en EGR klep te reinigen.
LMM kun je laten uitlezen tijdens rijden zelfs met een universele tester.
Ook de turbodruk is uit te lezen. Dat zegt niet alles over de werking maar wel of de turbo nog steeds zijn max druk kan leveren.

Allemaal simpele dingen die niet veel kosten en veel kunnen uitmaken.

Re: RE: kleppen stellen Alfa 156 2.4JTD F3

Geplaatst: ma jul 06, 2009 22:01
door Arjan75qv
Begin nu maar eens met de turbodruk sensor en EGR klep te reinigen.
Waar zit de turbodruksensor?

RE: kleppen stellen Alfa 156 2.4JTD F3

Geplaatst: ma jul 06, 2009 22:52
door Tonio
Heeft een 2.4 JTD net als de 1.9 JTD een tweedelig vliegwiel met rubber delen er in?
Als de auto een hoge kilometerstand heeft dan kan het rubber best versleten zijn, dat veroorzaakt dan ook trillingen bij stationair draaien.
Het zou dus toch een mechanisch defect kunnen zijn zoals de monteur denkt.

RE: kleppen stellen Alfa 156 2.4JTD F3

Geplaatst: ma jul 06, 2009 23:10
door Arjan75qv
Ja.

En die is idd versleten, de motor trilt erg met wegtrekken en terugschakelen.
Tevens 'plakken' de platen af en toe.
Dit stond al op mijn lijstje om na de vakantie te doen, is wat prijzig.
Ook dit had ik al als mogelijke oorzaak in het achterhoofd, onbalans in vliegwiel laat de motor ook onrustig lopen.