Pagina 1 van 1

Benzinemeter in de war...

Geplaatst: ma jun 01, 2009 19:31
door danny_1973
Ola vrolijke mensen,

De benzinemeter in het dashboard van mijn Alfa 75 1.8. i.e. uit 1991 heeft kuren. :(

Als de auto in de zon heeft gestaan, slaat de benzinemeter altijd helemaal uit naar boven (volle tank) bij het aanzetten van het contact of tijdens het rijden.
Het gekke is dat als er weinig benzine in de tank zit, wel het reservelampje gaat branden terwijl de meter helemaal bovenaan staat.

Wanneer de auto vervolgens weer een tijd op een koele plek staat en ik bijv. 's morgens de auto weer pak, is er niets aan de hand en geeft de benzinemeter gewoon weer keurig de juiste stand door.
De druk van de tank af halen d.m.v. het losdraaien van de benzinedop geeft geen resultaat, en het contact aan/uit ook niet.
Stekkers en draden zijn nagekeken bij de vlotter, ook niets mis mee.

Rara...iemand een idee ???

Groetjes,
Danny

RE: Benzinemeter in de war...

Geplaatst: ma jun 01, 2009 21:20
door m.brandon
Uhmmmm.....het is een Alfa?! Ik heb nog nooit een Alfa meegemaakt die een 100% functionerende benzinemeter had, dus mijn advies: wen er maar aan :wink:

RE: Benzinemeter in de war...

Geplaatst: ma jun 01, 2009 21:23
door Stanneke
Ik heb sinds kort dat de meter bij het starten soms gewoon volledig plat blijft liggen, een tik op de tellerkap helpt wel bij mij.

Re: RE: Benzinemeter in de war...

Geplaatst: ma jun 01, 2009 21:35
door m.brandon
Ik heb sinds kort dat de meter bij het starten soms gewoon volledig plat blijft liggen, een tik op de tellerkap helpt wel bij mij.
Dat zeg ik :wink:

RE: Benzinemeter in de war...

Geplaatst: ma jun 08, 2009 12:29
door Bertoontje
Hey Danny,

Tijdje niets meer gehoord...alles oke en met de 75 ook? Nog steeds tevreden over de 75...Hoe gaat het met de motor ben je wat dat betreft nog wijzer geworden?

ff on-topic:
Dat kan niet in de vlotter liggen.... Ik heb dat probleem toendertijd ook gehad en dacht dat het aan de vlotter lag. Het was heel af en toe aanwezig...zo weinig dat ik toen niet kon vaststellen of het aan warm weer lag ;) Bij het wisselen van de tank, vlak voordat jij de 75 overnam, heb ik ook de vlotter meegewisseld die zat immers in de "nieuwe" tank. Ik ging er dan ook vanuit dat daarmee het issue verholpen was. Het enige wat ik me dan kan bedenken is de bedrading of de meter. Heb je de kabels, aansluitingen direct achter de meter al gecontroleerd? ergens sluiting naar massa?

Ciao!

RE: Benzinemeter in de war...

Geplaatst: ma jun 08, 2009 12:53
door @lfa@lgra
Misschien heeft de tank idd geen goede massa. Trek een extra massadraad van je tankelement naar een massapunt elders in de kofferruimte. 10 tegen 1 dat het probleem over is.
Het bankelement zelf lijkt me ok, mede doordat je lampje wel gaat branden als ie dat moet doen. De vlotter bevindt zich in dat geval in de juiste positie. Pas als je zeker weet dat er geen enkele overgangsweerstand in je tankebedrading zit EN je dus ook een goede massa hebt gelegd zou ik eens aan een ander tankelement gaan denken.

RE: Benzinemeter in de war...

Geplaatst: ma jun 08, 2009 12:55
door GT 75V6
Ik reed m'n 75 altijd op de dagteller, lette niet op de benzinemeter. Na zo'n 450 km. moest ik tanken, dat was standaard. :D

Re: RE: Benzinemeter in de war...

Geplaatst: ma jun 08, 2009 13:16
door @lfa@lgra
Ik reed m'n 75 altijd op de dagteller, lette niet op de benzinemeter. Na zo'n 450 km. moest ik tanken, dat was standaard. :D
En jij durft de dagteller te vertrouwen?....... :lol:

RE: Benzinemeter in de war...

Geplaatst: ma jun 08, 2009 13:27
door Kakel
Mijn benzinemeter in mijn 33 zwiept alle kanten op tijdens het rijden :D. Als ik optrek heb ik een volle tank, als ik afrem rijd ik op mijn reserve. Alleen als ik met een constante snelheid rechtdoor rijd dan geeft de meter de juiste hoeveelheid aan. Denk ik. In de bochten kan dat dan weer heel anders zijn trouwens. Ach, ben er aan gewend. Hoort er een beetje bij denk ik.

Re: RE: Benzinemeter in de war...

Geplaatst: ma jun 08, 2009 13:38
door GT 75V6
Ik reed m'n 75 altijd op de dagteller, lette niet op de benzinemeter. Na zo'n 450 km. moest ik tanken, dat was standaard. :D
En jij durft de dagteller te vertrouwen?....... :lol:
Jazeker, die werkte prima! :lol:

Re: RE: Benzinemeter in de war...

Geplaatst: wo jun 10, 2009 11:11
door Stef33
Mijn benzinemeter in mijn 33 zwiept alle kanten op tijdens het rijden :D. Als ik optrek heb ik een volle tank, als ik afrem rijd ik op mijn reserve. Alleen als ik met een constante snelheid rechtdoor rijd dan geeft de meter de juiste hoeveelheid aan. Denk ik. In de bochten kan dat dan weer heel anders zijn trouwens. Ach, ben er aan gewend. Hoort er een beetje bij denk ik.
Dat is inderdaad standaard 33 benzinemeter gedrag. :-)

Bij de 33 hangt de vlotter gewoon ergens in de tank te bungelen en elektrisch is die meter ook niet of nauwelijks gedempt. Bij de 75 zit de vlotter in een extra (uitneembare) buis in de tank die via een kleine opening in verbinding staat met de rest van de tank. Dit systeem geeft een behoorlijke hydraulische demping op de meteruitslag en je kunt in de 75 je benzinemeter dus niet als accelleratiemeter aflezen.
In die buis kan overigens wel vuil zitten waardoor je tank nooit meer leeg lijkt te gaan omdat de vlotter niet verder kan zakken. Maar dat zal hier het probleem niet zijn, daar heeft de temperatuur geen invloed op. En de vlotter bedient meter en lampje, dus bij verschil tussen die 2 moet het probleem wel elektrisch zijn (of toch nog mechanisch in het aanwijzende metertje?).

Re: RE: Benzinemeter in de war...

Geplaatst: wo jun 10, 2009 12:26
door yuri 75 V6
Bij de 75 zit de vlotter in een extra (uitneembare) buis in de tank die via een kleine opening in verbinding staat met de rest van de tank. Dit systeem geeft een behoorlijke hydraulische demping op de meteruitslag en je kunt in de 75 je benzinemeter dus niet als accelleratiemeter aflezen.
In alle bescheidenheid wil ik dit als onzin bestempelen. In een 75 danst de beninemeter ook mee tijdens accelereren en remmen. Er zitten nogal weinig schotten in de tank namelijk.

Re: RE: Benzinemeter in de war...

Geplaatst: wo jun 10, 2009 14:38
door Stef33
Bij de 75 zit de vlotter in een extra (uitneembare) buis in de tank die via een kleine opening in verbinding staat met de rest van de tank. Dit systeem geeft een behoorlijke hydraulische demping op de meteruitslag en je kunt in de 75 je benzinemeter dus niet als accelleratiemeter aflezen.
In alle bescheidenheid wil ik dit als onzin bestempelen.
Dat mag :-)
In een 75 danst de beninemeter ook mee tijdens accelereren en remmen. Er zitten nogal weinig schotten in de tank namelijk.
Weinig schot in de tank inderdaad, maar de vlotter zit wel in een aparte kamer en is dus beter gedempt dan helemaal los in de tank, wat niet wil zeggen dat ie helemaal niet meer reageert op g-krachten overigens. Dit is toch echt 1 van de zaken die mij opviel toen ik van 33 overstapte naar 75, de tankmeter was een stuk rustiger en de beweging die er nog wel in zat was als ik het mij goed herinner omgekeerd aan die van de 33. Maar helaas ook al een tijdje geen 75 meer, dus misschien dat bij mij vooral het contrast met de 33 is blijven hangen. Misschien moeten we hier boven "niet af te lezen" door "minder goed af te lezen" vervangen ;-)

RE: Benzinemeter in de war...

Geplaatst: wo jun 10, 2009 16:06
door yuri 75 V6
Het grappige bij een 75 is dat de reacties van de meter het sterkst zijn bij een half gevulde tank, dus er zit nog verloop in ook! En ook bij de 75 heb je 2 varianten: de tank onder de kofferbakbodem, die zichzelf leeg lijkt te maken bij versnellen, en de tank in de kofferbak, die zichzelf dan juist lijkt te vullen....