Berlina addicted
Guru
Guru
Contacteer: Website

koppeling vervangen 155 16v

do mei 14, 2009 21:28

hallo beste medetechneuten,

Bij onze 155 1.6 16 klepper is de drukgroep of druklager overleden. tijdens draaiende motor is er geen mogelijkheid om hem in de versnelling te krijgen. Met stilstaande motor is dit geen probleem. Ergo, de bak moet eruit of in elk geval een stuk opzij. Vraag, is er iemand die hier ervaring mee heeft? Is dit zonder brug te doen? ik kan wel de auto in mijn garage flink hoog op bokken zetten en de motor met een takel ondersteunen omdat er natuurlijk motorsteunen losmoeten.
Het lijkt me een lastige klus als ik het zo inschat. Iemand tips??

Groet van iemand die hier niet blij mee is :( :(
Mvg. Richard www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: koppeling vervangen 155 16v

do mei 14, 2009 21:34

Het is een rotklus om zonder brug te doen, maar de bak is nog min of meer te tillen.

Martin H
Advanced Member
Advanced Member

do mei 14, 2009 22:07

Zeker weten dat niet de hulpkoppelingscilinder lek is? Dat is namelijk een veel voorkomend probleem. Verder geeft een drukgroep of lager etc het bijna nooit plotseling op.

Berlina addicted
Guru
Guru

Re: RE: koppeling vervangen 155 16v

do mei 14, 2009 22:42

Zeker weten dat niet de hulpkoppelingscilinder lek is? Dat is namelijk een veel voorkomend probleem. Verder geeft een drukgroep of lager etc het bijna nooit plotseling op.
nee, is echt de koppeling zelf. ik wist dat het eraan zat te komen. sinds een aantal weken kwam er een ratelend geluid uit de motorruimte als de koppeling werd ingetrapt. Het geluid werd steeds erger. de koppelings cilinder is een maand of twee geleden al vervangen. Verder zie je de gaffel op de bak heen en weer gaan als dekoppeling wordt ingetrapt.

Andretti Molletti

do mei 14, 2009 23:04

Het opschuifplan kun je vergeten, de bak moet echt eraf en daarvoor kun je het beste de motor laten zakken...
Ik heb zelf de opschuif truuc jaren geleden gedaan en die auto heeft na veel vloeken maanden in een hoekje moeten staan :lol:

Berlina addicted
Guru
Guru

vr mei 15, 2009 10:30

Tja, ik was al bang voor dit soort minder positieve berichten :cry: Ehh, iemand die dit klusje voor een schappelijk prijsje wilt klaren :wink: :wink:
drukgroep, plaat en lager heb ik toevallig nog op de plank liggen.

Berlina addicted
Guru
Guru

ma jun 01, 2009 23:23

Okee, we zijn nu dus zelf bezig in mijn garage met deze klus, Nu even een vraag, hoe zit de rechteraandrijfas vast in de bak? met een soort van kliksysteem? Als ik de bak lostrek van het motorblok laat dan die as vanzelf "los"?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: koppeling vervangen 155 16v

ma jun 01, 2009 23:30

Okee, we zijn nu dus zelf bezig in mijn garage met deze klus, Nu even een vraag, hoe zit de rechteraandrijfas vast in de bak? met een soort van kliksysteem? Als ik de bak lostrek van het motorblok laat dan die as vanzelf "los"?

Je kan hem loskrijgen door de 2 (of zijn het er 3?) boutjes waarmee de lager van de hulpas rechts op het blok vast zit los te maken. Dan trek je hem er gewoon uit. Je zult je rechter aandrijfas dan ook los moeten maken, maar het maakt het terugzetten van de bak een stuk eenvoudiger. Je kan de aandrijfas aan de hulpas vast laten zitten en alleen de fusee los maken, dat scheelt wel iets.

Berlina addicted
Guru
Guru

vr jun 05, 2009 01:05

EN GELUKT!! Viel achteraf gezien nog best mee, wel een hoop demontagewerk, maar geen tegenslag gehad of zoiets.
Ik heb het gedaan als volgt; Auto van voren flink hoog opgekrikt en op pootjes onder bij de dorpels gezet zodat die niet in de weg zaten (ehhh, de pootjes dan)
accu en accubak en diverse stekkerverbindingen verwijderd danwel losgekoppeld. motor aan de koppelingszijde aan een takel gehangen omdat er diverse motor/baksteunen losmoeten. Complete linker veerpoot met aandrijfas en onderste draagarm verwijderd. Je hebt dan lekker de ruimte. Uitlaat voorzijde los.
Achterste en linkerbaksteun los, startmotor (is iets lastig bijkomen) los en bevestigingsbouten/moeren van de bak aan de motor losmaken.
De rechteraandrijfas kan je laten zitten die komt vanzelf los als je de bak opzij neemt. De grote truuk is om het subframe te laten zakken (aan de linkerkant) Het gaat om 8 bouten. Wel eerst de 2 bouten waarmee het stuurhuis aan het subframe vastzit losmaken Je hebt nu genoeg ruimte om de bak (zeg 20 cm) opzij te trekken ( WEL MET EEN KRIK ONDERSTEUNEN). Je hebt nu prima ruimte om bij de koppeling te komen.
Oj, de hulpkoppelingscilinder heb ik gewoon laten zitten, ontluchten is dan niet nodig.

Met montage is het wel even opletten dat de rechter aandrijfas weer goed in de bak valt (liefst zonder de keerring te beschadigen.)
Voor de rest is het gewoon weer alles terugbouwen. Bij deze 155 was het druklager overleden en had daardoor ook de drukgroep beschadigd.
De koppeling werkt nu weer superlicht en als nieuw!!

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jun 05, 2009 01:22

Zie je wel... isse simpel 8) :lol:
It's not easy, being green (kermit)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jun 05, 2009 07:52

Top!

Harry Tijssen
Guru
Guru

vr jun 05, 2009 11:24

Fijn zo, handige omschrijving. Nu weer lekker karren. :wink:
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

Terug naar “Algemene Technische vragen”