Pagina 1 van 2

Geforceerde koeling dynamo (Alfa 75) noodzakelijk???

Geplaatst: wo mei 13, 2009 19:24
door @lfa@lgra
In verband met het feit dat mijn oude dynamo maar liefst met 17.6 volt stond te laden en de spanningsregelaars stuk voor stuk extreem het zweet uitbrak nu toch maar een dynamo met ingebouwde spanningsregelaar in mijn Juul gewurmd.
Op deze dynamo, afkomstig van een 75, zit een kunststof kap welke een "tuut"naar voren heeft. Kennelijk wordt daar bij de 75 een slang op aangesloten. Is dit noodzakelijk ?? Het ding zal toch wel zijn nut hebben en het ziet er wel kek uit zo.

RE: Geforceerde koeling dynamo (Alfa 75) noodzakelijk???

Geplaatst: wo mei 13, 2009 19:52
door Alessandro
Is niet noodzakelijk..... op de V6 met stuurbekrachtiging zit het ook niet. Past niet, zit de beugel voor de pomp in de weg. :wink:

RE: Geforceerde koeling dynamo (Alfa 75) noodzakelijk???

Geplaatst: do mei 14, 2009 00:03
door ravado
het geeft extra koeling en daarmee een langere levensduur... ik zou t doen..
een v6 met stuurbekrachtiging dat zou ik weer niet doen :wink:

RE: Geforceerde koeling dynamo (Alfa 75) noodzakelijk???

Geplaatst: do mei 14, 2009 20:51
door _Pieter_
Zit std een slang op die plastic tuut die naast je radiator door het front heen koude lucht pakt.
Zal wel niet voor niets zijn?

RE: Geforceerde koeling dynamo (Alfa 75) noodzakelijk???

Geplaatst: do mei 14, 2009 20:55
door giuliettaevo
33 gebruikt dezelfde dynamo ( op paar details na) en die heeft niet zo'n luchtgeleider.... 99% van de dynamo's op auto's heeft zo'n ding niet. eraf laten is echt geen doodzonde hoor. :lol:

RE: Geforceerde koeling dynamo (Alfa 75) noodzakelijk???

Geplaatst: do mei 14, 2009 21:18
door AlfettaOwner
Op mijn GT nooit erop gehad en daar zit nog steeds dezelfde dynamo op zonder ook maar enig probleem.
En toen was het mijn dagelijkse auto :wink:

RE: Geforceerde koeling dynamo (Alfa 75) noodzakelijk???

Geplaatst: do mei 14, 2009 23:13
door Andretti Molletti
P=UxI
Eff
etc



Er is dus geen JA NEE antwoordt...
Afhankelijk van het afgegeven vermogen is de koeling noodzakelijk.
Als ik het goed heb zijn het 60 amp dynamo's. 12Vx60A=720Watt. Stel rendement op 75% (is tenslotte een Alfa getal :lol: ) dan is er dus 180 Watt warmte bij... OEI!!
Als je dus echt vol vermogen vraagt (lees 50-60 amp dan is het WEL nodig!!

Mijn ervaring is ook dat het niet nodig is, maar dat is dus afhankelijk van het gebruik.
Hier kom je niet weg zonder:
Afbeelding

Re: RE: Geforceerde koeling dynamo (Alfa 75) noodzakelijk???

Geplaatst: vr mei 15, 2009 08:26
door @lfa@lgra
P=UxI
Eff
etc



Er is dus geen JA NEE antwoordt...
Afhankelijk van het afgegeven vermogen is de koeling noodzakelijk.
Als ik het goed heb zijn het 60 amp dynamo's. 12Vx60A=720Watt. Stel rendement op 75% (is tenslotte een Alfa getal :lol: ) dan is er dus 180 Watt warmte bij... OEI!!
Als je dus echt vol vermogen vraagt (lees 50-60 amp dan is het WEL nodig!!

Mijn ervaring is ook dat het niet nodig is, maar dat is dus afhankelijk van het gebruik.
Hier kom je niet weg zonder:
Afbeelding
Hmm: Zo rekenend kan ik dus betere 1-tje van een Alfa 90 nemen. Heb dan maar 10 % verlies. :lol:

Maaruh: Ik laat de kappenboel maar weg. Als ik em laat zitten zonder extra toevoerslang werkt ie volgens mij averechts. Komt bij dat ik de volle 55 A toch vrijwel nooit hoef aan te spreken. Duidelijk. Dank voor de antwoorden !!!! :wink:

Re: RE: Geforceerde koeling dynamo (Alfa 75) noodzakelijk???

Geplaatst: vr mei 15, 2009 19:15
door GiuliaReis
Maaruh: Ik laat de kappenboel maar weg. Als ik em laat zitten zonder extra toevoerslang werkt ie volgens mij averechts. Komt bij dat ik de volle 55 A toch vrijwel nooit hoef aan te spreken. Duidelijk. Dank voor de antwoorden !!!! :wink:
Zou ik ook doen,lekker open laten. Vergeet niet de koolborstels te bekijken nou die op de werkbank ligt. Zitten bij mijn 75 er ook weer nieuw op, kosten iets van 30 euro. De moer van de onderste bout is extra geborgt, wilt er er wel eens aflopen :wink:

Re: RE: Geforceerde koeling dynamo (Alfa 75) noodzakelijk???

Geplaatst: vr mei 15, 2009 23:12
door Alessandro
Maaruh: Ik laat de kappenboel maar weg. Als ik em laat zitten zonder extra toevoerslang werkt ie volgens mij averechts. Komt bij dat ik de volle 55 A toch vrijwel nooit hoef aan te spreken. Duidelijk. Dank voor de antwoorden !!!! :wink:
Zou ik ook doen,lekker open laten. Vergeet niet de koolborstels te bekijken nou die op de werkbank ligt. Zitten bij mijn 75 er ook weer nieuw op, kosten iets van 30 euro. De moer van de onderste bout is extra geborgt, wilt er er wel eens aflopen :wink:
Idee is goed, maar persoonlijk monteer ik nooit meer nieuwe borstels (één onderdeel samen met spanningsregelaar) op oude sleepringen, zonder delz sleepringen af te draaien! :idea:

Dat heb ik vroeger ooit eens gedaan (en die sleepringen zagen er echt niet beroerd uit) en dat ging ongeveer 7000km goed en toen waren de borstels op.... ook de sleepringen zagen er toen minder fraai uit. Vorige zomer was mijn zus met de 33 SW gestrand door een defecte spanningsregelaar. De ww heeft er een nieuwe ingezet... jawel, afgelopen winter -laten we zeggen 3000km verder- zelfde verhaal.

Tis maar een tip hè, afdraaien kost haast niks en/ of kan je zelf. :wink:

Re: RE: Geforceerde koeling dynamo (Alfa 75) noodzakelijk???

Geplaatst: vr mei 15, 2009 23:25
door Andretti Molletti
Maaruh: Ik laat de kappenboel maar weg. Als ik em laat zitten zonder extra toevoerslang werkt ie volgens mij averechts. Komt bij dat ik de volle 55 A toch vrijwel nooit hoef aan te spreken. Duidelijk. Dank voor de antwoorden !!!! :wink:
Zou ik ook doen,lekker open laten. Vergeet niet de koolborstels te bekijken nou die op de werkbank ligt. Zitten bij mijn 75 er ook weer nieuw op, kosten iets van 30 euro. De moer van de onderste bout is extra geborgt, wilt er er wel eens aflopen :wink:
Idee is goed, maar persoonlijk monteer ik nooit meer nieuwe borstels (één onderdeel samen met spanningsregelaar) op oude sleepringen, zonder delz sleepringen af te draaien! :idea:

Dat heb ik vroeger ooit eens gedaan (en die sleepringen zagen er echt niet beroerd uit) en dat ging ongeveer 7000km goed en toen waren de borstels op.... ook de sleepringen zagen er toen minder fraai uit. Vorige zomer was mijn zus met de 33 SW gestrand door een defecte spanningsregelaar. De ww heeft er een nieuwe ingezet... jawel, afgelopen winter -laten we zeggen 3000km verder- zelfde verhaal.

Tis maar een tip hè, afdraaien kost haast niks en/ of kan je zelf. :wink:
Dat komt omdat het goedkope immitatie is ;)

Je moet originele Bosch kopen. Zolang de sleepringen nog toonbaar zijn dan gaat het heel lang goed, maar er zit natuurlijk ook een grens aan de sleepringen.

RE: Geforceerde koeling dynamo (Alfa 75) noodzakelijk???

Geplaatst: vr mei 15, 2009 23:44
door Alessandro
Hahahaha het eeerste geval was 100% zeker Bosch. :biggrin: Wat de ww gebruikt, weet ik niet. (zal eens kijken, dat ding ligt nog hier op de werkbank) :-k

RE: Geforceerde koeling dynamo (Alfa 75) noodzakelijk???

Geplaatst: vr mei 15, 2009 23:47
door Andretti Molletti
Ja op de C&A pakken van Michel staat ook Armani :wink:

RE: Geforceerde koeling dynamo (Alfa 75) noodzakelijk???

Geplaatst: vr mei 15, 2009 23:53
door Alessandro
Dan geloof je me toch niet! :roll: Is mij om het even hoor.

RE: Geforceerde koeling dynamo (Alfa 75) noodzakelijk???

Geplaatst: za mei 16, 2009 08:17
door @lfa@lgra
Sleepringen waren totaal niet ingebrand en 100 % vlak. Eerrlijk gezegd heb ik ze nog nooit zo beroerd gezien dat je ze af moest laten draaien. Zat er bij jou misschien een kras/groef op Allesandro ???
Koolborstels heb ik lekker laten zitten. (Moesten ca 7 mm worden ingedrukt tot in werkpositie en das ruim zat. :wink: )