Pagina 1 van 2

Selespeed trouble

Geplaatst: wo mei 13, 2009 10:47
door dude-nl
Vervolg van mijn vorige topic maar nu gericht op alleen het selespeed probleem.

Mijn selespeed display knippert regelmatig, vooral zijn 1 en 2.

Rare is dat als ik stil sta in zijn 1 hij uit het niets kan gaan knipperen, zonder dat er dus iets gebeurd met de auto.

Grootste prombleem is dat hij regelmatig uit zijn versnelling schiet en in zijn N komt (vooral bij terugschakelen of op schakelen) en pakt dan even geen enkele versnelling meer. Zorgt helaas voor gevaarlijke situaties!

Gisteren nog uitgelezen (ALFADIAG).
Geen foutmeldingen
druk pomp tussen de 42 en 55 bar.
Opnieuw eindelijns calibratie gedaan.

Helaas vanmorgen weer problemen (niet fijn op de snelweg zonder vluchtstrook >> A12)

Net toch maar een dealer gebeld (zal geen namen noemen om eventuele conflicten als tijdje terug te voorkomen)

Ik leg het verhaal uit en de monteur zegt meteen:

Synchromesh ringen vernsellingsbak kapot, wordt een nieuwe bak.

Klinkt mij erg kort door de bocht. Vooral aangezien de bak ca 60.000km geleden nog gereviseerd is (zegt natuurlijk niet alles)

Aangezien de auto dus eigenlijk niet meer (veilig) rijdbaar is hoop ik dat een " specialist" op korte termijn tijd kan vrijmaken, maar iedereen heeft het druk neem ik aan.

Ook even met SvL gebeld om te kijken wanneer zij tijd hebben om te kijken. Helaas hebben zij het (uiteraard) ook druk. Kan de auto daar wel afgooien en dan gaan ze er tussen door naar kijken.

Iemand nog suggesties voor noodoplossingen?

Ik beschik over ALFADIAG en kan dus evt rijdend metingen doen, als ik maar weet welke parameter ik moet meten natuurlijk

RE: Selespeed trouble

Geplaatst: wo mei 13, 2009 11:15
door Zaagauto
3 selespeeds? :lol: :lol: :lol:

Re: RE: Selespeed trouble

Geplaatst: wo mei 13, 2009 12:39
door dude-nl
3 selespeeds? :lol: :lol: :lol:
3 forums ;)

Tja, ben op zoek naar iemand die mij definitief kan helpen.

RE: Selespeed trouble

Geplaatst: wo mei 13, 2009 13:01
door Andretti Molletti
Vervang de padkeuze sensor nou maar
Accu wegnemen en dan op de selespeed de bovenste sensor (NIET die boven op de koppelingsactuator)


leuke link:
http://autos.groups.yahoo.com/group/Selespeed/

RE: Selespeed trouble

Geplaatst: wo mei 13, 2009 15:36
door dude-nl
Heb je ook een fototje ervan?

welke je precies bedoeld...

RE: Selespeed trouble

Geplaatst: wo mei 13, 2009 16:16
door Andretti Molletti
afbeelding 3 en 4... op afb 4 de sensor bovenop B dus...
Rare is dat in mijn fabrieks documentatie B de links-rechts beweging vd pook is.. in de link is dat weer de voor-achteruit beweging.. :roll:
Mooiste is dit te testen met een tester en de sensor los te nemen.. de storingscode geeft dan aan welke sensor nu welke is, maar ik zou gaan voor B

Geweldige link erbij met alle info:
http://www.twthieme.nl/Alfa-Romeo-Selespeed-08.html

At your servizio :wink:

RE: Selespeed trouble

Geplaatst: wo mei 13, 2009 16:17
door Andretti Molletti
afbeelding 3 en 4... op afb 4 de sensor bovenop B dus...
Rare is dat in mijn fabrieks documentatie B de links-rechts beweging vd pook is.. in de link is dat weer de voor-achteruit beweging.. :roll:
Mooiste is dit te testen met een tester en de sensor los te nemen.. de storingscode geeft dan aan welke sensor nu welke is, maar ik zou gaan voor B

Geweldige link erbij met alle info:
http://www.twthieme.nl/Alfa-Romeo-Selespeed-08.html

At your servizio :wink:

RE: Selespeed trouble

Geplaatst: wo mei 13, 2009 16:17
door Andretti Molletti
afbeelding 3 en 4... op afb 4 de sensor bovenop B dus...
Rare is dat in mijn fabrieks documentatie B de links-rechts beweging vd pook is.. in de link is dat weer de voor-achteruit beweging.. :roll:
Mooiste is dit te testen met een tester en de sensor los te nemen.. de storingscode geeft dan aan welke sensor nu welke is, maar ik zou gaan voor B

Geweldige link erbij met alle info:
http://www.twthieme.nl/Alfa-Romeo-Selespeed-08.html

At your servizio :wink:

RE: Selespeed trouble

Geplaatst: wo mei 13, 2009 16:17
door Andretti Molletti
afbeelding 3 en 4... op afb 4 de sensor bovenop B dus...
Rare is dat in mijn fabrieks documentatie B de links-rechts beweging vd pook is.. in de link is dat weer de voor-achteruit beweging.. :roll:
Mooiste is dit te testen met een tester en de sensor los te nemen.. de storingscode geeft dan aan welke sensor nu welke is, maar ik zou gaan voor B

Geweldige link erbij met alle info:
http://www.twthieme.nl/Alfa-Romeo-Selespeed-08.html

At your servizio :wink:

RE: Selespeed trouble

Geplaatst: wo mei 13, 2009 16:18
door Brul(tm)
blijft een knopje hangen Dre ;)

Groetjes,
Marc

RE: Selespeed trouble

Geplaatst: wo mei 13, 2009 16:19
door Andretti Molletti
nee de fout zit weer eens in de automatisering ;)

Re: RE: Selespeed trouble

Geplaatst: wo mei 13, 2009 16:21
door Brul(tm)
nee de fout zit weer eens in de automatisering ;)
:lol:

Merkte wel erg trage reactie van het forum net met posten.....
Misschien een relatie Dre

Nu maar weer on topic dan maar :oops:

Groetjes,
Marc

RE: Selespeed trouble

Geplaatst: wo mei 13, 2009 21:30
door Gtv4
De sensor bovenop de robot is voor en achter uit van de versnelling.
De sensor achter (die verstopt zit onder de ABS) is voor de zijdelingse beweging.
Toen ik de achterste stuk had kon ik alleen 1 en 2 schakelen.

RE: Selespeed trouble

Geplaatst: wo mei 13, 2009 22:02
door Andretti Molletti
als i stuk is als zijnde spanning onbekend dan kan de selespeed nog wel de pook naar uiterst links en rechts drukken....
Maar wat de meeste mensen niet weten en of beseffen is dat als je de pook volledig naar rechts drukt je de 5 in kan leggen (en dat doet de selespeed dus niet!! van 2 naar 5 is te grote stap) en je kan de RRRRRRR van achterrrrrruit inleggen, en dat kan de selespeed wel!!
Maar goed eem knipperende display is een links-rechts sensor probleem for sure ;)

RE: Selespeed trouble

Geplaatst: do mei 14, 2009 17:13
door Gtv4
:D Daar was ik ook achter gekomen.
koppeling vervangen en met de bak terug hangen de sensor gesloopt. (en niet gezien)
Als proef acheruit de garage uit en 1x de straat op en neer gereden.

Een week later naar de dealer om te boel in te leren, toen kwam ik er achter dat de bak niet verder dan 2 schakelde. :oops: