Pagina 1 van 1

Wattstangen uni-bolts combi met centrale powerflex bus

Geplaatst: wo apr 29, 2009 12:51
door Frederico
Hallo,

Nu heb ik de wattstangen van mijn witte 75 eraf gehaald en alles weer mooi gangbaar gemaakt en hier en daar goed gesmeerd (uni-bolts).
De wattstangen staan nu in de rx 5 dus over een tijdje ga ik over tot montage.

Mijn vraag is;

Moet ik ivm de beperkte bewegingsvrijheid van de unibolts nu een orgineel rubber aanschaffen voor de centrale bus van het onderdeel dat aan de dion zit (naam even kwijt) of kan ik hier ook voor de stuggere variant van powerflex gaan?

De unibolts zitten aan beide kanten van 1 wattstang

\Wordt de 75 vanachter nu te stijf off?

En mits ik de powerflex variant zou nemen, dan ook gelijk van voor een andere stabi plaatsen of .. ik neem aan dat dit wel samenhangt?

Graag wat advies ivm aanpassingen.

Gr,

Frederico

zal proberen wat foto's te plaatsen van de ontwikkelingen

RE: Wattstangen uni-bolts combi met centrale powerflex bus

Geplaatst: wo apr 29, 2009 12:58
door Maurizio
Gewoon powerflex plaatsen in de centrale vlieger.
dit staat op zich volledig los van stabi's ed. De watt stangen zorgen ervoor dat de wielen achter niet gaan meesturen.
(de dion verplaasten tov het voorste rotatie punt van de dion)

Nog een tip: Watt stangen gaan klapperen als je ze zo plaatst, ook als de uniballs spelingsvrij zijn (anders zijn die ook aan vervanging toe)
Om dat tegen te gaan aan een zijde (liefst wielzijde) bijv oude castor rubbers tussen uniball en carroserie plaatsen. Zal kijken of ik ergens een foto heb.

Re: RE: Wattstangen uni-bolts combi met centrale powerflex b

Geplaatst: wo apr 29, 2009 15:39
door Frederico
Gewoon powerflex plaatsen in de centrale vlieger.
dit staat op zich volledig los van stabi's ed. De watt stangen zorgen ervoor dat de wielen achter niet gaan meesturen.
(de dion verplaasten tov het voorste rotatie punt van de dion)

Nog een tip: Watt stangen gaan klapperen als je ze zo plaatst, ook als de uniballs spelingsvrij zijn (anders zijn die ook aan vervanging toe)
Om dat tegen te gaan aan een zijde (liefst wielzijde) bijv oude castor rubbers tussen uniball en carroserie plaatsen. Zal kijken of ik ergens een foto heb.
Ik heb busjes gedraait voor het schuiven tegen te gaan. Weet niet of je dat bedoelt?

De uniballs zitten zo gecentreerd in het midden. en aan de uiteinden dus tegen de carrosserie teflon ringetjes.

Gr,

Frederico

RE: Wattstangen uni-bolts combi met centrale powerflex bus

Geplaatst: wo apr 29, 2009 15:57
door Maurizio
De uniball wil rondom zijn kogel draaien, ook in de langsrichting (dus de hele wat stang draait [over de as in de breedte-richting van de auto] tijdens het rijden). Zie pijl in mijn plaatje...

Afbeelding

En dat heeft niks met inveren van de carrosserie oid te maken. Is gewoon een vrijheidsgraad die niet is vastgelegd. Dat is het klapperen wat ik bedoel. Om het alu busje in het plaatje een rubbertje plaatsen is dan het idee.

RE: Wattstangen uni-bolts combi met centrale powerflex bus

Geplaatst: wo apr 29, 2009 19:48
door Frederico
ja ik snap wat je bedoelt..

Ja dan ga ik daarvoor nog wat draaien..

zelfde diam als het huis van de uniballs, een stuk teflon afdraaien binnendiameter boren en 8 ringen afsteken.

LIjkt me een mooie oplossingen.

castorrubbers is ook een optie eventueel, maar ik kan nog wel wat draaien. .. ben ik er mee bezig

Powerflex is dus gewoon een optie?

Heb hem namelijk al besteld bij AR parts :wink: :wink:

Dit is mijn setje tot nu toe in de Rx5:

Afbeelding
Afbeelding

Morgen een laagje zwarte RX 10 erop..

De gene met linkse draad, maakt dat nog uit aan welke kant deze moet?
En afstellen en monteren? how to do?

RE: Wattstangen uni-bolts combi met centrale powerflex bus

Geplaatst: wo apr 29, 2009 21:33
door Maurizio
Ja, gewoon powerflex erop.

Met die extra ringetjes tegen klapperen, zou ik liever voor iets elastisch gaan (o-ring/sponsrubber etc) en opletten dat de uniball niet belemmerd wordt in de richting waarin ie moet kunnen draaien/scharnieren
Draad maakt niet uit welke waar.
Afstellen, nu voor de snel beiden even lang maken. Dus beiden op elkaar leggen en stellen totdat de bouten bij beide zijden erin passen.
Mocht je een keer auto laten uitlijnen kan je perfect de hele achteras recht zetten. Wel lachen als je met dit soort dingen komt bij, nee meneer dat stellen we niet / kan niet, :twisted: dat zullen we wel nog eens zien

RE: Wattstangen uni-bolts combi met centrale powerflex bus

Geplaatst: wo apr 29, 2009 21:44
door Frederico
anders moet je is een foto;tje posten van een gemonteerde sett

Is het topic aff :wink:

RE: Wattstangen uni-bolts combi met centrale powerflex bus

Geplaatst: do apr 30, 2009 22:40
door Frederico
in de rx 10

Afbeelding
Afbeelding

RE: Wattstangen uni-bolts combi met centrale powerflex bus

Geplaatst: vr mei 01, 2009 18:24
door Frederico
Na het stukje gelezen te hebben van maurizo z'n topic over strak sturende 75..
Las ik dat een centraal smeer systeem toegepast zou kunnen worden bij unibals met smeernippels, laat deze nou net op mijn wattstangen zitten,

maar zou het ook simpel te realiseren zijn?

soorten leidingen?
van elke nippel een aparte leiding naar een kunstof/stalen smeerblok?
waar het smeerblok te plaatsen?
Hoe de leidingen te geleiden naar smeerblok en via waar?etc etc

het is leuk bedacht denk ik, maar even alle nippels nalopen met een vetspuit is net zo makkelijk denk ik.

Plaatsen watt stangen met uniball / centrale powerflex bus

Geplaatst: ma mei 04, 2009 09:57
door Maurizio
centraal smeer systeem..
het is leuk bedacht denk ik, maar even alle nippels nalopen met een vetspuit is net zo makkelijk denk ik.
Just kidding....is onzin.... centrale smering wordt toegepast op landbouw voertuigen ed.

Verder gebruik ik de onderhoudsvrije uniballs zonder smeer nippels, is een wat betere kwaliteit.
Er is zelfs een roestvrij variant... echter ook erg duur :cry:

Het beloofde plaatje van een gemonteerde set op mijn ring ts.
Afbeelding