Pagina 1 van 1

Uitstoot 145 1.4 boxer te hoog

Geplaatst: ma apr 20, 2009 18:29
door vannelle
Hallo,

Tijdens de apk van mijn 145 1.4 boxer uit 1995 bleek ook na het vervangen van de katalysator de co-uitstoot veel te hoog te zijn.
Verdachte is nu de lambdasonde en daar ben ik nu ook naar op zoek.

Mijn vraag is of jullie misschien meer suggesties hebben wat de oorzaak kan zijn van die hoge waardes.
De auto heeft lang op 3 cilinders gelopen, zal er ook wel mee te maken hebben.......

Alvast bedankt voor het meedenken. :)

RE: Uitstoot 145 1.4 boxer te hoog

Geplaatst: di apr 21, 2009 22:45
door vannelle
Niemand? :(

RE: Uitstoot 145 1.4 boxer te hoog

Geplaatst: za apr 25, 2009 13:25
door vannelle
Leuk om te zien dat andere (nieuwere) vragen over CO en lambda wel beantwoord worden.
Haal ik daar mijn info wel vandaan.
Bedankt allemaal.

RE: Uitstoot 145 1.4 boxer te hoog

Geplaatst: za apr 25, 2009 13:56
door Kosta
Misschien drinken ze liever Douwe Egberts. :wink:
Lambdasonde is vaak de boosdoener.

RE: Uitstoot 145 1.4 boxer te hoog

Geplaatst: za apr 25, 2009 14:21
door vannelle
Goed mogelijk. Al maakt Van Nelle goede shag. :)

Zoals ik al schreef is bij mij de sonde ook de 1e verdachte.
Heb hier via het forum een andere gekocht maar daar bleek 1 draad te veel aan te zitten, 4 ipv de 3 die ik nu heb.
Kan de verkoper niks aan doen natuurlijk, ik had zelf duidelijker moeten zijn.

Wel heb ik gezien dat bij mij 1 van de 3 draden gebroken was, heb ik weer vast gemaakt natuurlijk.
Nu nog wat aansluitingen inspuiten met contactspray, klepjes in het inlaattraject schoonmaken en dan hoor ik het woensdag wel bij de herkeuring.......
Ik gok er nu maar op dat het kwam door de kapotte draad en niet door een kapotte sensor.

RE: Uitstoot 145 1.4 boxer te hoog

Geplaatst: za apr 25, 2009 18:15
door giulia-tom
Keurstation had je moeten attenderen want bij de meting is ook de lambdawaarde te hoog geweest. Dit eventueel tesamen met het CO%.

Als het aanstonds nog steeds te hoog is - vraag dan op voorhand eens om de waarde die zij bij meting gezien hebben. Praat wat makkelijker...
Anders blijf je aan de gang.

Check ook eens alle vacuumslangetjes rond het inlaattraject.

RE: Uitstoot 145 1.4 boxer te hoog

Geplaatst: za apr 25, 2009 19:28
door Andretti Molletti
Het kan zomaar dat tijdens het lange lopen op 3 cilinders de ECU langdurig zuurstof overschot op de lambdasonde zag en het leerprogramma geheel van slag is...
minimaal 24 uur de accu los of een reset met een tester lijkt me zinvol...

RE: Uitstoot 145 1.4 boxer te hoog

Geplaatst: zo apr 26, 2009 08:38
door vannelle
Bedankt voor deze tips. :)
Ik ga zometeen alle vacuumslangen checken en daarna gaat de accu los, hopelijk is het dan goed.
Woensdag zal ik het wel horen. Mocht het dan nog steeds te hoog zijn dan zal ik de uitdraai vragen.

RE: Uitstoot 145 1.4 boxer te hoog

Geplaatst: zo apr 26, 2009 13:31
door chopmax
Vorig jaar lekte er bij mij zichtbaar benzine het motorvacuum in. Was het motorvacuum geregelde brandstofdruk geval.

Re: RE: Uitstoot 145 1.4 boxer te hoog

Geplaatst: zo apr 26, 2009 14:15
door vannelle
Vorig jaar lekte er bij mij zichtbaar benzine het motorvacuum in. Was het motorvacuum geregelde brandstofdruk geval.
Vrij vertaald: Er kwam benzine rechtstreeks in je inlaatspruitstuk?

Re: RE: Uitstoot 145 1.4 boxer te hoog

Geplaatst: za mei 02, 2009 18:25
door vannelle
Ik gok er nu maar op dat het kwam door de kapotte draad en niet door een kapotte sensor.
Goed gegokt! :D