Pagina 1 van 2
156 v6 automaat. distributie
Geplaatst: ma apr 20, 2009 15:09
door spanu
Hallo, bij onze 156 2.5 v6 automaat is de waterpomp en distributie vervangen. nu heb ik ik het gevoel dat hij minder trekt als voorheen. kan dit te maken hebben dat de distributie niet helemaal op tijd staat? Hij loopt verder redelijk. als hij koud is loopt hij goed rond, al de motor warm is dan pruttelt hij een beetje, wordt de motor een beetje belast met b.v. de airco dan loopt hij weer wat mooier rond. trekkracht is er wel maar het eindschot bij 4500 toeren lijkt mij wat minder. Heeft iemand hier ervaring mee? dat dit het is of kan het ook iets anders zijn?
Hij is van 1999 en heeft al 195.000 gelopen. gebruikt nagenoeg geen olie. auto rijd redelijk naar de 180 maar daarboven duurt het voordat je de 200 aan tikt.
Alle info is welkom.
Bedankt, Giovanni
RE: 156 v6 automaat. distributie
Geplaatst: ma apr 20, 2009 15:36
door bosali
Wat voor/welke garage heb je de alfa gebracht?
Bij een V6 is het heel belangrijk dat er kalibers, en een meetklok gebruikt worden.
Kan zijn dat de nokkenas timing nu net niet goed staat, en dat merk je in minder vermogen, en net niet lekker lopen.
RE: 156 v6 automaat. distributie
Geplaatst: ma apr 20, 2009 16:13
door spanu
De auto is bij en garage hier in het dorp geweest. die heeft ook de bewuste calibers geleend van een AR dealer. alleen weet ik dat hij het dode punt van de eerste cilinder min of meer luk raak heeft gezet. Hij kon naar eigen zeggen geen markering vinden op de krukas of vliegwiel. Dit was ook een tweede vraag waar vindt je die markering?
RE: 156 v6 automaat. distributie
Geplaatst: ma apr 20, 2009 16:17
door hoornstra
Ik heb bij mijn Kappa (alfa v6) hetzelde meegemaakt, denk toch dat ie niet helemaal op tijd staat.
Kalibers zijn belangrijk en ermee kunnen werken ook en daar valt lukraak niet onder.
Jan
RE: 156 v6 automaat. distributie
Geplaatst: ma apr 20, 2009 17:59
door Alessandro
Antwoord is eigenlijk al gegeven.... wat heb je nog aan calibers, als je de krukas er niet bij betrekt?
In dat geval (hier gaat weer een half forum over mij heenvallen

) kan je beter voor demontage van de oude riem je eigen merktekens aan brengen en de nokkenaswielen (eigenlijk de bout/ moer daarvan) ongemoeid laten....
(mijn mening)
Uitklokken in combinatie met calibers is natuurlijk het allermooiste.

RE: 156 v6 automaat. distributie
Geplaatst: ma apr 20, 2009 18:31
door DB
Dag,
Laser Tools verkoopt gereedschap waarmee je het bovenste dode punt kan meten:
http://www.lasertools.co.uk/item.aspx?cat=305&item=3553 Het is mij niet duidelijk of je ook een klok nodig hebt, maar het gereedschap lijkt erg op het originele Alfa-gereedschap (waarbij wel een klok moet worden gebruikt).
Laser verkoopt de blokkering voor de nokkenassen ook:
http://www.lasertools.co.uk/item.aspx?cat=305&item=946
Succes,
DB
RE: 156 v6 automaat. distributie
Geplaatst: ma apr 20, 2009 18:49
door Alessandro
@ DB: daar heb je zeker nog een klok bij nodig! Oh en ze hebben nog een goedkopere variant ook. (functionaliteit is het zelfde, dus waarvoor zou je deze, die anderhalf keer zo duur is kopen?)

RE: 156 v6 automaat. distributie
Geplaatst: ma apr 20, 2009 19:16
door spanu
Allereerst bedankt voor jullie reacties. Ik ben weer bij de garage geweest, en heb mijn verhaal gedaan. Volgende week dinsdag gaat de auto er weer heen. Alles wordt dan weer na gekeken, klep deksels er weer af en de calibers er op. Het dode punt meten kan dus ook met dat gereedschap, maar op de krukas/ poelie/vliegwiel moet toch ergens een merkje staan?
Ik hou jullie op de hoogte, Giovanni.
RE: 156 v6 automaat. distributie
Geplaatst: ma apr 20, 2009 21:37
door cmva
Op krukaspoelie staat merkteken
RE: 156 v6 automaat. distributie
Geplaatst: ma apr 20, 2009 23:47
door DB
Bij mijn GTV6 staan wel merktekens op de krukaspoelie, maar ik weet niet of dat bij een 156 V6 ook het geval is. Waarschijnlijk is dat snel te zien. De letter 'F' staat voor het bovenste dode punt. Bij een GTV6 in elk geval....
RE: 156 v6 automaat. distributie
Geplaatst: di apr 21, 2009 00:01
door frankalfa
De 24v motoren hebben geen merktekens op de nokkenaspoelies.
Grtz,fRank
Re: RE: 156 v6 automaat. distributie
Geplaatst: di apr 21, 2009 00:26
door Alessandro
De letter 'F' staat voor het bovenste dode punt. Bij een GTV6 in elk geval....
Dat is onjuist. Okee, scheelt maar een graad of 5.... maar F ('Frozen') staat voor de vooronsteking bij stat. toerental (of 1000 rpm of zo ) en de P staat wél voor BDP. (en de M weer voor de maximale voorontsteking) Maar nu gaan we veel te off-topic. Is allemaal niet van toepassing op de 24V motoren in de 156.

RE: 156 v6 automaat. distributie
Geplaatst: di apr 21, 2009 11:30
door giulia-tom
Wat een geknoei zeg....(van die garage) vervang dan geen distributie...
Foute timing kan gevolgschade veroorzaken, die er persé niet direct hoeft uit te komen maar na een tijd.
Denk bijvoorbeeld maar aan klepzetels die heetgestookt worden nu. enz enz.
(laat ik je niet banger maken dan nodig is)
RE: 156 v6 automaat. distributie
Geplaatst: wo apr 22, 2009 23:28
door DB
Alessandro,
Jij hebt gelijk, het moet inderdaad 'P' zijn. Ik wist overigens niet waar de 'F' voor staat. Nu wel, en nu kan ik het ook onthouden (waarschijnlijk.....).
DB[/quote]
Re: RE: 156 v6 automaat. distributie
Geplaatst: wo apr 22, 2009 23:41
door wilco
De 24v motoren hebben geen merktekens op de nokkenaspoelies.
Grtz,fRank
staan streepjes op de andere kant van de nokkenas, dus deksels moeten er dan weer af.
poelies los, krukas op bdp en je kan eventueel met een baco de nokkenas precies op positie draaien.. dus zonder de kalibers
daarna poelie vast draaien, krukas 2x rond draaien, controleren of ze nog op tijd staan en riemspanning ok is en voilla..
done
