Pagina 1 van 2
remmen ontluchten Bertone
Geplaatst: ma apr 13, 2009 14:08
door jaben
Ik weet dat er al veel over geschreven is, maar het juiste antwoord kon ik niet vinden.
Het volgende: ik krijg het remsysteem van mijn Bertone GTV ('71) niet goed ontlucht. Wat is er aan gedaan: Nieuwe HRC, alle klauwen zijn gereviseerd, Goodrich remleidingen, SBS blokken voor, nieuwe blokken achter.
Ik heb het systeem nu al 4 keer ontlucht en toch is bij de eerste pomp het pedaal tot vrijwel de bodem in te drukken. Bij een volgende pomp goede druk. Remmen gaat daarna ook als een trein.
Ik heb eerst easyBleed geprobeerd. Ging prima, geen lucht belletjes meer te zien. Nogmaals, idem. Dan 2 keer met een persoon op de remmen en ik ontluchten. Ik krijg alleen zuivere remolie eruit. Absoluut geen luchtbelltje meer te zien. Maar toch moet er ergens lucht inzitten.
Wie heeft er nog een idee?
Ik moet volgende week een bruiloft doen, dus een beetje betrouwbaar remmen zou toch wel fijn zijn!
Alvast bedankt.
Gr Joris
RE: remmen ontluchten Bertone
Geplaatst: ma apr 13, 2009 15:02
door crusty
Misschien overbodige opmerking, maar heb je de remklauwen met het ontluchtingsnippel naar boven gemonteerd?
Anders krijg je het systeem nooit goed ontlucht.
Grtn
Re: RE: remmen ontluchten Bertone
Geplaatst: ma apr 13, 2009 16:33
door jaben
Misschien overbodige opmerking, maar heb je de remklauwen met het ontluchtingsnippel naar boven gemonteerd?
Anders krijg je het systeem nooit goed ontlucht.
Grtn
Yep, staat allemaal netjes naar boven!
RE: remmen ontluchten Bertone
Geplaatst: ma apr 13, 2009 17:00
door Lorenzo
Misschien wederom een overbodige opmerking. Ik zag staan dat er een nieuwe hoofdremcilinder gemonteerd is. Is deze voor het ontluchten gevuld met remvloeistof? Heeft bij mij heel lang geduurd voordat de remmen volledig ontlucht waren door een simpel foutje

RE: remmen ontluchten Bertone
Geplaatst: ma apr 13, 2009 20:14
door KAS
Doorgaan met onluchten. Het kan een tijdje duren voordat alle lucht er daadwerkelijk uit is.
Re: RE: remmen ontluchten Bertone
Geplaatst: ma apr 13, 2009 20:22
door jaben
Misschien wederom een overbodige opmerking. Ik zag staan dat er een nieuwe hoofdremcilinder gemonteerd is. Is deze voor het ontluchten gevuld met remvloeistof? Heeft bij mij heel lang geduurd voordat de remmen volledig ontlucht waren door een simpel foutje

Uhhh, de HRC was inderdaad gevuld voor het ontluchten....anders kun je toch niet ontluchten. Of bedoel je wat anders.
Zou het kunnen zijn dat ,net zoals bij de bv de 75 en alfetta, de kont omhog moet tijdens het ontluchten, als bij mijn bertone de kont net iets lager staat dan de neus? Kortom, het bekende neusje omhoog bij veel Bertone's.
Maar goed, dus gewoon door geen met ontluchten en door gaan totdat het goed is!!!!
RE: remmen ontluchten Bertone
Geplaatst: ma apr 13, 2009 21:32
door @lfa@lgra
Gewoon met de Eezibleed (2.3 bar) doorgaan en NIET pompen tussendoor.Nippels behoorlijk ver opendraaien. EERST achterremmen en daarna voorzijde. Moet lukken.
RE: remmen ontluchten Bertone
Geplaatst: di apr 14, 2009 12:37
door Wilbert ARparts
Inderdaad met 'n vacuumsysteem moet t altijd lukken.
Is de HRC nieuw of gereviseerd? Soms komt t wel eens voor dat t revisiesetje niet correct is en net het navulgaatjes afsluit.
RE: remmen ontluchten Bertone
Geplaatst: di apr 14, 2009 12:48
door Stef33
idd, gewoon doorgaan.
Bij mij ook alles gedaan en de HRC niet vooraf gevuld (wist ik niet, maar heb er wel een paar keer mee gepompt), bertone gewoon vlak, alles met de easybleed op ca. 1,2 bar (met plantenspuit). Moest inderdaad veel doorheen om alle lucht er uit te krijgen, ik geloof dat ik een liter of 3 gebruikt heb.
Edit: Ik heb staande pedalen, en dan loopt de HRC volgens mij vanzelf wel vol. Jij hebt hangende? Dan is het vast anders, maar reservoir toch direct op HRC?
@Wilbert: Easybleed is een druksysteem, maar dat is m.i. nog beter dan een vacuumsysteem.
RE: remmen ontluchten Bertone
Geplaatst: di apr 14, 2009 17:05
door jaben
Het is een nieuwe HRC. Nu begrijp ik wat jullie bedoelen. Eerst de cilinder vol laten lopen voordat je gaat pompen. Zit ook wel een logica in. Maar goed, dat heb ik dus niet gedaan, dus gewoon een grote fles remvloeistof halen en ontluchten.
Ik hou jullie op de hoogte.
P.s Ik las dat er maar 1 bar via EasyBleed begruikt mag worden. Maar maakt toch niet uit als je een barretje meer erop zet?
Re: RE: remmen ontluchten Bertone
Geplaatst: di apr 14, 2009 17:27
door @lfa@lgra
Het is een nieuwe HRC. Nu begrijp ik wat jullie bedoelen. Eerst de cilinder vol laten lopen voordat je gaat pompen. Zit ook wel een logica in. Maar goed, dat heb ik dus niet gedaan, dus gewoon een grote fles remvloeistof halen en ontluchten.
Ik hou jullie op de hoogte.
P.s Ik las dat er maar 1 bar via EasyBleed begruikt mag worden. Maar maakt toch niet uit als je een barretje meer erop zet?
2.3 doe ik altijd, maar als je safe wil zet je er 2 bar op. 1 is echt te weinig.
(Wel een plastic zak om het remvloeistof reservoir doen mocht er iets barsten/lekken.)
Re: RE: remmen ontluchten Bertone
Geplaatst: di apr 14, 2009 18:57
door TiTaTo
Het is een nieuwe HRC. Nu begrijp ik wat jullie bedoelen. Eerst de cilinder vol laten lopen voordat je gaat pompen. Zit ook wel een logica in. Maar goed, dat heb ik dus niet gedaan, dus gewoon een grote fles remvloeistof halen en ontluchten.
Ik hou jullie op de hoogte.
P.s Ik las dat er maar 1 bar via EasyBleed begruikt mag worden. Maar maakt toch niet uit als je een barretje meer erop zet?
2.3 doe ik altijd, maar als je safe wil zet je er 2 bar op. 1 is echt te weinig.
(Wel een plastic zak om het remvloeistof reservoir doen mocht er iets barsten/lekken.)
Inderdaad wel oppassen en goed inpakken!! Bij ongeveer 2 bar is de vlotter van het remvloeistof reservoir er bij mijn 75 al eens uitgeblazen, gelukkig alles toen goed ingepakt en geen vervolgschade (alleen nieuwe vlotter en pakking)....
RE: remmen ontluchten Bertone
Geplaatst: zo mei 03, 2009 17:03
door jaben
Na veel easybleeden en nog heel wat pogingen met pompen en ontluchten zit er helaas nog steeds lucht in het systeem.
Remmen gaat dus wel, maar je moet 2 keer pompen om een goede druk te krijgen.
Ik weet nu echt even niet meer hoe ik dit moet oplossen!
Ik had dit graag af willen hebben, ook omdat de auto voor een bruiloft werd gebruikt. Dus maar even goede instructies gegeven dat ze rustig moesten rijden en effe 2 maal pompen voor het remmen.
Uiteindelijk is het zonder problemen verlopen, maar ik had toch wel even zitten knijpen of ze geen fout zouden maken.................. en dat ze lopend naar huis moesten!

RE: remmen ontluchten Bertone
Geplaatst: zo mei 03, 2009 19:53
door @lfa@lgra
De trouwpartij is wel gelukt iig.
Mooie foto !!!!
Heb je misschien de ontluchtingsnippels niet boven zitten of komt 1 van de compensatieboringen niet vrij dootdat de bedieningsstift van je pedaal geen vrije slag( plm 0.5- 1.5 mm) heeft?)
Re: RE: remmen ontluchten Bertone
Geplaatst: zo mei 03, 2009 20:31
door jaben
De trouwpartij is wel gelukt iig.
Mooie foto !!!!
Thanks. Het is mijn vak en dan moet dat ook wel!
Heb je misschien de ontluchtingsnippels niet boven zitten of komt 1 van de compensatieboringen niet vrij dootdat de bedieningsstift van je pedaal geen vrije slag( plm 0.5- 1.5 mm) heeft?)
De nippels zitten in ieder geval goed.
Hoe meet ik de vrije slag en hoe stel ik die in?
Ik moet wel zeggen dat na het ontluchten de pedaaldruk goed is. Start ik vervolgens de motor, dan valt de druk weer weg. Even pompen en de druk is weer OK. Een tijdje rijden (een paar minuten) zonder te remmen, dan weer remmen en de druk is weer weg.