Pagina 1 van 1

gieren 166 V6 2.5

Geplaatst: zo apr 12, 2009 21:44
door Koos
Sinds gisteren giert er ineens iets aan de distributiezijde van de auto, kan het alleen niet plaatsen.
Het geluid wordt hoger en iets harder naarmate het toerental oploopt.
Had het idee dat de distributie riem tegen de beschermkap aanliep ,aar dat is niet zo (heb de kap een stuk los gemaakt).

De distributieriem is 20000 km geleden 2,5 jaar geleden vervangen en zag er op het eerste gezicht goed uit.
Het gieren klinkt niet als een V snaar, maar meer een beetje als een luide compressor.
Multiriem weet niet wanneer die vervangen is.
Auto heeft 210000 km gelopen.
Airco werkt niet (denk dat koelmiddel mist)
Lagers zijn het ook niet.
Zou het de dynamo of stuurbekrachtigingspomp, of aircopomp kunnen zijn? Of de multiriem?

Bedankt alvast.

RE: gieren 166 V6 2.5

Geplaatst: zo apr 12, 2009 21:53
door cmva
Multiriem er even afhalen en starten,(waarschijnlijk waterpomp)

RE: gieren 166 V6 2.5

Geplaatst: ma apr 13, 2009 13:58
door WhizzMan
Anders met een (zelfgemaakte) stethoscoop gaan luisteren. Het zal je verbazen hoe goed je de bron van zoiets kan vinden met zo'n ding.

RE: gieren 166 V6 2.5

Geplaatst: di apr 14, 2009 08:26
door vV
waterpomp, misschien aircopomp ? kan ook nog de dynamo zijn (komt niet zo heel vaak voor tegenwoordig).

RE: gieren 166 V6 2.5

Geplaatst: di apr 14, 2009 12:31
door juulke
Deux chevaux, (of deja vu).

Meneer Mans ik heb goed nieuws en slecht nieuws voor u.
Het gierende geluid van uw 166 3.0V6 is afkomstig van de waterpomp. Dit was het goede nieuws.
Het slechte nieuws: om de waterpomp te wisselen moet de de distributie losgehaald worden, de riem zit erpas 15.000 op maar ik raad u aan om hem niet terug te plaatsen. Tevens stel ik dan voor om de overige leidrollen ook te wisselen.
Kosten........ (daar werd ik niet vrolijk van).
Conclusie: riem wisselen is waterpomp wisselen.

Juulke