Pagina 1 van 1
1 van de 5 wielbouten zit los, wat nu?
Geplaatst: wo apr 08, 2009 21:04
door Alfa-Corazon
Bij alle vier de wielen krijg ik één van de vijf wielbouten niet op "moment". Ze draaien door (dol).
Het zijn ook nog schuifbouten waarvan ik niet zeker weet of ze ook nodig zijn.
Wat kan ik het beste doen?
Ik kan zelf drie oplossingen verzinnen van makkelijk naar moeilijk.
-1: Nieuwe bouten, omdat waarschijnlijk het schroefdraad van de bout te veer heen is, maar dit lijkt mij de minst veilige optie.
-2: Nieuw draad tappen, maar dan een maatje groter. Dan hoef ik dus maar 4 nieuwe bouten te kopen, als die tenminste te koop zijn een "schuif"-maatje groter en met fijn draad.
-3: Een helicoil erin draaien en nieuwe bouten kopen.
Helicoil draaien op Jouw Buis
RE: 1 van de 5 wielbouten zit los, wat nu?
Geplaatst: wo apr 08, 2009 21:44
door WhizzMan
Als je bout rot is moet je die weggooien. Als je naaf stuk is, nieuwe naaf (dus ook wiellager) plaatsen. Rommelen met schroefdraad lijkt me geen goed idee.
RE: 1 van de 5 wielbouten zit los, wat nu?
Geplaatst: wo apr 08, 2009 21:46
door ericj
Ik zou eerst de zaak loshalen en goed kijken wat er aan de hand is, ook bj de bouten die nog wel vast zitten. Als de draad in de naaf er goed uitziet en je daar een nieuwe bout op 100Nm vast kan zetten zou ik dat zelf als eerste doen. Groter tappen lijkt me niks, dat wordt M14 en moet je denk ik de velg ook nog gaan ruimen. Dan liever een helicoil erin, als je het zelf wilt gaan doen zag ik op
Ebay nog een betaalbaar setje.
---
Eric
Re: RE: 1 van de 5 wielbouten zit los, wat nu?
Geplaatst: wo apr 08, 2009 22:25
door Gtv4
Als je bout rot is moet je die weggooien. Als je naaf stuk is, nieuwe naaf (dus ook wiellager) plaatsen. Rommelen met schroefdraad lijkt me geen goed idee.
Lijkt mij ook de enige goede oplossing.
Een helicoil of overmaat is
geen optie voor een wielbout

RE: 1 van de 5 wielbouten zit los, wat nu?
Geplaatst: wo apr 08, 2009 22:41
door ericj
Als een helicoil niet voldoet voor een wielbout (zou kunnen hoor, geen ervaring mee) zou je ook nog kunnen overwegen om alle gaten nieuw te (laten) boren en tappen tussen de oude gaten in.
---
Eric
RE: 1 van de 5 wielbouten zit los, wat nu?
Geplaatst: wo apr 08, 2009 22:58
door Alessandro
Even voor de doemdenkers: een helicoil (als die al in de gewenste draadspoed is te krijgen) is sterk zat!
Eerst maar eens kijken of de bout rot is (waarschijnlijk) of ook de naaf beschadigt.
En als je de nieuwe (andere) bout wel met 110 Nm vast kunt zetten is het goed lijkt me? Maar goed, zisuele controle zal duidelijk brengen....
De optie van 5 nieuwe gaten lijkt me wel een hele goede en veilige, als het een probleem blijkt om aan een goede naaf te komen. (geen idee om wat voor alfa het gaat

)
Re: RE: 1 van de 5 wielbouten zit los, wat nu?
Geplaatst: wo apr 08, 2009 23:30
door Alfa-Corazon
(geen idee om wat voor alfa het gaat
De eens een gok... 1 uit 4. Twee vallen meteen af want..
Re: RE: 1 van de 5 wielbouten zit los, wat nu?
Geplaatst: wo apr 08, 2009 23:39
door giuliettaevo
Doe eens een gok... 1 uit 4. Twee vallen meteen af want..
want draadeinden.
ik gok een 164, 147, 156 of 166... allemaal 5 gaats met bouten.
Helicoil is een prima oplossing, is echt niet te zwak of zo. andere naven wordt een duur geintje als het bij alle 4 de naven is.
met 4 bouten per wiel durf ik ook wel te rijden overigens.

RE: 1 van de 5 wielbouten zit los, wat nu?
Geplaatst: wo apr 08, 2009 23:40
door ericj
Alle vier de naven + lagers van de 164 vervangen lijkt me een stuk duurder dan de naven opnieuw laten boren en tappen. Ik denk dat een goede bandenboer dit wel netjes kan doen - komt wel vaker voor natuurlijk. Maar eerst eens losmaken en goed kijken hoe het eruit ziet - misschien valt het mee.
---
Eric
RE: 1 van de 5 wielbouten zit los, wat nu?
Geplaatst: wo apr 08, 2009 23:48
door giuliettaevo
alle naven eraf laten halen en opnieuw laten boren op exact de goede plaats is waarschijnlijk wel duurder als 4 gebruikte naven erop laten schroeven...

Even omboren is erg veel werk, veel uitmeten om de goede plaats te bepalen. Onze bandenboeren zouden er niet aan beginnen, hebben ook niet echt het gereedschap voor zoiets trouwens..
Je zou ze natuurlijk wel op exact 5x100 kunnen laten boren, heb je ook geen schuifbouten nodig.

Re: RE: 1 van de 5 wielbouten zit los, wat nu?
Geplaatst: wo apr 08, 2009 23:49
door Alfa-Corazon
Alle vier de naven + lagers van de 164 vervangen lijkt me een stuk duurder dan de naven opnieuw laten boren en tappen. Ik denk dat een goede bandenboer dit wel netjes kan doen - komt wel vaker voor natuurlijk. Maar eerst eens losmaken en goed kijken hoe het eruit ziet - misschien valt het mee.
---
Eric
Inderdaad de 164. Er zit inmiddels 300.000 km op de teller dus die is lekker ingereden.
Maar duidelijk is wel dat de wielen regelmatig (ook door mijzelf) zijn gewisseld.
Bedankt voor al jullie reacties. Ik heb alles goed doorlezen en overwogen.
Mijn gedachte gaat momenteel uit naar de bovenstaande quote.
Ik ga eerst maar eens een setje nieuwe bouten scoren en dan maar een helicoil voor de 5-de bout.
Re: RE: 1 van de 5 wielbouten zit los, wat nu?
Geplaatst: wo apr 08, 2009 23:58
door ericj
alle naven eraf laten halen en opnieuw laten boren op exact de goede plaats is waarschijnlijk wel duurder als 4 gebruikte naven erop laten schroeven...

Even omboren is erg veel werk, veel uitmeten om de goede plaats te bepalen. Onze bandenboeren zouden er niet aan beginnen, hebben ook niet echt het gereedschap voor zoiets trouwens..
Je zou ze natuurlijk wel op exact 5x100 kunnen laten boren, heb je ook geen schuifbouten nodig.

Als het klusje vaker voorkomt is er misschien een mal voor gemaakt. Ik zou het zelf doen door de remschijf te verdraaien en te centerponsen door de gaten. 5x100 van maken zat ik ook aan te denken maar dan moet je een mal maken en de schijf meeboren.
---
Eric
RE: 1 van de 5 wielbouten zit los, wat nu?
Geplaatst: do apr 09, 2009 09:02
door @lfa@lgra
Heb je geen foto van de desbetreffende bouten?? Een set nieuwe bouten rondom zou ik sowieso voor gaan. Wat je niet vastgesteld hebt hoe de draad in je naaf is. Ik sluit niet uit dat de bouten eens overbelast zijn en dat je ze nu beginnen in te snoeren. Iets vaster trekken en ze knappen dan af.......................
Nieuwe draad tappen in een naaf is geen optie ivm de grotere diameter. Nieuw boren, ja misschien, maar dan moet je ze allemaal zodanig uitbouwen dat je ze in een draaibank kunt opspannen om het goed te doen. I
k zou gewoon de naaf die problemen geeft vervangen.(hoeft geen nieuwe te zijn.) 10 tegen 1 zijn het toch gewoon alleen je bouten dus dan valt het weer mee..

RE: 1 van de 5 wielbouten zit los, wat nu?
Geplaatst: do apr 09, 2009 09:17
door Maurizio
Voor wielen etc ben ik niet zo'n fan van zelf getapte draden. Daarvoor zou ik alleen standaard producten gebruiken met gerolde draad.
Heb zelf slechte ervaringen met heli-coils en gebruik alleen nog maar inserts.
Kijk hier eens:
Kerb-Konus
Re: RE: 1 van de 5 wielbouten zit los, wat nu?
Geplaatst: do apr 09, 2009 12:21
door Alfa-Corazon
Voor wielen etc ben ik niet zo'n fan van zelf getapte draden. Daarvoor zou ik alleen standaard producten gebruiken met gerolde draad.
Heb zelf slechte ervaringen met heli-coils en gebruik alleen nog maar inserts.
Kijk hier eens:
Kerb-Konus
Ziet er goed uit.
Ik zie ook een foto met een bougie dus zullen ze ook iets met fijndraad hebben. Maar waar/wie kan dit doen?
Ik ga dit weekend wat close-up foto's maken.
Ook schiet mij opeens iets ergs binnen
De eerste keer dat ik de wielen losmaakte moest ik met volle gewicht op de kruissleutel staan (eerst natuurlijk double U D FOURTY), met een enorme knal kwamen sommige los.
Omdat ze aan de achterkant iets uit de naaf staken waren ze ook nog eens gecorrodeerd aan de top. Tijdens (het voorzichtig) eruit draaien hebben ze waarschijnlijk het binnendraad in de naaf beschadigd.