Pagina 1 van 1

Vevanging Silent-blocs Alfa 146

Geplaatst: vr apr 03, 2009 15:44
door Argonic
Hoi aan alle Alfafanaten :D

Dit is mijn 8ste Alfa Romeo (Alfa 146, 1.8 1997) en ik had een vraagje over de silent-blocs vooraan. Hoelang doen ze er over in een garage om beide driehoeken te vervangen? Of is het misschien zelf te doen waar ik al dik aan twijfel? Worden de remblokken hier ook voor verwijderd? Alvast bedankt :D

A

RE: Vevanging Silent-blocs Alfa 146

Geplaatst: vr apr 03, 2009 16:18
door WhizzMan
Je bedoelt de draagarmen vervangen? Ik denk dat een goede garage dat in 1 a 2 uurtjes makkelijk moet kunnen. Houdt rekening met het ook vervangen van de koppelstukken tussen de stabi en de draagarmen. De remblokken zitten in de remtangen, die hoeven er niet uit lijkt me?

RE: Vevanging Silent-blocs Alfa 146

Geplaatst: za apr 04, 2009 10:45
door Argonic
Ja, dat is het, de voorste draagarmen. 1 a 2 uur lijkt mij ook wel redelijk;

RE: Vevanging Silent-blocs Alfa 146

Geplaatst: ma apr 06, 2009 16:30
door Rob75
Dit is een vrij recht-toe-recht-aan werkje. Als je op de site van Tuynder kijkt dan zie je zelfs hoe het in elkaar zit.
Het is niet meer dan het fuseestuk losmaken van de kogel (paar rake klappen met een zware hamer), de stabilisatorstang losnamen van de draagarm en de vier bouten van de draagarm aan het subframe.
Montage in omgekeerde volgorde.

Grootste probleem is als er bouten en/of moeren vastzitten door de inwerking van vuil, water en zout.

Met een beetje voorbereiding is het een klusje van maximaal 4 uur.

Succes,

Rob

Re: RE: Vevanging Silent-blocs Alfa 146

Geplaatst: ma apr 06, 2009 16:44
door WhizzMan
Dit is een vrij recht-toe-recht-aan werkje. Als je op de site van Tuynder kijkt dan zie je zelfs hoe het in elkaar zit.
Het is niet meer dan het fuseestuk losmaken van de kogel (paar rake klappen met een zware hamer), de stabilisatorstang losnamen van de draagarm en de vier bouten van de draagarm aan het subframe.
Montage in omgekeerde volgorde.

Grootste probleem is als er bouten en/of moeren vastzitten door de inwerking van vuil, water en zout.

Met een beetje voorbereiding is het een klusje van maximaal 4 uur.

Succes,

Rob
Je wilt wel de bout waarmee de kogel in de fusee geborgd zit loshalen. Met een hamer slaan gaat meestal ook niet voldoende zijn, want de kogel wordt de fusee in gedrukt door de rubbers van de ophanging. ik haal zelf de stuurkogels ook los, dan heb je wat meer werkruimte. De koppelstukken tussen de anti rollbar en de draagarmen moeten ook los. Het is aan te raden daar nieuwe exemplaren inclusief rubbers voor aan te schaffen, meestal gaan ze minder lang mee dan de draagarmen en het is een goed moment om ze gelijk te vervangen. Vooraf inspuiten met WD40 of roestoplosser van alle bouten die los moeten is zeker aan te raden, goed gereedschap met een lang wringijzer is ook erg fijn voor dit klusje.

Re: RE: Vevanging Silent-blocs Alfa 146

Geplaatst: di apr 07, 2009 08:12
door Rob75
[quote="WhizzMan
Je wilt wel de bout waarmee de kogel in de fusee geborgd zit loshalen. Met een hamer slaan gaat meestal ook niet voldoende zijn, want de kogel wordt de fusee in gedrukt door de rubbers van de ophanging. [/quote]

Uiteraard moet die moer los evenals de auto op krikken en op bokjes zetten. Het lukte mij gelukkig door op de draagarm te slaan om de konische verbinding van de kogel in de fusee te lossen en daarna met een wringijzer de twee definitief te scheiden. Mooiste is een kogeltrekker, dat werkt wel zo fijn.

Succes,

Rob