pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

reviseren van hoofdrem cilinder 105

vr apr 03, 2009 09:27

hallo,

ik ben in de kleine uurtje bezig met de kleine werk zaam heden van de giulia. nu ben ik bezig met de hoofdrem cilinder en ja weet dat ik deze gewoon kan kopen enzo, but what's the fun in that :D

heb dus een 20mm benitalia hoofdremcilinder en stuik op een tegen strijd. om deze uit een te nemen zit een borgveer en daronder een cupje die zijn er uit het borg boutje is er ook uit alleen nu het probleem... de kunstof ring! hoe in vredes naam krijg ik die eruit??????

zelfs de oud monteurs krijgen hem er niet uit en snappen er niks van. kruip olie en geweld is al gebruikt. heb een oude ATE cilinder gebruikt om te kijken hoe het zit heb alleen daar het buisje wat in de rembekrachtiger gaat moeten dicht knijpen in de bankschroef om genoeg kracht te kunnen zetten hem eruit te krijgen :shock: heb alleen maar 1 benitalia cilinder en wil dit persee zelf doen.

iemand hier ervaring mee?

dan nog een vraag als er remolie in de bekrachtiger zit. hoe kan ik deze het beste reinigen? gewoon spoelen????
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: reviseren van hoofdrem cilinder 105

vr apr 03, 2009 10:04

Pieter, je moet die ring destructief verwijderen..... gewoon twee kleine gaatjes boren, kleine parkertjjes erin draaien en dan kun je de ring aan de parkertjes oppakken met een nijptang of zo. Nieuwe teflonring kost enkele dubbeltjes bij de plaatselijke dhz zaak. :wink:

En idd, zelf reviseren is veel leuker. :D

Beoordeel de cilinderwand heel goed op putjes!

edit: ik had blijkbaar 4 gaatjes geboord. :lol: Zie de in 3 stukken gebroken ring......
Afbeelding
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr apr 03, 2009 11:05

even afgezien van de fun die het reviseren van een HRC voor sommigen is.. voor wat een nieuwe kost, en het aantal revisies wat ik ondanks voldoen aan alle randvoorwaarden heb zien mislukken met alle extra tijd, ergernis en extra kosten van dien.. ik doe het niet meer. Overigens zou ik zelf gaan voor een 22 mm, maar dat is persoonlijk. hangt ook van de auto en motor af.

maar toch: veel succes en vooral plezier!
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member

vr apr 03, 2009 11:27

Ik ben het eens met vV.
Ik stond vorig jaar in Italie met een lekke HRC op mijn Bert. En da's niet leuk.
Een motor reviseren is fun, een HRC vervang je gewoon. Remmen zijn prioriteit 1

Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

vr apr 03, 2009 11:29

Ook ervaring mee en ook het advies; Doe het niet! Moeite, tijd en geld is het niet waard.
Dirk - Giulia2000TS

Ruben
Member
Member

vr apr 03, 2009 11:42

Ik heb laatst de koppelingscilinder van mijn mas gereviseerd omdat deze nieuw zo duur zijn en bij remservice utrecht kosten een paar rubbertjes maar 10 e.
Naast de putjes moet je er goed opletten dat de cilinder nog rond is van binnen, aan de onderkant slijten ze het hardst.
Het beste is om de cilinder van binnen even te honen.
Ducati 900 supersport 1993
Ducati 748 2003
Alfa Romeo 75 T-spark 1988
Alfa Romeo Giulietta 2.0 1983

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

vr apr 03, 2009 16:25

thanks voor alle respons...

en is niet de eerste hrc die ik reviseer en word zeker ff gehoond en komt helemaal goed 8)

ging mij ff om die ring :wink:

Stef33
Guru
Guru

vr apr 03, 2009 16:32

Nog een stem voor een nieuwe.

Wegens niet direct verkrijgbaar zijn van een HRC (was op een zondag) is de HRC van mijn bertone eens gereviseerd. Er zat aardig wat vuil in, maar dat is allemaal weggehaald en gehoond, de deskundigen waren het er over eens dat ie zgan was. Werkte ook weer perfect allemaal, tot een keer voor een stoplicht, ik trapte er finaal doorheen! Gelukkig niemand voor me en bij de 2e trap werkte ie weer normaal en verder ook weer. Daarna toch maar zo snel mogelijk een nieuwe er op gezet.

Bij een koppeling zou ik er minder moeite mee hebben. Zelfs gekoppeld kom je tot stilstand en uit de versnelling trekken zonder ontkoppeling gaat ook best.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

vr apr 03, 2009 16:41

laat ik het anders zeggen dan.

ik wil de auto orgineel houden. en orgineel zit er dus een benitalia hrc op. en naar mijn weten zijn die niet meer te krijgen/kopen....

dus dan blijft reviseren over vroeger werd ook niet anders gedaan waarom zou het mis moeten gaan dan? als ik gewoon doe zoals het hoort kan er volgens mij niks mis gaan... moet wel zeggen dat jullie me aan het denken zetten.... maar remklauwen worden wel gereviseerd hier toch? kan net zo link zijn..... in mijn ogen dan.

Stefan J
Full Member
Full Member

vr apr 03, 2009 16:48

tja, als je nou gewoon lol er in hebt om zo'n ding te reviseren, lekker doen, Pieter geeft toch ook al aan dat nieuw kopen enzo wel kan, hij wil hem alleen zelf reviseren en heeft daarbij een vraag, die ook wel is beantwoord maar ik snap de rest van het commentaar niet zo eigenlijk :?
Pieter, vooral zo doorgaan, staan vast wel nuttige tips voor me bij;) :wink:
Nu in bezit: 33 1.5TI een Mito en een transit camper😁

bosali
Junior Member
Junior Member

Re: RE: reviseren van hoofdrem cilinder 105

vr apr 03, 2009 17:02

laat ik het anders zeggen dan.

ik wil de auto orgineel houden. en orgineel zit er dus een benitalia hrc op. en naar mijn weten zijn die niet meer te krijgen/kopen....

dus dan blijft reviseren over vroeger werd ook niet anders gedaan waarom zou het mis moeten gaan dan? als ik gewoon doe zoals het hoort kan er volgens mij niks mis gaan... moet wel zeggen dat jullie me aan het denken zetten.... maar remklauwen worden wel gereviseerd hier toch? kan net zo link zijn..... in mijn ogen dan.
Ik heb ook pas geleden de boel gereviseerd, remklauwen ging prima, maar de hoofdremcilinder was geen succes.
Ne revisie werkte de hrc nog niet :x moet er wel bij zeggen dat ik hem niet gehoond heb.
Ik heb uiteindelijk maar een 2mm ate remcilinder gekocht, en nu werkt alles perfect.
hrc reviseren moet lukken, heb in het verleden deze wel een weggebracht naar een revisie bedrijf, maar deze is er niet meer.
Mocht je nog onderdelen nodig hebben, mag je mijn remcilinder wel hebben, is ook een 20mm van benitalia.
156 SW GTA
Lotus Elise

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr apr 03, 2009 22:53

Nog een keer Pieter een steuntje in de rug geven dan.... :wink: Ik heb al meermalen ren en koppelingscilinders een (inmiddels lang) tweede leven gegeven en meestal dus met succes. Die ene keer, dat het zonder succes was heb ik me erin verdiept, waarom dat dan zonder succes was (want daar draait het om, alles is te verklaren!) en toen heb ik heel goed naar de cilinderwand gekeken in relatie tot het cupje wat eruit kwam en de conclusie was heel duidelijk en heel simpel: het ruwe oppervalk van de cilinderwand op één plek, zorgde voor het vesneld verslijten/ vlak schuren van de cup.
Dit had ik zelf ook wel kunnen bedenken, als ik vooraf de cilinderwand heel secuur had bekeken.

Als die wand er (hoeft maar op een klein gedeelte te zijn) er ingevreten uitziet, dan kan je 'm gewoon weggooien, honen heeft dan geen zin.
Om de simpele reden, dat je dan zoveel zou moeten honen, dat je feitelijk de boring vergroot, zonder de zuigerdiameter en de cupmaat ( :lol: ) erop aanpast.

En je kan dus pas beoordelen of een hrc of hkc in aanmerking komt voor revisie, ná demontage en ná schoonmaken/ lichtjes honen.

Vind je dat te link of te veel moeite, voor iets wat mogelijk vruchteloos blijkt te zijn, nou, dan doe je het toch niet? Vind je het gewoon leuk/ boeiend/ interessant om te doen, met het risico, dat je achteraf een uurtje voor niks bezig bent geweest, dan probeer je het gewoon.
Rendabel? Bij de juiste kanalen kost een revisiesetje voor een HRC of HKC zo'n 10 à 15 euro, HRC of HKC zo'n 70 à 100 euro..... wie het breed heeft, laat het breed hangen....

Pieter: way to go! :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

za apr 04, 2009 08:37

:wink:

Terug naar “Algemene Technische vragen”