Pagina 1 van 2

Wielen/banden/trilling/sporing probleem

Geplaatst: wo apr 01, 2009 15:50
door Kosta
Ik heb een wazig probleem. LM wiel had zomerbanden erom heen. In december heb ik op dat zelfde wiel winterbanden gemonteerd. Tot dan toe alles in orde.Auto spoorde super.bijna geen trilling. Afgelopen week dezelfde zomerband gemonteerd op NIEUWE LM wielen . Vanaf dat moment trekt de auto naar links en heb ik een behoorlijke trilling in het stuur tussen 110 en 130 die af en toe weggaat en dan weer terug komt. Auto inmiddels uitgelijnd bij m'n vaste uitlijner. Sporing stond inderdaad niet goed ,nu weer wel MAAR auto trekt nog steeds naar links, wel minder dan voorheen maar toch. Weet iemand wat er aan de hand kan zijn? LET OP : dit betreft m'n Primera en de nieuwe velgen zijn origineel Nissan. Neem aan dat jullie me best willen helpen :wink:

Sommerend: Auto trekt naar links en trilt behoorlijk met nieuwe velgen met dezelfde banden erop. Linksvoor band is wel iets meer versleten dan rechtsvoor. Zal wielen voor naar achter wisselen zin hebben? Achter zijn behoorlijk nieuw, schat 7 mm profiel.

De nieuwe velgen zijn met een zeer hoge korting aan mij verkocht,wel bij een gerenomeerd bedrijf. Zaten nieuw in de doos. Was een opgekocht partijtje. :roll:

Alvast bedankt voor de reacties

RE: Wielen/banden/trilling/sporing probleem

Geplaatst: wo apr 01, 2009 16:12
door KAS
Zit er hoogteslag in de banden? En heb je ze gemerkt tijdens demontage. Dwz, zit linksvoor ook weer linksvoor etc? Banden slijten in de rijrichting. Andersom ( verkreerd dus ) monteren kan dit soort storingen veroorzaken. Je kunt ook vragen of ze de band een halve slag willen draaien op de velg. Zeker als er veel kleefgewichten op de velg aangebracht zijn. Onbalans zit zo te lezen achterin.

RE: Wielen/banden/trilling/sporing probleem

Geplaatst: wo apr 01, 2009 16:15
door Bullettooth
Trillen door onbalans.

Dat kan zijn:
Velgen krom
Niet goed gebalanceerd. (lood kan er af gevallen zijn)

Niet lekker sporen is doordat de banden fout gesleten zijn onder invloed van de foute sporing. Ik zou voor en achter wisselen of beter, nieuwe voorbanden scoren.

Wel even controleren of de velgen 100% recht zijn! Uiteraard op de juiste manier laten balanceren.

Voor de rest is dat natuurlijk wel enorme Alfa forum vervuiling zo een nix an. :lol:

Re: RE: Wielen/banden/trilling/sporing probleem

Geplaatst: wo apr 01, 2009 17:53
door Kosta
Zit er hoogteslag in de banden? En heb je ze gemerkt tijdens demontage. Dwz, zit linksvoor ook weer linksvoor etc? Banden slijten in de rijrichting. Andersom ( verkreerd dus ) monteren kan dit soort storingen veroorzaken. Je kunt ook vragen of ze de band een halve slag willen draaien op de velg. Zeker als er veel kleefgewichten op de velg aangebracht zijn. Onbalans zit zo te lezen achterin.
Linksvoor zit weer linksvoor enz. Hoogteslag? Het zijn dezelfde banden op nieuwe velgen. De oude velgen trilden niet zoveel als nu de nieuwe !
Nee, trilling zit vooral voor. Stuurt trilt af en toe m'n handen uit.

RE: Wielen/banden/trilling/sporing probleem

Geplaatst: wo apr 01, 2009 18:07
door KAS
Zijn het velgen met de juiste ET waarde? Zijn ze goed gecentreerd tijdens het balanceren? Als het niet aan de banden ligt dan wel aan het balanceren. Vanaf hier kun je daar natuurlijk niks over zeggen. Dat het dezelfde banden zijn zegt niks. Ze slijten in de vorm van de oude velgen. zeker als die niet 100 % recht waren. Darom kan er best hoogteslag in zitten. Kun je alleen controleren op een balanceermachine. Goed balanceren is een vak.

RE: Wielen/banden/trilling/sporing probleem

Geplaatst: wo apr 01, 2009 18:17
door Kosta
Ja, ET waarde is goed . Sterker nog,het is precies dezelfde velg. Ik zit er toch aan te denken om 2 nieuwe voorbanden te monteren. Die er nou opzitten hebben nog een mm of 4 maar in die maat 185/65/15 kost het ook niet de wereld. Nu de oorzaak van het scheeftrekken nog. Sporing is goed maar trekt nog lichtelijk naar links. Kan ook aan dezelfde banden liggen natuurlijk.

RE: Wielen/banden/trilling/sporing probleem

Geplaatst: wo apr 01, 2009 18:52
door ravado
zitten er centreerringen op de velgen? zo ja is de centreerring wel gemonteerd? (niet per ongeluk eraf gevallen en niet meer gemonteerd?)

hoe hebben de zomerbanden opgeslagen gelegen? (of gestaan??)
toevallig geen vlakke kant geremd net voordat de zomerbanden eraf gingen?

RE: Wielen/banden/trilling/sporing probleem

Geplaatst: wo apr 01, 2009 21:30
door Kosta
Nee, geen centreerringen. Nooit opgezeten. Kan natuurlijk wel een oplossing zijn.

Re: RE: Wielen/banden/trilling/sporing probleem

Geplaatst: do apr 02, 2009 08:54
door KAS
Nee, geen centreerringen. Nooit opgezeten. Kan natuurlijk wel een oplossing zijn.
Alleen als er dan ook plaats voor is. Zo ja dan moeten ze er zeker op.

RE: Wielen/banden/trilling/sporing probleem

Geplaatst: do apr 02, 2009 10:42
door Kosta
Hoe dik zijn die dingen ongeveer?

RE: Wielen/banden/trilling/sporing probleem

Geplaatst: do apr 02, 2009 11:34
door ravado
afhankelijk van de naaf en de diameter centreergat vd velg....

RE: Wielen/banden/trilling/sporing probleem

Geplaatst: do apr 02, 2009 11:35
door KAS
Centreerringen zijn van plastic en vallen in het gat tussen naaf en velg. Dus om het verschil tussen naafgat en velggat op te vullen. Als het originele Alfa velgen zijn zal je ze waarschijnlijk niet nodig hebben.

RE: Wielen/banden/trilling/sporing probleem

Geplaatst: do apr 02, 2009 15:20
door Kosta
EDIT: wat ik eigenlijk ben vergeten te vermelden is het volgende: De auto stuurt ook makkelijker naar links dan naar rechts. Anders gezegd: bij een rechterbocht heb ik het gevoel dat het stuur de drang heeft om terug te willen naar de middenstand,nou heeft elke auto dat maar dit is bij een rechterbocht erger dan bij een linkerbocht.

Re: RE: Wielen/banden/trilling/sporing probleem

Geplaatst: do apr 02, 2009 17:31
door ravado
Centreerringen zijn van plastic en vallen in het gat tussen naaf en velg.
of van aluminium...

RE: Wielen/banden/trilling/sporing probleem

Geplaatst: zo apr 12, 2009 10:56
door KAS
En?