Pagina 1 van 1

Opboren 1.8 ie naar 2.0 liter na motorschade

Geplaatst: wo apr 01, 2009 09:59
door Joop Stok
Beste Alfisten wie heeft ervaring met het volgende :

Door een "vastloper" van de zuiger in de 4e cilinder heb ik het blok ( 145.000 km gelopen veelal op gas bij een vorige eigenaar ) gedemonteerd.
Slijtage op alle delen ondanks de kilometers nihil tot niets!! Auto is carrosserie technisch perfekt aldus wil ik de auto dan ook niet weg doen.

Plan is alle 4 de cilinders op te boren/honen naar 84 mm ( 2 liter maatvoering ) 4 nieuwe zuigers te kopen en de zaak de af te monteren.
In weze dus een 2.0 liter maar dan met de injectie van een 1.8ie. low budget
Geen Twin Spark maar dan ook véél minder kosten, geen andere "loom" ,computer ombouw etc.

Wie heeft hier ervaring mee?

Groetjes, Joop Stok

RE: Opboren 1.8 ie naar 2.0 liter na motorschade

Geplaatst: wo apr 01, 2009 10:00
door Zaagauto
Ben (gelukkig!) geen techneut maar ik heb zo'n vaag vermoeden dat het wel gaat helpen als je wat meer details over de auto / het torretje geeft... :wink:

RE: Opboren 1.8 ie naar 2.0 liter na motorschade

Geplaatst: wo apr 01, 2009 10:34
door vV
ik weet niet of de wanddikte van de bussen voldoende is hiervoor, sterker nog ik betwijfel het. En in de 2e plaats, als het al zou lukken.. dan klopt door de fors grotere cylinderinhoud het programma van de computer niet meer, lijkt mij. Tevens vraag ik mij af hoe het zit met de aansluiting van kop en koppakking. je gaat de boring met 3 mm vergroting, dus de wanddikte van d ebussen neemt af met 1,5 mm. Is heel erg veel (daar waar opboren van een 2000 met 1 mm al als de grens wordt gezien..)

Je weet zeker dat de vastloper alleen zuiger en busschade gegeven heeft, en geen lager/drijfstang schade??

Als verder alles goed is zou ik gaan voor of een set standaard zuigers/bussen of gewoon 1 goede zoeken ter vervanging van de kapotte.

RE: Opboren 1.8 ie naar 2.0 liter na motorschade

Geplaatst: wo apr 01, 2009 16:30
door bralfa
Buiten de bovengenoemde twijfels... Is een setje 2 liter bussen niet ong. even duur als een set bussen opboren en honen???

RE: Opboren 1.8 ie naar 2.0 liter na motorschade

Geplaatst: wo apr 01, 2009 17:47
door ravado
neem dan een alfetta 2 liter blok en bouw de injectie over (is eerder gedaan en staat ook ergens onder projecten) dat is dan goedkoper met een beter resultaat.
Nokkenstokken van een 1.8ie zijn tammer dan die van een 2.0 alfetta carbs...

RE: Opboren 1.8 ie naar 2.0 liter na motorschade

Geplaatst: do apr 02, 2009 09:59
door Joop Stok
Duidelijk jongens.

Gelukkig is de drijfstang ( plus lager ) niet beschadigd en zijn er alleen sporen te vinden op de cilinderbus.
Aldus ga ik voor een eenvoudige en goedkope oplossing. Honen en toch maar vier nieuwe overmaatse zuigers.
Bedankt,

Groetjes, Joop Stok

RE: Opboren 1.8 ie naar 2.0 liter na motorschade

Geplaatst: do apr 02, 2009 12:28
door Rob75
Honen en nieuwe zuigers? Lijkt me dat je dan net zo goed een hele nieuwe set bussen en zuigers kunt bestellen.

Succes,

Rob

RE: Opboren 1.8 ie naar 2.0 liter na motorschade

Geplaatst: do apr 02, 2009 12:35
door Zaagauto
De 6C 1750 heeft toch geen natte bussen?

Heb nog wel een setje zuigers en drijfstangen liggen.... 8)

RE: Opboren 1.8 ie naar 2.0 liter na motorschade

Geplaatst: do apr 02, 2009 13:24
door alfaqv75
gaat om een 75 jongens, even bij alle berichten gekeken van de topicstarter :lol:

RE: Opboren 1.8 ie naar 2.0 liter na motorschade

Geplaatst: vr apr 03, 2009 10:00
door pieter van baalen
bij de 8v ts-en zijn de kop en injectie en computer van de 1800 en 2000 het zelfde altans van de 155 weet ik dat wel....