Pagina 1 van 1
Ombouwen kat-versie 75 TS '88
Geplaatst: di mar 31, 2009 18:22
door Chili
Buon giorno
Kan mij iemand vertellen hoe je een TS kan ombouwen om zo zonder kat te rijden? Ik wil er wat vermogen bij hebben...
Ik heb me laten vertellen dat je dan de LMM ook moet veranderen.?
Als dit zo is laat ik het erbij.
Arrivederci, Koen
RE: Ombouwen kat-versie 75 TS '88
Geplaatst: di mar 31, 2009 18:28
door AlfettaOwner
Het emissie blokje van het Bosch Motronic ML 4.1 systeem
Een auto moet voor verschillende landen aan verschillende emissie eisen voldoen. Voor Nederland was het zo dat alle auto's op een gegeven moment voorzien moesten zijn van een 3-weg geregeld uitlaatgas emissie systeem. Kortom een katalysator en lambdasonde. De lambdasonde was nodig om de katalysator te beschermen tegen onverbrande brandstof. Anders zou de katalysator letterlijk verbranden. Een lambdasonde meet de hoeveelheid zuurstof in de uitlaatgassen en kan zodoende ervoor zorgen dat er precies genoeg benzine ingespoten wordt, dus niet te veel maar ook niet te weinig.
In Nederland golden alleen weer ander eisen dan bijvoorbeeld in Belgiƫ. Daar hoefde de auto's nog geen uitlaatgas regeling te hebben. De fabrikant moest dus iets verzinnen om een en dezelfde auto op verschillende markten met verschillende emissie eisen aan te bieden. Dit deden zij door het monteren van een soort doorverbindstekker in de kabelboom van het motormanagementsysteem. Zo kon men eenvoudig de inspuitcomputer duidelijk maken wat hij moest doen. Wel regeling of geen regeling, wat voor soort brandstof RON 91, 95 of 98. Dat was belangrijk voor de voorontsteking, anders kon de motor wel eens gaan pingelen. De 33 1.7 16v heeft bijvoorbeeld zo'n doorverbindblokje. Het blokje ziet eruit als een relais en is van kunststof. Het zit meestal in een oranje stekkervoet gemonteerd vlak bij de injectiecomputer. Alle 33 1.7 16v's hebben dit blokje met uitzondering van de allerlaatste ('94) versies. Hierbij is het in de kabelboom verwerkt. Dit is te herkennen aan zogenaamde "004" software. Dit is aangegeven op de sticker van de injectiecomputer. In Nederland kennen we 001 t/m 004 software. De 001 is al snel ge-update naar 002. 001 komt dus eigenlijk niet voor. 002 en 003 komen het meeste voor.
In Nederland werden zoals gezegd alleen 33 16v geleverd met de zogenaamde USA '83 norm of "U9". Dat wil zeggen 3-weg geregelde uitlaatgas emissies. Katalysator en lambdasonde. In de kabelboom vinden we daarom een geel blokje. Hieronder staat een overzicht en de configuratie die daarbij hoort.
Blauw: RON 91 met katalysator en lambda sonde. USA '83 norm.
Geel: RON 95 met katalysator en lambda sonde, USA '83 norm.
Rood: RON 95/98 ongelode benzine zonder katalysator en zonder lambdasonde, ECE norm.
Geen blokje: RON 98 ongelode of gelode benzine zonder katalysator en zonder lambdasonde.
Dit blokje is een typisch verschijnsel bij de Bosch Motronic ML4.1 systemen. Het komt ook voor op de 164 (tot '92) en de Alfa Spider met Motronic. Ook de 75 1.6/1.8/2.0 schijnt een dergelijk blokje te hebben Een 75 3.0 V6 en de SZ/RZ heeft 'm niet. Maar ondanks dat is de computer toch voorbereidt. Hieronder is een overzichtje gegeven van de pin nummers van de inspuitcomputer en de betekenis die te maken hebben met deze emissie eisen.
Pinnummer Signaal Betekenis Emissie norm
10 massa RON 95 loodvrij USA '83
10 vrij RON 98 loodvrij/loodhoudend ECE
27 massa Lambdasonde regeling aan USA '83
27 vrij Lambdasonde regeling uit ECE
ECE = Ongeregelde systemen (rood blokje)
USA '83 = Geregelde systemen (geel blokje, "U9" op kenteken).
LET OP: DIT GELDT ALLEEN EN UITSLUITEND VOOR MOTRONIC ML4.1 SYSTEMEN
Hoe maak je de aanpassing?
Heel makkelijk, blokje verwijderen.
Hoe maak je de aanpassing als er geen voorbereiding voor een blokje is?
Dan moet je de computerstekker openmaken en een onderbreking maken in de bewuste draden. Maak er dan een schakelaar tussen zodat je het weer eenvoudig in de orginele staat kan terug brengen (ivm APK). De pinnummers staan op of in de stekker afgedrukt.
Maar wat heb je hier nou aan ?
Bij de overgang van ongeregelde naar geregelde systemen zagen we bij vrijwel alle modellen en vermogens daling. Voor de 33 was dit van 137 naar 132 pk. Voor de 164 was het van 192 naar 184 pk. Waarom? RON 95 heeft een lagere klopvastheid dan RON 98 dus de ontsteking kon niet zo vroeg staan als daarvoor. Kortom vermogensverlies. Daarbij was het ook een bekend verschijnsel dat het verbruik iets omhoog ging. Dit kwam omdat er met een geregeld mengsel werd gereden, dus altijd lambda 1.00. Terwijl men onder verschillende omstandigheden best met een armer mengsel kan rijden.
Ongeregelde systemen waren ook voorzien van een luchtmassameter waar nog een potentiometer opzat om het CO af te stellen. Bij de geregelde systemen is deze stelschroef als het goed is afgestopt. Wanneer deze toch open blijkt te zijn en je maakt de aanpassing laat dan toch het CO even controleren en zo nodig af stellen op de waarde die voor een ongeregeld systeem geldt. Het kan namelijk best zijn dat een monteur aan deze schroef heeft zitten draaien (de schroef heeft bij "U9" geen invloed). Het inlaatsysteem moet dan natuurlijk wel in perfecte staat verkeren (geen valse lucht).
Een ongeregeld systeem heeft invloed op de werking en levensduur van de katalysator. Deze verbrandt bij een te rijk of te arm mengsel. Doe dit dus NIET als de katalysator nog gewoon onder de auto zit.
Bron: http://www.squadra-tuning.com/
RE: Ombouwen kat-versie 75 TS '88
Geplaatst: di mar 31, 2009 19:07
door Dr.Agan
Kat leeghalen helpt ook wat. en idd het emissieblokje verwijderen. Wat IK ook vind werken is lambdasonde loskoppelen. Sommige vinden het onzin

RE: Ombouwen kat-versie 75 TS '88
Geplaatst: di mar 31, 2009 19:27
door Chili
GRAZIE MILLE PER L'INFORMATIONE!
RE: Ombouwen kat-versie 75 TS '88
Geplaatst: di mar 31, 2009 19:31
door Chili
Ola, nog iets.
Enkel het blokje verwijderen is dus voldoende?
Of moet je er de kat dan ook uithalen?
Deze vraag om zeker te zijn.
Dank u
RE: Ombouwen kat-versie 75 TS '88
Geplaatst: di mar 31, 2009 19:39
door Netfinity
Om echt effect te krijgen wel lijkt me. Kat biedt weerstand. En anders gaat hij toch maar kapot door het te rijke mengsel.
RE: Ombouwen kat-versie 75 TS '88
Geplaatst: di mar 31, 2009 23:42
door Dr.Agan
Het blokje verwijderen merk je meer dan kat weghalen. Bovendien is kat leeghalen bij 75 geen leuke klus.
RE: Ombouwen kat-versie 75 TS '88
Geplaatst: wo apr 01, 2009 00:34
door Speeder
Ik zou de katalysator ertussenuit halen en er een mooie katvervanger voor maken. Wat misschien makkelijker is om een katloze middendemper van een 75 te scoren, kost ook geen drol meer nowadays. Blokje eenmaal verwijderd zal het rijke mengsel de kat iig vergallen, wat ik persoonlijk zonde vind. Daarnaast werkt een katalysator altijd nog als restrictor, en dempt hij tevens het geluid.
RE: Ombouwen kat-versie 75 TS '88
Geplaatst: wo apr 01, 2009 07:15
door Chili
En wat gebeurt er dan met de lambda sonde, indien ik de kat vervang door een gewone demper?
Re: RE: Ombouwen kat-versie 75 TS '88
Geplaatst: wo apr 01, 2009 08:01
door Speeder
En wat gebeurt er dan met de lambda sonde, indien ik de kat vervang door een gewone demper?
Die komt te vervallen. Daar is tevens dan ook geen schroefgat meer voor aanwezig in het uitlaatsysteem. Voor de APK is dat geen probleem voor een '92. De lambdasonde heeft overigens ook geen functie meer als je het blokje verwijderd..
RE: Ombouwen kat-versie 75 TS '88
Geplaatst: wo apr 01, 2009 12:57
door DJ
Nog een aanvulling: leeg gehaalde kat geeft een lelijk blikkerig geluid. En leeghalen is nog rot werk ook.
Vervang gewoon de voorpijp voor een nieuwe katloze. Heb je ook gelijk weer een voorpijp die rond is in plaats van plat gedrukt zoals meestal.
Gr,
DJ
RE: Ombouwen kat-versie 75 TS '88
Geplaatst: wo apr 01, 2009 13:25
door alfaqv75
ben ik het niet helemaal mee eens...
(ik zou alleen wel de kat behouden maar leeg kloppen, dan is hij zichtbaar nog aanwezig en heb je nooit gezeur omdat er wel een kat op je kenteken staat!!)
daarnaast maakte het bij mij een zwaar donker geluid in combinatie met loze pijp ipv tussendemper en met een magnum supersprint einddemper (dus absoluut geen blikkerig geluid, dan heb je alleen als je een standaard einddemper hebt)
en het leegkloppen is absoluut geen probleem, is 5 min werk bij een 75! Je pakt je kat en een dikke stalen pijp, je ramt een paar keer en het komt er allemaal netjes uit (het is alleen niet echt bevoordelijk voor je gezondheid!!!)
maar als laatst, merkbare pk's win je er niet mee vond ik....
RE: Ombouwen kat-versie 75 TS '88
Geplaatst: wo apr 01, 2009 16:54
door AlfettaOwner
Hij is wel een stuk lichter na het leegkloppen

RE: Ombouwen kat-versie 75 TS '88
Geplaatst: wo apr 01, 2009 21:08
door Theo Romeo
Aanvullend aan bovenstaand, de adviezen zijn gericht op de Nederlandse regelgeving. Wat zeggen de regels in Belgie m.b.t. het verwijderen of leeghalen van Kat?
In Nederland is het geen probleem voor de 75TS, als de CO waarde maar lager is dan 0.5%.
Re: RE: Ombouwen kat-versie 75 TS '88
Geplaatst: wo apr 01, 2009 22:18
door alfaqv75
Aanvullend aan bovenstaand, de adviezen zijn gericht op de Nederlandse regelgeving. Wat zeggen de regels in Belgie m.b.t. het verwijderen of leeghalen van Kat?
In Nederland is het geen probleem voor de 75TS, als de CO waarde maar lager is dan 0.5%.
tja, dat voor NL is toch een discussie die we vaker gevoerd hebben...
als je een grote politie controle tegen komt waar ook een technische controle bij zit kan je zo maar met een kentekenbewijs waar een kat-code opstaat toch lelijk het schip in gaan als je geen kat meer hebt... Echter is de gemiddelde technische kennis (en zeker van een alfa 75) bij een agent dermate matig dan ze niet het verschil tussen dat dempertje van een katloze versie en een kat zullen zien....
(maar als ze moeilijk willen doen en ze hebben gezien dat je geen kat meer hebt, pakken ze je op een milieu delict en dan zijn de bekeuringen vrij hoog!)