Pagina 1 van 2
Carburateurs
Geplaatst: zo mar 29, 2009 10:35
door jan1300
Is er ook ergens een overzicht van welke Carburateurs met type nummers/originele nummers op welke modellen zitten?
Ik heb nu 3 setjes voor Alfetta 1600 met verschillende nummers en ik heb van 105 serie ook nog diverse setjes waar ik niet (meer) van weet waar het ophoort.
Ik heb nu 2 uur hier gezocht maar nog niets gevonden!
Weet iemand misschien iets?
Alvast bedankt voor de Moeite.
gr Jan
RE: Carburateurs
Geplaatst: zo mar 29, 2009 11:01
door gtv 105.21
Welk merk carbs heb je?
giulia 1600, alfetta 1600 40 dcoe 106/107 , neem aan dat dit type van midden jaren 70 is
alfetta 1.6 40 dcoe 82/83
alfetta 1.8 40 dcoe 72/73
Han

RE: Carburateurs
Geplaatst: zo mar 29, 2009 11:15
door jan1300
Wat ik bedoel is wat je zelf al opschrijft.
Dezelfde auto(Alfetta in jouw antwoord)met diverse carbs.
Maar welke hoort waar nou op?
Ik heb solexen,dellorto's en webers!
in totaal een setje of 12
gr Jan
RE: Carburateurs
Geplaatst: zo mar 29, 2009 11:25
door Stefan J
denk dat meerdere carbs per auto mogelijk zijn, de 33 werd namelijk ook geleverd met dello's of webers....
RE: Carburateurs
Geplaatst: zo mar 29, 2009 16:47
door jan1300
Klopt!
Maar wat hoort nou waar op?
En dan bedoel ik niet het merk.
Bv Voor een Alfetta 1600 heb ik al drie verschillende sets Dellorto's.
Er zal toch wel ergens een overzicht zijn!
gr Jan
RE: Carburateurs
Geplaatst: zo mar 29, 2009 20:22
door roel
Ik heb wel wat meer info, maar slechts dellorto, maar wel met nummers. Misschien kun je er iets mee....(kwaliteit is niet super)
Roel
RE: Carburateurs
Geplaatst: zo mar 29, 2009 20:28
door jan1300
Kijk dat is wat ik bedoel!!!
Hartstikke goed.
Roel zou je me een fotocopie kunnen sturen?
Nu nog Weber en Solex!
gr Jan
Re: RE: Carburateurs
Geplaatst: zo mar 29, 2009 20:31
door roel
Kijk dat is wat ik bedoel!!!
Hartstikke goed.
Roel zou je me een fotocopie kunnen sturen?
Nu nog Weber en Solex!
gr Jan
Hoi Jan,
Dit is alles wat ik heb, helaas geen origineel. Ik heb het ook eens een keer ergens vandaan geplukt....
Het is wel veel groter dan je het nu op het scherm ziet hoor, klik er maar eens op.
Roel
RE: Carburateurs
Geplaatst: zo mar 29, 2009 20:43
door Gordon
Volgens mij zijn ze allemaal uitwisselbaar. Andere typeaanduidingen van de carburateurs duidt op andere bouwjaren, hetgeen invloed kan hebben op een aantal externe eigenschappen. Gasklep bediening via stangen of kabel bijvoorbeeld.
De typeaanduiding is geen indicatie voor welke inhoud motor deze bedoeld is. DCOE 72/73 vindt je dus behalve in Alfetta 1.8 ook in 1.3, 1.6 en 2.0
RE: Carburateurs
Geplaatst: zo mar 29, 2009 21:14
door jan1300
Ook de progressie boringen kunnen anders geplaatst zijn.
Dit heeft te maken met de gasklepstand en de overbrenging in de versnellingsbak.
En natuurlijk de nokkenassen en ontsteking.
Ik heb eens Dellorto's van een Giuletta op een GT Veloce gezet maar dat werkte voor geen meter.
Ook niet met dezelfde sproeier bezetting van de oude Dellorto's.
Toen webers die ook van een 67er GT afkwamen er op gezet en toen was het weer redelijk.
Daarom wil ik graag weten wat waarop hoort dan heb ik een basis waar ik van uit kan gaan.
Dus alle info blijft welkom vooral Weber en Solex.
Dellorto heb ik dus nu.
gr Jan
Re: RE: Carburateurs
Geplaatst: zo mar 29, 2009 22:13
door Gordon
Ook de progressie boringen kunnen anders geplaatst zijn.
Die zijn zonder meer anders. Daarom heeft het ook geen zin om in oude carburateurs dezelfde sproeierbezetting te plaatsen als van meer moderne carburateurs. Dan klopt er niks meer van.
Maar volgens mij maakt het weinig uit waneer je DCOM's van een 75 in een Giulia plaatst, zolang het maar voor dezelfde motorinhoud is bedoeld. Hoogstens een beetje stellen en rijden maar.
RE: Carburateurs
Geplaatst: di aug 04, 2009 09:35
door BMP
Ik heb een stel webers gekocht de dcoe76/77 compleet met revisiesetjes alles er in gezet en afgesteld.
Voor vervanging voor de solexen, maar krijg de motor niet netjes stationair.
na enig gezoek lijkt het er op dat ze (waarschijnlijk) op een alfetta en andere modellen van die periode thuishoren (met vacuumvervroeging??) het zijn de types met lucht bypass regel schroeven.
De stationair regelschroeven moeten bijna wel 5 slagen uit wil de berlina blijven lopen, de sproeierbezeting is volgens mijn gegevens wel voor een 2 liter.
Ik ga vandaag nog wat zoeken op het www kom ik er niet uit dan de webers maar weer te koop.
BMP
RE: Carburateurs
Geplaatst: di aug 04, 2009 10:35
door Stefan Elshout
Carburateurs zijn altijd een verhaal apart,
Ze hebben meestal al meerdere eigenaren gehad, die elk hun eigen visie erop hadden. De kans dat er iemand ooit aan een vlotter heeft zitten buigen, iemand er andere sproeiers in heeft gezet, of de originele sproeiers heeft uitgeboord is gewoon goed aanwezig. Om dit te controleren heb je speciale calibers nodig. Ook de brandstof is niet meer hetzelfde als 20/30/40 jaar geleden, noem maar op. Je zoekt je een ongeluk omdat je nooit weet wat er mee gebeurd is.
In italie zitten nog enkele oude baasjes die heel hun leven niks anders gedaan hebben dan carburateurs reviseren. Deze weten precies waar ze naar moeten kijken, welke de originele zijn, en hebben de juiste gereedschappen om de carburateurs als nieuw te maken, zo zetten ze bijvoorbeeld bij de solex carburateurs nieuwe bussen in, bij de asjes van de vlinderkleppen omdat deze niet gelagerd zijn en na verloop van tijd speling krijgen, gevolg: valse lucht en slecht stationair lopen. Als je het echt op orde wilt hebben is dit eigenlijk de enige manier, kost wat maar dan heb je ook wat. Op de lange termijn haal je dit eruit.
Als je het zelf zo goed mogelijk wil krijgen heb je minimaal synchronisatie apparatuur nodig, iets van colortunes en een co meter. Dan blijft het nog een stationair afstelling en zegt het weinig over de samenstelling bij belast vermogen.
RE: Carburateurs
Geplaatst: di aug 04, 2009 11:22
door BMP
Volgens mijn gegevens klopt de sproeierbezetting , volgens de vorige eigenaar komen ze van een 2 ltr nord motor, het is het type 76/77 met de lucht bypass schroeven.
Het lijkt het er op dat dit (waarschijnlijk) toch een emissie carbs zijn, hier op het forum hebben ze het vaak over vacuum vervroeging met deze carburateurs, wat ik dus niet heb.
het vlotternivo heb ik gecontroleerd moeten 7.5 mm in zijn en 14 uit, je kan het ook controleren met een staal boor van die maat.
Ik heb alleen een stationair probleem,.......... oppakken van stationair naar deel last gaat perfect, ook vol last is goed.
Om even op de solexen terug te komen de speling valt bij de mijne erg mee, ik heb al gekeken of ik er lagertjes in kan zetten maar dat is te lastig ivm te weinig aluminium van het huis.
BMP

RE: Carburateurs
Geplaatst: di aug 04, 2009 12:39
door Stefan Elshout
Je kan zelf uiteraard ook goed in de buurt komen.
de reden dat ik dat zei is omdat deze oude baasjes zo'n schat aan kennis hiervan hebben, de juiste apparatuur inclusief flow systemen voor de perfecte afstelling.... daar kan je eigenlijk zelf niet tegenop afstellen en repareren. Vaak worden ze ook aangepast aan de hedendaagse brandstoffen. Daarnaast is het erop zetten en 100% goed.
Het is uiteraard wel interessanter om het zelf te doen. Ik vraag me wel af of een boortje precies genoeg is aangezien ze hier calibers voor hebben gemaakt. Een geboort gat is ook niet precies, een geruimt gat daarintegen wel.
Ik heb er ook een keer naar gekeken bij een stel solexen maar lukte idd niet

, de beste manier is dan van lagerbrons busjes te draaien.
Heb je de bypassen onderling al goed afgesteld? en staan ze al synchroon? Dat is vooral belangrijk bij stationair, bij belast zal je hiervan minder merken als het niet goed staat.