Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

Verwijderen van "silencer" op 145/146

zo mar 22, 2009 12:24

Gevonden op het 145 forum:
"If you don't want to fit a cone filter and wish to get a free flowing panel filter, remove the box at the front of the bumper…It is there for sound deadening. When this is removed, the proper Alfa Romeo 'rip' will come back. See Alfa Sport for pictures & details" klik hier voor details

Is de doos alleen maar aanwezig om het geluid te dempen? Heeft iemand hier ervaringen mee? Beviel het geluid, was het te hard of juist goed? zijn er ook negatieve gevolgen?
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Verwijderen van "silencer" op 145/146

zo mar 22, 2009 13:03

Het is een algemeen ding en niet specifiek 145/6 ding dat het aan te bevelen is om een goed merk open luchtfilter te nemen. (bijvoorbeeld K&N).
Je krijgt meer een "snorkelend" geluid bij het gasgeven. Dat staat en maakt het sportiever

Heb er al velen gezien en dat gaat gewoon goed....

Er bestaan natuurlijk ook verhalen die met een probleem terugverwijzen naar het open luchtfilter, echter is dat vaak meer een gooi of gok naar de werkelijkheid.
Met een goede motor die goed onderhoud krijgt is er geen vuiltje aan de lucht. (dat geldt overigens ook voor het gebruik in het algemeen....dus ook in originele setting)
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: Verwijderen van "silencer" op 145/146

zo mar 22, 2009 13:21

Die snorkel/saxofoon is er puur en alleen om het geluid te dempen ja, vrijwel alle 16v TSen hebben het, de 145/146QV/TI zijn daarop een uitzondering. Maar ook bij 155 16v TSen en volgens mij ook 156's zit dat ding.

Als je iets meer geluid wilt, kan je beginnen door die weg te halen, het is geen makkelijk klusje, de voorbumper zal er af moeten.

Als dat nog niet voldoende is, zou je zoals Tom zegt een openlucht filter kunnen monteren, maar een sport inleg fliter merk je ook al wel. Zorg wel dat het luchtfilter op een plek zit waar die niet alleen maar warme lucht opzuigt. Dat zou namelijk nadelig kunnen zijn voor je motor prestaties. Je zou een openlucht flilter kunnen plaatsen op de plek waar nu de saxofoon/snorkel zit.

Maar haal die laatste eerst maar eens weg, dat scheelt al.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: Verwijderen van "silencer" op 145/146

zo mar 22, 2009 14:12

Alle 145 en 146 TSen hebben in inlaat demper erop zitten, behalve de eerste 145QV, die werd tegelijkertijd met de boxers geleverd zeg maar tot 1997... Die QV's hadden een buis die zo rechtstreeks het luchtfilter in ging i.p.v. die 'snorkel'... Nadeel is dat die buis niet meer nieuw tekoop is dus zeldzaam zijn, als alternatief kan je zelf wat knutselen met een inlaatbuis...

Terug naar “Algemene Technische vragen”