Pagina 1 van 1

piep in rechter achterwiel 145 TS 1.6

Geplaatst: za mar 21, 2009 10:37
door Bertoontje
Het rechter achterwiel van mijn 145 maakt af en toe geluidjes en heb werkelijkwaar geen idee wat het is en hoe het probleem op te lossen.

wat is het proleem:
-als ik in eerste instantie de wagen start en een stukje ga rijden hoor ik totaal niets.
-na een tijdje heb ik in het rechter achterwiel een piep zitten. Zowel bij langzaam rijden als bij stapvoets
-als ik een minuutje heb stil gestaan is de piep weg, echter na een km-tje is ie er weer

wat is gecontroleerd:
-speling in wiellager => is niet aanwezig
-geen schuursporen te ondekken
-als wagen in vrij... en auto voorruit en/of achteruit rollen is de piep duidelijk hoorbaar.
-remblokken zijn niet afgesleten.
-de remschijf is niet helemaal vlak...ik bedoel er zit een heel klein relief in...maar dat kan ook bij de vorige eigenaar gebeurd zijn...
-dikte remschijven is oke
-schijf heeft geen warm gelopen kleur

Wat zou hier hier aan de hand zijn?

Overigens bij het vervangen van de blokken moeten dan ook de schroeven van het zadel worden vervangen? Zijn dit trekbouten? Mhhh de techniek van de 145 is voor mij nog onbekend.....kon ik maar terug naar mijn 75 ...dat was tenminste allemaal helder ;) Nahja...gewoon de techniek ff eigen worden en dan zal het wel gaan lukken met dat onderhoud. Voor nu moet de piep eruit! Alle raad is wederom welkom 8)

Alvast mijn dank!

RE: piep in rechter achterwiel 145 TS 1.6

Geplaatst: za mar 21, 2009 11:30
door Stefan J
volgens mij wil het niet zeggen dat als je lager geen speling heeft dat die dan nog wel goed is....
ik denk het lager...

RE: piep in rechter achterwiel 145 TS 1.6

Geplaatst: za mar 21, 2009 14:06
door WhizzMan
Wat Stefan zegt. Voor je speling kan voelen/meten kan er al een boel herrie uit komen hoor.

RE: piep in rechter achterwiel 145 TS 1.6

Geplaatst: za mar 21, 2009 20:00
door Bertoontje
Ja oke.... kan me voorstellen dat je een lager hebt verwoorloosd... en vervolgens dan goed zet... en een tijdje later een piep...zonder speling akkoord. Maar als ie toch netjes heeft gestaan altijd...zou dat mi niet zomaar kunnen gebeuren :? Tijdens het vrij laten lopen van het wiel (als alles buiten de werktemp staat!) hoor ik overgens ook geen vreemde geluiden en die zou je toch moeten horen neem ik aan! Maar oke, zeg nooit nooit!

Heb er nog even onder gelegen...valt me op dat de handremhevel niet aan beide kanten gelijk staat... hij is wel een stukje terug te duwen... schijf loopt dan ook iets vrijer. Vervolgens een rit gemaakt zonder piep in ieder geval! Ik denk dat ik hem hier moet zoeken. Wellicht dat de handrem een klap heeft gehad tijdens de kou! Kan me herinneren dat ik hem aantrok en dacht na een half minuutje...oeps...snel weer lossen... en toen zat ie al een klein beetje vast... :shock: Zal deze dan ook eens gangbaar maken en tevens de handremkabels vervangen, is er tenminste minder kans dat er vocht in blijft staan... en dus bij de kou van volgend jaar minder kans op een vastgevroren handrem!

Nog een klein vraagje...als je de blokken vervangt moet je twee schroeven lossen, moeten deze bouten worden vervangen als je deze eenmaal los hebt gemaakt?

RE: piep in rechter achterwiel 145 TS 1.6

Geplaatst: za mar 21, 2009 22:34
door WhizzMan
Bijna iedereen hergebruikt ze. Zorg er wel voor dat er (rode) loctite of een andere geschikte schroefdraad-borg stof tussen zit, het is voor je eigen veiligheid. De handrem-mechanieken zijn bekend als zwakke plek. Als het piepen weggaat als je ze terugstelt heb je eigenlijk je antwoord al zelf gegeven. Kijk ook even naar je handremkabels. Als de plastic hoes er om heen beschadigd, krijg je roest en in de winter ijs in die kabel. Dan blijft de boel ook hangen.

RE: piep in rechter achterwiel 145 TS 1.6

Geplaatst: za mar 21, 2009 23:41
door Bertoontje
Thanks voor het meedenken!

Dan ga ik morgen ff aan de slag om eea gangbaar te maken en de kabels te vernieuwen!

Ciao!

RE: piep in rechter achterwiel 145 TS 1.6

Geplaatst: zo mar 22, 2009 12:02
door Bertoontje
Even het rsultaat melden:

Heb de remkabels vervangen...waardoor het probleem verholpen is. Kabels waren roestig van binnen waardoor ze slecht gangbaar waren...
Fluitje van een cent overigens.... bij de 75 lag je weet ik hoe lang te vloeken en met een beetje pech...kreeg je de kabel helemaal niet van je remklauw af

Dus het is weer gaan met de banaan ;)

Ciao!