Pagina 1 van 2
Goede onderstel straat set up 155 V6
Geplaatst: wo mar 04, 2009 17:15
door Bullettooth
Mijn 155 V6 is voorzien van een AST sportline I schroefset. (deze zit er op nadat er eerst een FK konigsport schroefset op zat)
De 155 is btw ook voorzien van dikke stabi's. voor 27mm en achter 24mm, origineel 23mm & 17mm.
Nu dit zijn mijn voorlopige bevindingen:
FK, veren veel de hard i.c.m. de koni geel. Voor zat er een 70N/mm veer op. Achter was niet verkeert, maar prcs weet ik niet was de veer constante was. (moet ik nog berekenen, wacht nog op gegevens).
Nu heb ik de AST sportline I.
Voor en achter zat 60n/mm, maar dat vond ik ook te hard. (nu blijk na effe prutsen dat de demping achter veeeeeel te soft was, dit is aangepast door AST) dus moet ik weer gaan proberen. (Het beeld was niet reel ivm de foute dempers, kan me vergist hebben dus.) Zit nu voor 40N/mm op.
Echter, dit zijn de gegevens waarmee ik werk:
Origineel, voor ± 20 N/mm en achter ± 30N/mm.
Mijn broer heeft ook een 155 v6 en deze heeft een koni geel i.c.m. Eibach pro veren. Top straat set, maar mag van mij straffer. hier zit op:
Voor ± 23 N/mm en achter ± 38 N/mm.
Achter is stijver dan voor, dit neem ik aan ivm het feit de een FWD dit 'altijd' heeft omdat ie tractie moet blijven houden op de aangedreven wielen.
Wat is nu de beweeg reden om een FK set uit te voeren met 70N/mm voor (achter halen zo vermoed ik 50 a 60, zeker niet meer dan voor). Dit vond ik veeel te veel op basis van gevoel, maar als ik de cijfers er zo naast houd kan ik me er wel iets bij bedenken.
Wat is de beweeg reden voor AST om rondom 60 te monteren? (konden ze me niet 'wetenschappelijk' uitleggen).
Ik wil nu voor 40 N/mm gaan proberen en verhoudingsgewijs zoals origineel/eibach, achter meer, zal 60 N/mm worden (heb ik van AST mee gekregen om te experimenteren)
Mijn vraag:
Wie heeft er ervaring met een fatsoenlijke (oke, smaak gebonden maar toch) straffe straat set up.
Is dat logisch om de verhouding te respecteren van de fabrikant. Die zijn niet over 1 nacht ijs gegaan, neem ik aan.
Wat is een reële waarde voor de veren, om voor deze 155 een straffe staat set up te krijgen. Harder is echt niet beter.
Graag wat serieuze input van mensen die wellicht zelf geëxperimenteerd hebben met onderstel techniek.
RE: Goede onderstel straat set up 155 V6
Geplaatst: wo mar 04, 2009 17:24
door vV
wat voor veren zitten erop? als dat de standaardmaat raceveren zijn zoals meestal kan je heel makkelijk wisselen lijkt mij?
Hardheid is een heel persoonlijke smaak trouwens, wat de een snoeihard vindt, is voor een ander net goed, of te slap..Dus een heel lastige vraag! (daarnaast heb ik met deze auto`s geen ervaring dus echt veel verder kan ik je ook niet helpen).
RE: Goede onderstel straat set up 155 V6
Geplaatst: wo mar 04, 2009 21:02
door dibro
Toon: AB PB-en (Aernoudt)
Hij rijdt op het moment (denk ik) een ander merk dus ik kan me voorstellen dat -ie niet dagelijks of wekelijks dit forum leest

Re: RE: Goede onderstel straat set up 155 V6
Geplaatst: wo mar 04, 2009 21:13
door Rudolph
Toon: AB PB-en (Aernoudt)
Hij rijdt op het moment (denk ik) een ander merk dus ik kan me voorstellen dat -ie niet dagelijks of wekelijks dit forum leest

Hi Toon, Aernoudt is ook de enige persoon die werkelijk met bijna alle soorten 155 onderstellen heeft gereden. Derhalve kan hij je een vergelijkend beeld kan geven, niet geremd door enig commercieel belang.
RE: Goede onderstel straat set up 155 V6
Geplaatst: wo mar 04, 2009 21:14
door siegerdehaan89
www.bottemanne.net !
En hier rijdie nu in:
Schroom niet om hem te PBen of mailen, tis echt een topvent!

RE: Goede onderstel straat set up 155 V6
Geplaatst: wo mar 04, 2009 21:18
door LENZ
Gebruikte je nou achter ook raceveren? Heb je wat foto,s van de set.
Mijn Intrax set gebruikt progessieve veren, weet zo even niet meer hoeveel precies, zal het even nakijken.
Achter was goed , weet de waarde niet, maar voor voor op straat net even te stug (50/60 dacht ik?)
Geloof dat Joost 100kg op de achteras gebruikt voor zijn track 155.
RE: Goede onderstel straat set up 155 V6
Geplaatst: wo mar 04, 2009 23:02
door Aernoudt
Toch handig dat Hyves Toon
Succes met sleutelen ! Hoor graag of het gelukt is.
Rijd inderdaad al enige tijd geen Alfa meer, zoals hierboven vermeld, zodra ze weer iets bouwen waar je dit mee kunt doen, volgt er zeker een heroverweging

:

Re: RE: Goede onderstel straat set up 155 V6
Geplaatst: wo mar 04, 2009 23:10
door Bullettooth
Toch handig dat Hyves Toon
Succes met sleutelen ! Hoor graag of het gelukt is.
Rijd inderdaad al enige tijd geen Alfa meer, zoals hierboven vermeld, zodra ze weer iets bouwen waar je dit mee kunt doen, volgt er zeker een heroverweging

:

Aernoudt, bedankt voor de info, m.b.t. de onderstel techniek! Ik hou je op de hoogte, ook wat ik beloofd heb
Ik hoop dat wat je met bovenstaand suggereert (refererend aan het tel gesprek), werkelijkheid wordt! Ik hou me aanbevolen!

Re: RE: Goede onderstel straat set up 155 V6
Geplaatst: do mar 05, 2009 08:36
door Rudolph
Rijd inderdaad al enige tijd geen Alfa meer, zoals hierboven vermeld, zodra ze weer iets bouwen waar je dit mee kunt doen, volgt er zeker een heroverweging

:
Kom op, Aernoudt, je kunt het!

RE: Goede onderstel straat set up 155 V6
Geplaatst: do mar 05, 2009 08:52
door Maurizio
Nooit echt met fwd's gespeeld.
Maar even algemeen, een fabrieks-setup is fool proof dus zal een tendens naar onderstuur hebben.
Dus voor mijn gevoel zou ik iets meer stijfheid achter willen hebben als orgineel en dan beiden volgens die verhouding schalen.
Als je helemaal het netjes wil maken, een progressieve setup. Echter daar komt veel meer bij kijken.
Re: RE: Goede onderstel straat set up 155 V6
Geplaatst: do mar 05, 2009 09:00
door alfaqv75
Toch handig dat Hyves Toon
Succes met sleutelen ! Hoor graag of het gelukt is.
Rijd inderdaad al enige tijd geen Alfa meer, zoals hierboven vermeld, zodra ze weer iets bouwen waar je dit mee kunt doen, volgt er zeker een heroverweging

:

8C

Re: RE: Goede onderstel straat set up 155 V6
Geplaatst: vr mar 06, 2009 07:20
door Aernoudt
...
8C


Als jij het verschil betaald, stap ik vandaag nog over

RE: Goede onderstel straat set up 155 V6
Geplaatst: vr mar 06, 2009 07:57
door WhizzMan
3 observaties:
- omdat ze uit de koni fabriek komen en geel geverfd zijn, zou je gaan denken dat de dempers van FK dezelfde dempingskarakteristiek hebben als "koni geel". Dat is niet zo, ze zijn veel stugger.
- FK is uiteindelijk een duitse variant op "Autostyle". Het is aardig, maar vergelijk het niet met topmerken in vering en wielophanging. zie ook
http://www.fk-automotive.de/
- FK sets zijn gemaakt voor auto's met standaard ARBs, die veren zijn vast veel stugger omdat de ARBs minder meehelpen in de bocht.
Re: RE: Goede onderstel straat set up 155 V6
Geplaatst: vr mar 06, 2009 08:44
door Bullettooth
3 observaties:
- omdat ze uit de koni fabriek komen en geel geverfd zijn, zou je gaan denken dat de dempers van FK dezelfde dempingskarakteristiek hebben als "koni geel". Dat is niet zo, ze zijn veel stugger.
- FK is uiteindelijk een duitse variant op "Autostyle". Het is aardig, maar vergelijk het niet met topmerken in vering en wielophanging. zie ook
http://www.fk-automotive.de/
- FK sets zijn gemaakt voor auto's met standaard ARBs, die veren zijn vast veel stugger omdat de ARBs minder meehelpen in de bocht.
De FK set zijn in 2 varianten te krijgen, idd 'eigen merk' dempers en Koni geel, deze laaste set had ik!
Dat de ARBs invloed hebben op de karakteristiek moge duidelijk zijn, maar de flaws die ik constateerde op deze set toonde zich meer in de vorm van het feit dat er niet genoeg demping inzat, ingaand wel te verstaan! Is dit is ook zo en beetje de klacht over koni geel!?
De auto voelde heel onrustig aan en reed als het ware ‘op de veren’.
Als ik dan bedenk dat bijv. de Eibachveren, die met dezelfde Koni geel demper een rustige karakteristiek ten toon spreiden het voor mij een simpele rekensom is dat de dempers NOOIT gaan werken i.c.m. een 70kg veer van maar 170mm lang., de Eibach veer is namelijk maar 23kg en ongespannen 345mm lang.
Hiervoor hoef je geen onderstel specialist te zijn lijkt me.
Re: RE: Goede onderstel straat set up 155 V6
Geplaatst: vr mar 06, 2009 13:24
door WhizzMan
3 observaties:
- omdat ze uit de koni fabriek komen en geel geverfd zijn, zou je gaan denken dat de dempers van FK dezelfde dempingskarakteristiek hebben als "koni geel". Dat is niet zo, ze zijn veel stugger.
- FK is uiteindelijk een duitse variant op "Autostyle". Het is aardig, maar vergelijk het niet met topmerken in vering en wielophanging. zie ook
http://www.fk-automotive.de/
- FK sets zijn gemaakt voor auto's met standaard ARBs, die veren zijn vast veel stugger omdat de ARBs minder meehelpen in de bocht.
De FK set zijn in 2 varianten te krijgen, idd 'eigen merk' dempers en Koni geel, deze laaste set had ik!
Nee, je had dempers die door koni gemaakt zijn en die geel van kleur zijn. Deze dempers hebben
niet de zelfde karakteristiek als de dempers die door koni zelf als "koni geel" voor de 155 verkocht worden. De dempers die FK bij koni bestelt zijn stugger dan degene die koni zelf verkoopt voor de 155. Niet alle hondjes heten Fikkie. Lees de website en folders en dergelijke van FK er maar eens zorgvuldig op na. Anders, probeer eens om je dempers achter te verwisselen met standaard koni geel, dat past gewoon. Ik kan je verzekeren dat koni geel achter en de rest FK een stuk meer onderstuur geeft en eerder doorslaat dan als je de achterdempers ook van FK pakt.