Pagina 1 van 1

achterruit verwarming

Geplaatst: zo mar 01, 2009 11:12
door Ivo75
De achterruit verwarming van mn 75 vertikt het een beetje dus vandaag maar eens aan het meten geslagen.

Ik ben begonnen met het loskoppelen van de 2 draadjes en daarop eens gemeten et voilá rond de 11V, maar zodra ik ze met de ruit verbind zakt die spanning met een sneltreinvaart ineen ](*,)
Nu vraag ik me af of het klopt dat 1 pinnetje de massa is en de andere op de 12V ligt of dat op beide pinnetjes 12V moet staan.

Mocht het kloppen zoals ik het nu meet dan verdenk ik het contact achter het schakelaartje. Het zou kunnen dat deze een een slechte verbinding maakt (lampje werkt niet altijd mee) waardoor de spanning in elkaar zakt zodra er een weerstand tussen komt (de achterruit).

In ieder geval.....
Ik snap t niet meer :oops: dus graag jullie mening/ervaring ^^

RE: achterruit verwarming

Geplaatst: zo mar 01, 2009 15:56
door Jan M
Omdat de de spanning in elkaar stort betekent het een overgangsweerstand in de Plus.
Connector linksboven zit onder je hoedenplank, kan overgangsweerstand hebben.
Als je op de zekering meet en je hebt daar wel de volle 11 of 12 volt met arv aan moet je dus
in het snoer zoeken tussen zekeringkast en connector of de connector achter op de zekeringkast.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Doe hier uw voordeel mee.

Groet, Jan

RE: achterruit verwarming

Geplaatst: zo mar 01, 2009 18:02
door Ivo75
Danku! :D

Ik ga nog snel even kijken nu het nog "licht" is ^^

RE: achterruit verwarming

Geplaatst: zo mar 01, 2009 18:26
door Jan M
Oud gezegde luidt:

HAASTIGE SPOED IS ZELDEN GOED

RE: achterruit verwarming

Geplaatst: zo mar 01, 2009 18:37
door Ivo75
Dat is zeer waar, MAAR
ik ben alweer terug van mijn zoektocht naar het stekkertje onder de hoedenplank. Hele achterbank eruit gehaald maar geen stekker gevonden :lol: Er gaat 1 draad alleen richting de dorpel, dus naar zekeringenkast.
Morgenvroeg dan maar eens kijken/meten bij en achter de zekeringenkast. Maar wel raar dat er geen connector is :?:

RE: achterruit verwarming

Geplaatst: zo mar 01, 2009 18:45
door Jan M
Afbeelding
Hier zou die moeten zitten, onder de hoedenplank.
In de kofferruimte ook zichtbaar

RE: achterruit verwarming

Geplaatst: zo mar 01, 2009 18:55
door Ivo75
Nog even gekeken met zaklamp erbij en er is helemaal niks te bespeuren van een stekker :o

De aansluiting betreft aan de rechterkant een draad naar massa en aan de linkerkant een draad die onder het dorpel verdwijnt, zonder stekkers of pluggen. Is het niet bouwjaar afhankelijk?

Wel bedankt voor je hulp ^^

RE: achterruit verwarming

Geplaatst: zo mar 01, 2009 19:37
door Jan M
Je hebt helemaal gelijk.
Wij hebben meerdere 75 en tot nog toe bij allen zit er onder de hoedenplank een connector
waarin ook de luidsprekers achterin zijn aangesloten. Mogelijk is dit bouwjaar gerelateerd.
Heb nog even verder gezocht voor je en connector G73b (die links boven zit op de eerste
tekening) zit inderdaad boven je zekeringkast.
Mogelijk kan je daar meten.
Afbeelding
Als ik je e-mail mag krijg je hem beter.

RE: achterruit verwarming

Geplaatst: ma mar 02, 2009 19:41
door Ivo75
Ik heb m zelf thuis ;)
in ieder geval bedankt.

De weerstand van de ruit wat ik meet is 0,9 ohm. Het werd me wel verteld dat ik de motor moet laten lopen zodat de spanning wat oploopt omdat het achterraam een groot ampérage trekt?

Ik meet van de week eens achter de zekeringen, maar als ik bij het raam 10-11V meet dan zou het daar toch ook moeten kloppen? Of dat er ergens een sluiting zit met een weerstandswaarde? :roll:

RE: achterruit verwarming

Geplaatst: ma mar 02, 2009 20:33
door Jan M
Zie de draad van de accu naar de arv als één lange draad met een aantal konnektoren.

De draad zelf zou behoudens klemzitten of doorschuren langs een doorvoering (maar dan gaat de zekering er uit) geen spanningsverlies moeten geven.
Als je de arv aanzet en je hebt op de accu (ongeveer) 12 volt en bij de arv (ongeveer) 11 volt is dat normaal. Dat is het gewone spanningsverlies in de leidingen en konnektoren.
Heb aan de (nog steeds de + draad) bij de arv 0 of bijna 0 volt zan zit er ergens een te grote overgangsweerstand.
Begin bij de arv te meten en als je daar ongeveer 0 volt hebt ga je de kabel volgen naar voren. Kom je bij de connektor boven de zekeringkast.
Meet daar op de draad (kleur herken je van bij de arv) en als je daar ook ongeveer 0 volt hebt maak je de konnektor los. Meet dan op dat deel van de konnektor wat blijft zitten. liefst met een redelijke belasting (bijvoorbeeld een koplamp-lamp) om weer een belasting na te bootsen.
Heb je dan wel de volle 12 volt, dan is deze konnektor de oorzaak. Flink inspuiten met kontaktspray en reinigen door de beide delen in- en uit elkaar de halen.
Heb je ook dan bijna 0 volt moet je de kabel volgen naar de volgende konnektor (achter op de zekeringkast) en het zelfde kunstje flikken.
Dan kom je bij de zekering. Omdat die lekker voorhanden zit zou je hiermee kunnen beginnen. Niet alleen kontroleren of hij heel is maar ook of hij goed kontakt (kontaktspray) maakt. Dit alles zou je kunnen doen met een proeflampje van 12 volt bij de arv aangesloten, zie je direkt resultaat.
LIgt niet erg voor de hand, maar het relais zou ook defect kunnen zijn.

Motor hoeft niet te draaien maar denk wel om de accu, doet de arv het weer, wil die niet meer starten, lege accu.

Spannend hé :lol:

RE: achterruit verwarming

Geplaatst: ma mar 02, 2009 23:00
door Ivo75
Zeer spannend :P Maar wel leuk ^^

Ik ga eens vanalles nameten van de week, bedankt voor de begeleiding :biggrin:
Hopelijk krijg ik m werkende 8)

RE: achterruit verwarming

Geplaatst: za mar 07, 2009 16:40
door Jan M
Doet de achterruitverwarming het al ?

RE: achterruit verwarming

Geplaatst: zo mar 08, 2009 10:46
door Ivo75
Ik heb er niet meer aan gemeten, ze staat nu in de werkplaats (synchromessing van de 2e en 3e wordt vernieuwd). Maar volgende week komt er nieuw interieur in en dan ga ik alle elektronica even na. Wel zo makkelijk als alles eruit ligt :wink:

Ik laat nog wel weten hoe het is geeindigd :)

RE: achterruit verwarming

Geplaatst: do mar 19, 2009 12:10
door Ivo75
hij doet het weer, was een slechte massa achter de zekeringenkast :oops:
Nja, opgelost staat netjes :P

Bedankt voor de hulp!!