Alfa33_1.7
Full Member
Full Member

Losdraaien achteruitrijlicht schakelaar

wo feb 25, 2009 11:56

Mijn achteruit rij licht brand niet en het ligt aan de schakelaar of aansturing van deze schakelaar.

Nu wil ik deze schakelaar eruit halen en eventueel vervangen door een werkende. Kan deze gewoon met een dop sleutel verwijderd worden, heb dit namelijk al geprobeert waarbij de uitlaat in de weg zit en dus lang verlengstuk nodig. Nu lukte dit wel alleen ging die met de kracht die ik dan nog kan zetten niet los. Zie ik nog iets over het hoofd. Je begrijpt ik moet dit liggend op de grond doen en onderste boven werken vandaar deze vraag kan het op deze manier moeilijk zien. En ik verwacht dat er olie uit zal lopen, lekt nu ook langs deze schakelaar.

alfajasper
Junior Member
Junior Member

RE: Losdraaien achteruitrijlicht schakelaar

wo feb 25, 2009 12:28

Ik zou eerst vaststellen of het aan de schakelaar ligt ( twee draden loskoppelen en met elkaar verbinden, dan zou het achteruitrijlicht moeten branden ) is dit niet het geval dan ligt het aan de aansturing.
Schakelaar gewoon losdraaien en zorgen dat je de andere bij de hand hebt, snel wisselen dan is de olielekkage minimaal.
gehad:
sud 1.2 TI 1976
sud 1.5 TI 1980
33 1.5 QV 1985
33 1.4 IE squadra 1993
nu:
156 1.8 TS squadra 2000 sportpack 3

Huib
Guru
Guru

wo feb 25, 2009 16:30

olie wel bijvullen of gelijk verversen, ik heb ook wel eens gedacht dat er maar een klein beetje uitgelekt was. kostte me wel een versnellingsbak... ](*,)
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Alfa33_1.7
Full Member
Full Member

do feb 26, 2009 16:45

Vast stellen of het aan de schakelaar ligt heb ik uiteraard gedaan.

Vind de schakleaar alleen erg vast zitten en kan er vrij moeilijk bij, vandaar mijn vraag "zie ik nog iets over het hoofd".

Richard75
Guru
Guru
Contacteer: Website

do feb 26, 2009 19:27

vergis je niet, er hoort 2,7 liter olie in zo'n bak te zitten.
mocht je door onhandigheid o.i.d. de 'verse' schakelaar even zoek raken licht er dan al gauw een aardige plas ranzige :!: bak-olie :?
ik zou er toch een bak onder zetten en eerst aftappen en als klaar meteen de olie verversen.
vinden je synchro's ook lekker..

waarschijnlijk is je oude schakelaar ook nog wel te redden,
de mijne was niet zo gangbaar door vuil.
even pinnetje heen en weer jutteren en een beetje wd-40 maakte hem weer ok.
maar dat zie je wel als je hem los hebt

en voor je de olie aftapt eerst even kijken of je de vulplug loskrijgt,
anders kun je niet meer met je 33 rijden terwijl je misschien iets moet halen (om hem via het gat van snelheidsopnemer te vullen [slang/trechter])

overigens sowiezo handig voor de bijvullert op straat, pak een trechter waar een slang overheen past.
die slang laat je lang genoeg zodat ie in het vulgat past terwijl je de trechterkant aan de bovenkant bij het schutbord uit laat komen.
dan kun je gecontroleerd zonder knoeien je versnellingsbak vullen zonder eronder te hoeven hannesen terwijl je overal loopt te flodderen :wink:

Alfa33_1.7
Full Member
Full Member

do feb 26, 2009 21:37

Ja die vul doppen zin bij mij inderdaad niet zo makkelijk open te draaien, zijn door een of andere garage aan gort gedraaid (vorige eigenaar gaf de auto altijd een grootte beurd, en ze kloten overal maar wat aan, en als je dan nog een nieuwe dop pakt als je de dop wat beschadigd hebt, maar nee).

Vorige keer heb ik hem ook bij gevuld via de snelheids opnemer. Maar heb daarvoor een mooie knijp fles gebruikt, met tuitje.

Maar aangezien ik geen reactie krijg op mijn werkelijke vraag mag ik wel concluderen dat ik die schakelaar gewoon met wat meer kracht los moet weten te krijgen.

En niewe olie heb ik klaar staan. Moet alleen ook de afdichtingen (pakkingen even verniewen enzo voordat ik dat erin ga gooien. Het is nu alleen voor de aPK even noodzakelijk dat die schakelaar gaat werken.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Losdraaien achteruitrijlicht schakelaar

do feb 26, 2009 21:42

Maar aangezien ik geen reactie krijg op mijn werkelijke vraag mag ik wel concluderen dat ik die schakelaar gewoon met wat meer kracht los moet weten te krijgen.
Yep, helemaal goed! :wink:

Terug naar “Algemene Technische vragen”