Gebruikersavatar
roel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 763
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:18
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

Verwijderen krukaspoeliemoer 105-serie

vr jun 10, 2005 16:47

Hoi,

Ik ben bezig een 1750-Nord te demonteren, alleen krijg ik de moer van de krukaspoelie niet los. Ik ben op zoek geweest naar een krachtdop in deze maat, maar die zijn er alleen in 3/4" aansluiting en mijn luchtsleutel natuurlijk maar 1/2".

Mag het volgende:

2 bevestiginsbouten van het vliegwiel terugdraaien en deze zijde van de krukas d.m.v. een lang staaf fixeren, zodat ik met een grote ringsleutel aan de andere kant de moer los kan draaien. :?

Ik ben eigenlijk bang dat ik hiermee de krukas teveel belast, vandaar dat ik eerst jullie mening wil.

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

kroehlur

RE: Verwijderen krukaspoeliemoer 105-serie

vr jun 10, 2005 16:51

Kan de krukas makkelijk hebben. Hoe je die moer ook vast of los draaid moet de krukas de belasting opnemen. Pas alleen maar op dat je de bouten niet krom trekt of de draad in de krukas beschadigd.

Die moer kan trouwens k*t vast zitten dus je moet een lange sleutel hebben, evt. met een stuk pijp op en dan gewoon springen, maar dat zal je alvast merken straks.

Suc6

Gebruikersavatar
roel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 763
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:18
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

RE: Verwijderen krukaspoeliemoer 105-serie

vr jun 10, 2005 16:54

Oké dank!!

Ik ga vast even aan de (spring-)conditie werken!!!

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Andretti Molletti

RE: Verwijderen krukaspoeliemoer 105-serie

vr jun 10, 2005 16:55

Roel: Koop dan een verloop van 3/4 naar 1/2 zodat je wel perslucht kan gebruiken!!
Dat doet iedereen die ik ken, anders krijg je die moer waarschijnlijk niet los zonder giga steigerpijp te gebruiken :lol:

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Verwijderen krukaspoeliemoer 105-serie

vr jun 10, 2005 16:55

Knappe Kerel als jij de krukas in tweeen draait... :wink:
Ook met een forse ringsleutel valt het nog best tegen. Zaak is dat de "elasticiteit" uit je krukas weghaalt door het vliegwiel niet tegen te laten houden door iemand, maar zeer goed te fixeren. Gewoon goed vastzetten en dan desnoods met een forse rubberhamer op je ringsleutel meppen dan komt ie wel. (Zonder schade)
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

kroehlur

RE: Verwijderen krukaspoeliemoer 105-serie

vr jun 10, 2005 17:02

Ik heb het niet lang geleden gedaan op de bovengenoemde manier. Vastzetten met een stuk hout van 1,5 meter lang en een grote dopsleutel op (3/4 - dat wel) en dan gewoon springen maar. Kwaam zonder at te veel moeite los maar je moet er wel kracht op zetten.

Andretti Molletti

Re: RE: Verwijderen krukaspoeliemoer 105-serie

vr jun 10, 2005 17:02

....... en dan desnoods met een forse rubberhamer op je ringsleutel meppen dan komt ie wel.

Rubber veert terug... twee keer raden wat je nog meer raakt behalve die ringsleutel???

#-o

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Verwijderen krukaspoeliemoer 105-serie

vr jun 10, 2005 17:04

#-o au...?

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Verwijderen krukaspoeliemoer 105-serie

vr jun 10, 2005 17:11

....... en dan desnoods met een forse rubberhamer op je ringsleutel meppen dan komt ie wel.

Rubber veert terug... twee keer raden wat je nog meer raakt behalve die ringsleutel???

#-o
Nou als ie em goed raakt, kun je em pas na twee dagen weer gebruiken....:biggrin:Afbeelding
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014


Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Verwijderen krukaspoeliemoer 105-serie

vr jun 10, 2005 17:24

Nee, 'em'.....


164 Q4

RE: Verwijderen krukaspoeliemoer 105-serie

vr jun 10, 2005 17:26

Ook ff mijn mening omtrend de moer :mrgreen:.
Zoals Molletti al zei kun je beter een verloopje kopen en het met perslucht doen (tenminste als je een goede sleutel hebt en geen Kinzo :? ) want als je d'r 2meter pijp opzet dan veert dat als een gek en heb je ook nog kans als het echt extreem vast zit dat je je sleutel nog sloopt ook (eigen ervaring met een naafmoer :evil: ). En als je het blok los liggen hebt is het nog lastiger omdat bij het draaien het blok zo nauwelijks tegen te houden is (ook weer een eigen ervaring van toen ik nog onvoldoende gereedschap had :? ).

Misschien heb je mazzel en zit het niet al te extreem vast en valt het allemaal best mee maar bij die van m'n oude Alfetta was alsof ze 'm vastgelast hadden. Maar met perslucht is het iig maar een poep en een scheet (< ja, da's ook een 'perslucht' maar dat bedoel ik niet :blue_lol: ).

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru
Guru
Berichten: 1993
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

RE: Verwijderen krukaspoeliemoer 105-serie

vr jun 10, 2005 17:39

Tijdje terug ook gedaan met de radiateur nog op z'n plek (en de fan). Veel, heel veel kracht zetten! Wat een ##&*@-klus is dat! Veel plezier!
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
roel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 763
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:18
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

RE: Verwijderen krukaspoeliemoer 105-serie

vr jun 10, 2005 17:41

Hmmm gewoon effe met de ringsleutel werkte niet..... en ja je raakt van alles met die hamer :wink:

Zal morgen i.i.g. even een hulpstukje lassen om een stuk pijp op het vliegwiel vast te kunnen zetten. Dan even dop en wringijzer kopen (of verloopstuk).

Bedankt voor de adviezen :thumbs:

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”