EOBD = software
Ik bedoel hiermee dat pas met EOBD er een concrete eis lag hoe je die sensor moest diagnosticeren.
Mijn ervaring met de eerste JTDs en de laatste TDs (net als bij de concurenten uit die tijd trouwens) is dat ze een (zoals het genoemd wordt) stuck-in-range koel temp sensor niet herkennen. Hebben de logica nog niet in de software zitten om een vergelijk te maken.
Daarnaast merk je het met een direct ingespoten diesel het niet zo goed dat de motor of altijd in koudloop draait, of nooit in koudloop komt.
Bij een benzine auto is dat verschil heel erg duidelijk.
Advies blijft, kijk de sensoren na. Meet bij koude motor met een Ohm meter de weerstand van de sensoren (doe ze gelijk allebei). Moet je even de stekker eraf halen. Ze zitten op het thermostaat huis (zijkant cylinderkop aan bakzijde). Daarna motor opwarmen en weer meten. Zie je duidelijk verschil dan zal de sensor het nog doen en kan je naar volgende mogelijkheid zoeken. Alleen meten als het contact uit staat.
Fijner alternatief is; met diagnose apparatuur uitlezen uit de ECU wat zijn huidige geregistreerde koel temp is. Ook weer bij koude en warme motor.
Maar iets anders; begin altijd met de basis checks. Zit de stekker van de fan er wel op? Is de zekering van de fan niet geklapt?
Als de sensoren gemeten zijn en die zijn goed, dan kan je nog gaan meten aan de stekker van de fan op het moment dat je verwacht dat ie aan zou staan. Misschien fan motor of relais niet goed.