AlfaTony
Guru
Guru

Koelwater kookt bijna, maar fan slaat niet aan (145)

ma feb 23, 2009 22:40

Hallo,

Heb een probleem met het koelsysteem van mijn 145 1.9 JTD
Het koelwater in het expansievaatje kookt bijna,
maar de fan wil niet aanslaan.
De temperatuurmeter in het dashboard blijft op 70 graden staan.
Wellicht kapotte sensor?????

Iemand een idee wat het precies kan zijn.
Alvast bedankt.
Gehad:
Alfasud 1.7 TI QV GF-02-HD
Alfa 75 1.8 Turbo PV-73-VH
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV
Alfa 33 1.7 16V Permanent 4 DL-ND-12
Alfa 145 1.9 JTD L 39-DG-BN

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Koelwater kookt bijna, maar fan slaat niet aan (145)

ma feb 23, 2009 23:03

Wordt de radiateur (voel aan bovenste slang) wel warm? M.a.w. gaat de thermostaat wel open?

AlfaTony
Guru
Guru

Re: RE: Koelwater kookt bijna, maar fan slaat niet aan (145)

di feb 24, 2009 00:05

Wordt de radiateur (voel aan bovenste slang) wel warm? M.a.w. gaat de thermostaat wel open?
Ha die Sander,

Ja de slang word warm, en ook de temperatuur in de auto (kachelradiateur)
Is ook te regelen.
Gehad:
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

di feb 24, 2009 00:17

Met deze temperaturen zou er geen geborrel moeten zijn. Gaat bij JTD normalerwijs even duren.
zie je doorstroming in het expansievat? (ofwel is er doorvoer?) Hoogstwaarschijnlijk moet dat omdat het anders moeilijk kan gaan borrelen in het vat.
Als de koelslangen aanmerkelijk kouder blijven dan wat je in het expansievat ziet - dan is er iets met de doorstroming. (dan zie je namelijk ook geen doorstroming in het expansievat)
Je kunt ook voelen aan het thermostaathuis - daar waar jouw temperatuursensor ook zit (rechterzijde cylinderkop)

Heb je wel doorstroming bij koude motor en wordt dat minder bij bedrijfstemperatuur dan zou het best wel eens kunnen dat het kunstof schoepenrad van de waterpomp geen goede houvast meer heeft op het stalen as. - ofwel doorslippen - komt vaker voor...
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Engine
Advanced Member
Advanced Member

di feb 24, 2009 06:07

Als ik het me goed herinner zijn er 2 koelwater temp sensoren. 1tje is voor je dashboard, de andere voor je motor regeling.
En mij is altijd verteld dat die sensoren nog al eens sneuvelen, waarbij ze niet altijd een foutcode aangeven (blijven op een vaste temperatuur hangen, wat niet ontdekt wordt door pre-EOBD auto's)
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Koelwater kookt bijna, maar fan slaat niet aan (145)

di feb 24, 2009 07:57

Als ik het me goed herinner zijn er 2 koelwater temp sensoren. 1tje is voor je dashboard, de andere voor je motor regeling.
En mij is altijd verteld dat die sensoren nog al eens sneuvelen, waarbij ze niet altijd een foutcode aangeven (blijven op een vaste temperatuur hangen, wat niet ontdekt wordt door pre-EOBD auto's)
EOBD heeft er weinig mee te maken hoor. Het is puur de software in de computers die slimmer wordt. Afhankelijk van het type auto en motorisatie, kunnen er wel 3 sensors voor KVS-temperatuur in zitten. 1) sensor dashboardwijzertje/lampje 2) sensor fan 3) sensor ECU. Soms wordt de fan door de ECU aangestuurd, tegenwoordig soms ook het wijzertje in het dashboard.

De detectie door de ECU zou in software gedaan moeten worden, dan zou je ECU moeten herkennen dat de temperatuursensor bij starten een waarde aangeeft die niet naar verwachting verandert. Dit zou dan bijvoorbeeld naar aanleiding van de temperatuursensor van de inlaatlucht zijn. Koude motor, temperatuur boven nul, dan moet ie warm worden, dat soort checks.

Engine
Advanced Member
Advanced Member

di feb 24, 2009 12:41

EOBD = software :lol:
Ik bedoel hiermee dat pas met EOBD er een concrete eis lag hoe je die sensor moest diagnosticeren.
Mijn ervaring met de eerste JTDs en de laatste TDs (net als bij de concurenten uit die tijd trouwens) is dat ze een (zoals het genoemd wordt) stuck-in-range koel temp sensor niet herkennen. Hebben de logica nog niet in de software zitten om een vergelijk te maken.

Daarnaast merk je het met een direct ingespoten diesel het niet zo goed dat de motor of altijd in koudloop draait, of nooit in koudloop komt.
Bij een benzine auto is dat verschil heel erg duidelijk.

Advies blijft, kijk de sensoren na. Meet bij koude motor met een Ohm meter de weerstand van de sensoren (doe ze gelijk allebei). Moet je even de stekker eraf halen. Ze zitten op het thermostaat huis (zijkant cylinderkop aan bakzijde). Daarna motor opwarmen en weer meten. Zie je duidelijk verschil dan zal de sensor het nog doen en kan je naar volgende mogelijkheid zoeken. Alleen meten als het contact uit staat.
Fijner alternatief is; met diagnose apparatuur uitlezen uit de ECU wat zijn huidige geregistreerde koel temp is. Ook weer bij koude en warme motor.

Maar iets anders; begin altijd met de basis checks. Zit de stekker van de fan er wel op? Is de zekering van de fan niet geklapt?
Als de sensoren gemeten zijn en die zijn goed, dan kan je nog gaan meten aan de stekker van de fan op het moment dat je verwacht dat ie aan zou staan. Misschien fan motor of relais niet goed.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

AlfaTony
Guru
Guru

do feb 26, 2009 21:41

Om te beginnen bedankt voor de vele reacties.
Hier kunnen we tenminste wat mee.

De stekkers van de fan zitten er goed in.
Zekeringen gecontroleerd.
Er vind doorstroming plaats van het koelwater.
Sensoren gecontroleerd.

Edit:

Euvel gevonden, een falend relais, icm sensor.

Bedankt jongens. :thumbs:
Gehad:
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV

Terug naar “Algemene Technische vragen”