75recaro
Full Member
Full Member

toerentalsensor 146

do feb 12, 2009 23:37

wie weet waar de toerentalsensor zit bij een 146 TS
Mvg
Kees Smetsers

Alfa 75 TS, Alfa 6 2.0V6 2x
Fiat Croma 1.9JTD, Alfa Brera 2.4 Qtronic

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: toerentalsensor 146

vr feb 13, 2009 09:24

ik!
Da's knap, want die zit er niet op. Je toerenteller wordt aangestuurd door je ECU. De ECU leidt het toerental af van de input van de nokkenas-positie-sensor. Als je motor loopt is die sensor goed, dus niet aankomen.

Engine
Advanced Member
Advanced Member

vr feb 13, 2009 12:06

ik!
Da's knap, want die zit er niet op. Je toerenteller wordt aangestuurd door je ECU. De ECU leidt het toerental af van de input van de nokkenas-positie-sensor. Als je motor loopt is die sensor goed, dus niet aankomen.
Je bedoelt de krukas positie/toerental sensor. Nokkenas positie wordt alleen gebruikt tijdens starten om te ontdekken wat cylinder 1 is.
Die krukas sensor kan op 2 plekken zitten: aan de buitenkant van blok ergens bij de aansluiting van de versnellingsbak of bij de krukas poelie voor de V-snaar/Multiriem.
Waar die precies zit voor een 146 weet ik niet.

Maar idd, als deze sensor het niet meer doet gebeurt er bij de meeste auto's weinig meer. Sommigen kunnen nog in een noodloop op basis van de nokkenas sensor.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr feb 13, 2009 12:27

ik!
Je bedoelt de krukas positie/toerental sensor. Nokkenas positie wordt alleen gebruikt tijdens starten om te ontdekken wat cylinder 1 is.
Die krukas sensor kan op 2 plekken zitten: aan de buitenkant van blok ergens bij de aansluiting van de versnellingsbak of bij de krukas poelie voor de V-snaar/Multiriem.
Waar die precies zit voor een 146 weet ik niet.

Maar idd, als deze sensor het niet meer doet gebeurt er bij de meeste auto's weinig meer. Sommigen kunnen nog in een noodloop op basis van de nokkenas sensor.
Ach ja, de krukas-positie-sensor, die bedoelde ik ook. :oops: Voortaan koffie drinken voordat ik antwoord ga geven.
Noodloop op nokkenas-positie-sensor als de krukas-sensor niet werkt heb ik nog nooit gezien? Het lijkt me erg lastig om op basis van zo'n sensor een ontstekingsmoment te kunnen bepalen, zoveel pulsen per omwenteling komen er ook niet af.

Andretti Molletti

vr feb 13, 2009 12:45

ik!
Wijsneus!

Ik lig werkelijk in een deuk!!!

:jumping: :jumping: :jumping:

en ja ik ben knap 8)

Andretti Molletti

vr feb 13, 2009 12:48

Noodloop op nokkenas-positie-sensor als de krukas-sensor niet werkt heb ik nog nooit gezien? Het lijkt me erg lastig om op basis van zo'n sensor een ontstekingsmoment te kunnen bepalen, zoveel pulsen per omwenteling komen er ook niet af.

zo'n beetje alle merken hebben dat, noodloop op de nokkenassensor...

Het is idd lastig maar daardoor niet onmogelijk..... ach vanaf '85 tot zekre 95 reden zowat alle auto's met onsteking vanaf de nokkenassensor... ik rond het maar af op 5 miljoen auto's... maar twas moeilijk... zware tijden waren dat ...

:lol: :lol: :lol:

Engine
Advanced Member
Advanced Member

RE: toerentalsensor 146

vr feb 13, 2009 17:52

Er zijn zelfs auto's die op basis van krukkenas en nokkenas sensor kunnen meten of de distributie nog in synch is. Er zijn wat trucjes met signaal analyse te doen om de info eruit te krijgen. En voor het draaien van de motor hoef je alleen BDP en toerental te weten, de andere tanden zijn allemaal voor extra nauwkeurigheid voor diagnose en zelf-leer systemen.
Ohja, bij alle EOBD/OBDII auto's zit de krukas sensor altijd aan de versnellingsbak kant. De diagnose op misfire wordt anders teveel verstoord door krukas torsie trillingen (ik heb zo'n diagnose ontworpen, en weet er helaas alles van :cry: )

Maar on-topic, wat is de achtergrond van de vraag?
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Terug naar “Algemene Technische vragen”