Salquenen
Advanced Member
Advanced Member

Troubles..... Opgelost !

di feb 10, 2009 14:54

Wil ik net m'n bella (GTV6 '86) starten, niks... Nou ja niks. Normaal start ze zonder ook maar gas te hoeven geven, zo ook daar net. Echter loopt ze heel weinig toeren stationair, en ook nog eens heel onregelmatig. Geef je dan iets gas bij, slaat ze meteen weer af. Start je nog een keer en geeft wél gas bij, hoor je een knal en slaat ze meteen weer af. Is dit de ontsteking (door het vochtige weer ?) of wat anders ? Zat ook al te denken dat er misschien vocht bij de bougiedoppen zit ?
Wie o wie heeft hier een passend antwoord op ? Heeft niet echt haast, hoef eigenlijk niet weg, en ze staat buiten in de sneeuw/regen, dus ook niet echt een pretje om daarin te gaan staan klooien. Maar wilde morgen toch wel weer een stukje toeren naar m'n werk....

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door Salquenen op wo feb 11, 2009 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Alfa Romeo GTV
Alfa Romeo MiTo
Landrovert Discovery
Buell Brommert...

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Troubles.....

di feb 10, 2009 15:09

Als alles normaal was neergezet en ik zou (met name) bij koude start opeens ploffen horen en geen vermogen hebben (reactie op gasgeven) met knallen daarna - dan verdenk ik onmiddelijk mijn distributie - tand versprongen??

Ik roep niet zomaar wat maar heb dit vooral bij de 2.5 vaker aan de hand gehad.

Je kunt nog de bougiedoppen lossen en op de bougies leggen zonder aan te drukken - zodat de vonk "trekt" - Maar het bovenste geschrevene is de primaire reactie.
Laatst gewijzigd door giulia-tom op di feb 10, 2009 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Salquenen
Advanced Member
Advanced Member

di feb 10, 2009 15:11

:shock: Zit net een nieuwe distributie op..... En ja, heb d'r normaal geparkeerd, was niks aan de hand, liep als altijd als een zonnetje..... :(

Alfa Romeo GTV
Alfa Romeo MiTo
Landrovert Discovery
Buell Brommert...

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

di feb 10, 2009 15:13

Mechanische spanner of de olieboot spanner?
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Salquenen
Advanced Member
Advanced Member

di feb 10, 2009 15:15

Geen flauw idee, daar laat m'n (beperkte) technische kennis me alweer in de steek..... :oops: :cry:

Alfa Romeo GTV
Alfa Romeo MiTo
Landrovert Discovery
Buell Brommert...

Andretti Molletti

di feb 10, 2009 17:55

maak je verdeel kap eens los en droog van binnen en maak één voor één je bougiekabels eens schoon/droog.. ik hoop op crossfire voor je!

Salquenen
Advanced Member
Advanced Member

di feb 10, 2009 18:10

hoopte al op zoiets, ga d'r morgen maar eens mee aan de gang.

Alfa Romeo GTV
Alfa Romeo MiTo
Landrovert Discovery
Buell Brommert...

stefgtv6
Full Member
Full Member

wo feb 11, 2009 00:30

Mijn oude GTV startte vaak op 4 of 5 cilinders en liep dan ook erg onregelmatig en laag stationair.
Ik voelde dan direct even snel aan de uitlaatspruitstukken om zeker te weten welke cilinders het wel of niet deden.
Met dit vochtige weer moet je het ook kunnen zien....voorkomt blaren. :wink:
Bij de cilinder die niet mee deed trok ik dan de bougiekap los en liet de vonk trekken zoals giulia-tom schreef.
Beetje bewegen hielp soms. Duurde vaak wel lang voordat alle 6 cilinders meededen.
Later kwam ik er achter dat de niet werkende cilinder sneller mee ging doen als ik een stekkertje van de injektor van een cilinder die wel liep lostrok.
Is allemaal niet zoals het hoort natuurlijk maar het ging.
Hij bleef echter wel lopen op 4 cilinders wanneer je gas gaf dus wellicht andere oorzaak dan jouw probleem.
Maar misschien heb je er wat aan. Succes.
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82
Afbeelding

Leo Veloce
Full Member
Full Member

Re: Troubles.....

wo feb 11, 2009 08:40

... Geef je dan iets gas bij, slaat ze meteen weer af. Start je nog een keer en geeft wél gas bij, hoor je een knal en slaat ze meteen weer af. ...
Controleer, gemakkelijk te doen, ook de KTV (koelvloeistof temperatuur voeler) gemonteerd in/op het middenstuk van het thermostaathuis eens. Die moet bepaalde weerstand bij bepaalde temperatuur hebben voor de L-jetronic. Die waarden kan ik voor je opzoeken vanavond. Als je de voeler "doorlust" is er geen weerstand en gaat het brein er vanuit dat de moter op temperatuur is en zou de moter in elk geval niet mogen verzuipen. Kun je dat uitsluiten.

Dat laatste gaf bij mij dezelfde spectaculaire klappen in de uitlaat. Ik moet er wel bij zeggen dat de moter bij mij stationair net als die van jou als een zieke kip klonk en pas boven de 4.000t/min, als er voldoende lucht bij het te rijke mengsel kwam, enigszins wilde blijven lopen zonder af te slaan. Bij oppakken neigde hij dus naar afslaan en alleen bij vol gas aan het praten te houden.

Wie weet, is dit een mogelijke oorzaak. Nieuwe Bosch KTV sensor is overigens niet duur (...een jaar of vijf geleden tenminste). Succes.

P.s. volledigheidshalve: ik bedoel niet de sensor/schakelaar (met bruine stekker) die "onder" het rechternokkenaswiel zit. Die is voor de koudstartverrijking: schakelt de eerste 30 seconden in voor de koudstartinjector.

Salquenen
Advanced Member
Advanced Member

wo feb 11, 2009 13:00

Zo, het zonnetje scheen, dus ik die motorkap maar eens geopend. Ik aan de bestuurderskant de bougiedoppen controleren en drogen, ondanks dat ze er toch wel droog uitzagen. Daarna naar de andere kant gelopen, denk nog, dat wordt wat lastiger om daar bij te komen, zie ik dat de luchtslang compleet van de kop af ligt... Tja, die er maar weer opgezet, goed vastgezet, starten en jawel : Ze loopt als een zonnetje ! Daarna alle slangen maar even nagelopen, en ja, waren er genoeg die nog wel wat vaster gezet konden worden....

Zo simpel..... Had ik gister maar even snel gekeken..... :oops:

Alfa Romeo GTV
Alfa Romeo MiTo
Landrovert Discovery
Buell Brommert...

Rudolph
Guru
Guru

RE: Troubles..... Opgelost !

wo feb 11, 2009 14:23

Eind goed, al goed. En nu weer lekker toeren.

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

wo feb 11, 2009 15:12

Soms zijn het van die kleine dingetjes he ;)
Luchtslang gelijk goed vast gezet neem ik aan. :mrgreen:

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Salquenen
Advanced Member
Advanced Member

wo feb 11, 2009 15:21