Pagina 1 van 1

abs ebd asr tcs

Geplaatst: ma feb 09, 2009 04:02
door alfa6
Onderwerp is een 166 uit 1999 2.4JTD met een brandend ABS lampje.

Wat is ABS nu precies en hoe verhoudt het zich tot EBD?
Of wat is EBD nu precies en hoe verhoudt het zich tot ABS?

Voor zover ik kan beoordelen zorgt ABS ervoor dat je wielen niet blokkeren en EBD dat je wielen niet ongelijkmatig remmen.

Dus heeft ABS slechts aan een "ik draai" of "ik sta stil" signaal van een wiel genoeg om zijn functie uit te kunnen voeren (rem net zolang lossen totdat het "ik sta stil"-signaal weer verdwijnt).

EBD daarentegen lijkt me daadwerkelijk afhankelijk te zijn van het juiste toerental per wiel; als de achterwielen bij een remactie minder toeren maken dan de voorwielen moet er minder remdruk naar achter, net zoals een conventionele remdrukregelaar dat zou doen; met dien verstande dat EBD dat per wiel zou kunnen doen (de diverse bronnen op internet spreken elkaar tegen: de ene zegt per as, de andere (de meeste, maar dat zijn meestal kopieën) per wiel).

De sensoren werken allemaal en de pomp blijkt ook te werken, het EBD lampje brandt immers niet en die functie is toch ook afhankelijk van de ABS-pomp ... dus waarom brandt mijn ABS lampje dan wel en het EBD lampje niet?

Nee ik ben nog niet langs een dealer geweest, expres niet, omdat ik graag zelf wil beredeneren wat er mis is (dat ik de hulp van dit forum inroep doet daar niets aan af toch?)

Overigens heb ik ondertussen al ALLE zekeringen schoongemaakt (de contacten dan) (dat is een klus die je bij 166 niet wil doen) (had ik mijn oldskool sudje nog maar)(maar genoeg tussenhaakjes nu) en alle stekkerverbindingen die met ABS en de sensoren te maken hebben kontaktgecleaned (klopt het dat het HALL-sensoren zijn?)

ASR en TCS zitten weliswaar niet om mijn auto, maar mijn google-fu heeft me geleerd dat ASR eigenlijk oplichting is en TCS ook, maar dan in minder mate.
Als je ASR als optie op je auto koopt voor heel veel geld hoef je zelf niet meer je gas los te laten als je wielen slippen, da's alles. TCS doet er dan nog een beetje remactie bij. Dus eigenlijk net zoals vroeger: als-ie slipt trek je rustig op in z'n twee met een beetje handrem ... aaahhh dat waren tijden .... toen we nog RWD (om nog maar eens een acroniem te gebruiken) hadden!

Wie weet meer?

Een benieuwde,
Chris