Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

JTD problemen

do feb 05, 2009 15:58

Mijn Scudo 2.0 JTD 16V uit 2002 staat bij de garage voor een grote beurt. Begin vorig jaar heb ik hem gekocht en omdat ik niet echt een goede historie bij de auto heb wordt nu ook de riem vervangen en het koelsysteem gereinigd, dit is echt vervuild! Maar... Nu belde ze net op dat er kleine metaal deeltjes in het dieselfilter lagen en dat waarschijnlijk de inspuitpomp hevig aan het slijten is.. De auto heeft iets van 170dkm gereden. Na raadplegen van een dieselspecialist hebben we besloten om de pomp te laten demonteren (nu de riem er toch af ligt) en hem na te laten kijken. In het slechste geval kost een nieuwe pomp iets rond de €750 maar ze gaan kijken of deze gereviseerd kan worden. Verder wordt de tank gespoeld omdat daar waarschijnlijk ook veel vuil inligt.. Al met al een aardige bummer want we hebben hem nog geen jaar en dan nu al dit.. :cry: Verder rijdt hij toppie, start goed en rookt niet. Ik had daarom ook helemaal niks engs zoals dit verwacht.

Hoe zou dit nu kunnen komen? Ik tank altijd BP en nooit witte pomp rommel ofzo. Maarja, misschien mijn voorganger wel..
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Andretti Molletti

RE: JTD problemen

do feb 05, 2009 17:12

verkeerd getankt. Ze noemen dit een system crash.

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: JTD problemen

do feb 05, 2009 17:31

Alsin... benzine getankt?
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
Richard75
Guru
Guru
Berichten: 1991
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 19:03
Locatie: Beuningen
Contacteer: Website

RE: JTD problemen

do feb 05, 2009 17:56

misschien de vorige eigenaar, voor de verkoop? (of zelfs reden van, tank leeg gepompt en verkocht zolang die nog goed reed??)
benzine ontvet natuurlijk, terwijl het brandstofsysteem van een diesel smering nodig heeft.

Andretti Molletti

RE: JTD problemen

do feb 05, 2009 18:16

ja, benzine. Heb nu geen internet bel me anders even

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: JTD problemen

vr feb 06, 2009 07:30

Hmm.. je nummer.. :-k

De WW bellen en vragen naar de Alfa koning? :shock:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Andretti Molletti

RE: JTD problemen

vr feb 06, 2009 11:39

Zo weer wat internet ;)
System crash: omdat er ooit een keer benzine getankt is is er schade ontstaan.. de plunjers vd pomp zijn wat beschadigd en dat verklaard het metaal in het filter (vaak chroomlaagje wat versnippert).
Pomp demonteren en reviseren is geen oplossing, daarom de naam systeem crash. Je moet werkelijk ALLES vervangen! Ook de leidingen en de CR, de verstuivers en de lagedrukpomp, de tank en filter en en en alles waar diesel doorloopt!!

Dus: Niets repareren en alles goed spoelen is een optie en dan maar wachten wanneer het systeem toch crasht. De eerste symptomen zijn: maximaal koppel wordt niet gehaald, omdat je dan maximaal brandstof nodig hebt.
Dus begint i in te houden bij 2500-3500 rpm dan ...ieeeeeek ;)

Ik zou spoelen en regelmatig even je filter checken. Hele systeem vervangen is geen optie lijkt me, en het is zonde om alleen een nwe ponp te plaatsen als daar weer metaaldeeltjes doorheen gaan!
Succes!

Andretti Molletti

RE: JTD problemen

vr feb 06, 2009 11:41

oja diesel Büchli is dé specialist op dit gebied én ik moet zeggen dat ik uitga van metaaldeeltjes en dus een system crash, dit moet nog wel bevestigd worden door iemand (specilist) die dit werkelijk kan zien (dus niet vanachter de pc).
http://www.buchli.nl/

Terug naar “Algemene Technische vragen”