Heren,
sinds een aantal dagen stottert mijn 155 1.6 16V TS van 1997 onder de 4000tpm, net alsof die een paar slagen mist en dan weer oppakt. Heel iritant. Soms is het ook weer even tijden weg en dan is het er ineens weer. Maar rij je boven de 4000tpm dan is er niks aan de hand. Maar om nou overal volle pijp te gaan voor zover dat kan met een 1600je is natuurlijk ook niks
Dus wat kan dit zijn? Kapotte lmm mischien?
alvast bedankt!
Er is een hele lijst dingen die je na kan kijken:
- Uitlezen: Vaak is er wel wat in de ECU te vinden wat een aanwijzing kan geven
- LMM: die "slijten" bij de 16V, dat kan inderdaad gestotter geven. Vaak niets te vinden met uitlezen
- Lambda sonde: ook de "slijten" of vervuilen. Ook daar moet het behoorlijk ernstig worden voordat er met uitlezen wat te zien is
- valse lucht: in je inlaat tussen je LMM en je motorblok valse lucht aanzuigen kan stotteren geven. Ook tussen je blok en je lambdasonde in de uitlaat kan een lek(je) rare effecten geven
- defecte temperatuursensor(s): als je inlaatlucht- of watertemperatuursensor afwijkt wordt er verkeerd gemengd, dat geeft ook stotteren
- slechte kontakten: veel 16Vs hebben last van corrosie op de contacten in de kabelboom. controleer alle zekering- en relaisvoeten bij je accubak. Schoonmaken en bij twijfel vervangen.
- slechte bougies: weet je zeker dat je geen oude bougies hebt of dat er een versie gemonteerd is die minder lang meegaat?
Ik zou beginnen bij alle dingen die je zelf zonder speciale spulletjes kan. Controleer of de contacten bij je accubak goed schoon zijn, of je nergens losse of gebarsten slangen hebt en of je uitlaat niet lekt (scheurtjes in het uitlaatspruitstuk komen regelmatig voor) en dergelijke. Als je het daar niet in kan vinden kan je het deksel op je motorblok eens loshalen en kijken of je bobines schoon zijn en er geen barstjes in de bobines en de kabels en dergelijke zitten. Mocht je er dan nog niet uit zijn wordt het uitlezen en sleutelen.