Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 353
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

stationaire loop Alfa33 1.7 16v

zo feb 01, 2009 23:56

De stationaire loop van mijn alfa 33 1.7 16v motor loopt vrij onrustig, en schommelt tussen ca. 900 en 700 toeren. Hierbij slaat de motor bijna uit tot soms werkelijk uit. De luchtmassa meter loopt met het schommelende toerental mee te schommelen. Bij klein beetje gas loopt de motor netjes bij 1000 toeren. Wie weet waar het probleem eventueel in te vinden is?

m.v.g.

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: stationaire loop Alfa33 1.7 16v

ma feb 02, 2009 00:16

Check alle vacuumslangen eens?

Daarna op een vacuumlek?
Ik ga voor snelle diagnose altijd met wat remreiniger sprayen langs de plekken waar het eventueel mis zou kunnen zijn (inlaatkanaal en dergelijke)
De motor zal dan anders gaan lopen als het remreiniger ruikt.

Voorts zijn er nog meer dingen mogelijk maar dit is volgens mij de weg om te beginnen met diagnose. :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: stationaire loop Alfa33 1.7 16v

ma feb 02, 2009 08:53

Check alle vacuumslangen eens?

Daarna op een vacuumlek?
Ik ga voor snelle diagnose altijd met wat remreiniger sprayen langs de plekken waar het eventueel mis zou kunnen zijn (inlaatkanaal en dergelijke)
De motor zal dan anders gaan lopen als het remreiniger ruikt.

Voorts zijn er nog meer dingen mogelijk maar dit is volgens mij de weg om te beginnen met diagnose. :wink:
helemaal mee eens, gok ook op vacuum slangen (die kleine zwarte op je inlaat drogen uit en sluiten dan niet goed aan)
let op met inkorten, ik had er 1 ingekort die er dan wel eens af wilde springen....
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 353
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

RE: stationaire loop Alfa33 1.7 16v

ma feb 02, 2009 21:29

Maar hebben die vacuum slangen dan alleen invloed bij stationait bedrijf? Want als ik een klein beetje gas geef tot ca 1000 toeren per minuut, dan blijft de motor gewoon netjes constant op die 1000 toeren per minuut.

Sandertje P4

RE: stationaire loop Alfa33 1.7 16v

ma feb 02, 2009 23:06

Gasklepsensor eventueel???????

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: stationaire loop Alfa33 1.7 16v

di feb 03, 2009 09:10

Maar hebben die vacuum slangen dan alleen invloed bij stationait bedrijf? Want als ik een klein beetje gas geef tot ca 1000 toeren per minuut, dan blijft de motor gewoon netjes constant op die 1000 toeren per minuut.
klopt idd
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: stationaire loop Alfa33 1.7 16v

di feb 03, 2009 10:08

Maar hebben die vacuum slangen dan alleen invloed bij stationait bedrijf? Want als ik een klein beetje gas geef tot ca 1000 toeren per minuut, dan blijft de motor gewoon netjes constant op die 1000 toeren per minuut.
klopt idd
Die 4 slangetjes zijn dan ook geen vacuumslangen, maar leveren nou juist de lucht die nodig is om stationair te draaien. Er wordt vanaf het inlaatspruitstuk een aftapping gemaakt. Daar zit de stationair-regelaar achter. Na de stationairregelaar zit er een "blokje" waar die 4 slangetjes op aangesloten zitten. Die slangetjes gaan naar de inlaatspruitstukken na de gasklep. De gasklep gaat helemaal dicht bij stationair, dus alle lucht voor stationair wordt door die slangetjes aangevoerd. Je kan je voorstellen dat als er 1 slangetje lekt, alle 4 cylinders daar door beinvloed worden. Goed kijken, de barstjes zie je soms pas goed als je het slangetje er af hebt getrokken. Bij twijfel gewoon alle 4 de slangetjes vervangen voor verse, het zijn de kosten niet en je kan er weer jaren tegenaan.

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3034
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: stationaire loop Alfa33 1.7 16v

di feb 03, 2009 10:29

het zijn de kosten niet en je kan er weer jaren tegenaan.
Kost geen drol, je bent langer bezig met de slangetjes er op te priegelen dan de slang te bestellen en in ontvangst te nemen ;)

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: stationaire loop Alfa33 1.7 16v

di feb 03, 2009 10:35

Maar hebben die vacuum slangen dan alleen invloed bij stationait bedrijf? Want als ik een klein beetje gas geef tot ca 1000 toeren per minuut, dan blijft de motor gewoon netjes constant op die 1000 toeren per minuut.
klopt idd
Die 4 slangetjes zijn dan ook geen vacuumslangen, maar leveren nou juist de lucht die nodig is om stationair te draaien. Er wordt vanaf het inlaatspruitstuk een aftapping gemaakt. Daar zit de stationair-regelaar achter. Na de stationairregelaar zit er een "blokje" waar die 4 slangetjes op aangesloten zitten. Die slangetjes gaan naar de inlaatspruitstukken na de gasklep. De gasklep gaat helemaal dicht bij stationair, dus alle lucht voor stationair wordt door die slangetjes aangevoerd. Je kan je voorstellen dat als er 1 slangetje lekt, alle 4 cylinders daar door beinvloed worden. Goed kijken, de barstjes zie je soms pas goed als je het slangetje er af hebt getrokken. Bij twijfel gewoon alle 4 de slangetjes vervangen voor verse, het zijn de kosten niet en je kan er weer jaren tegenaan.
ik had een metertje aangesloten op deze slangen, en ben ik nu zo in de war dat dit metertje juist positief iets aangaf?? (ik dacht toch echt onderdruk, dus vacuum)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 353
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

RE: stationaire loop Alfa33 1.7 16v

wo feb 04, 2009 22:02

Er zitten niet 4 slangen op het inlaat spruistuk. Er zit wel aan de voorkant van het inlaatspruitstuk (voorkant van de auto) een slang die er nog goed uitziet met daarbij een elektrisch component. Dit component zit tussen deze slang en het inlaat spruitstuk. De aansluiting van dit component op het inlaat spruistuk lijkt niet gasdicht aangesloten, dus mogelijk de oorzaak van het probleem.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: stationaire loop Alfa33 1.7 16v

wo feb 04, 2009 23:13

Het hoort een vacuum te zijn inderdaad. Die aansluiting tussen dat electrische component (je stationair-regel-klep) en je inlaatspruitstuk moet inderdaad luchtdicht zijn.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: stationaire loop Alfa33 1.7 16v

do feb 05, 2009 08:29

Er zitten niet 4 slangen op het inlaat spruistuk. Er zit wel aan de voorkant van het inlaatspruitstuk (voorkant van de auto) een slang die er nog goed uitziet met daarbij een elektrisch component. Dit component zit tussen deze slang en het inlaat spruitstuk. De aansluiting van dit component op het inlaat spruistuk lijkt niet gasdicht aangesloten, dus mogelijk de oorzaak van het probleem.
waar kom je vandaan?
(als je in de buurt van rotterdam woont moet je maar even langs komen, dan kijk ik wel even :wink: )

@ Whizzman: Joepie, dus toch vacuum :lol:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 353
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

RE: stationaire loop Alfa33 1.7 16v

za feb 14, 2009 10:15

Het probleem zit inderdaad in de stationair regelklep. Op deze klep zit ook een twee aderig kabeltje, als ik deze loskoppel loopt de motor keurig 800 toeren per min. En als ik dan gas geef en loslaat komtie keurig en snel weer op het stationaire toerental. Zodra ik deze kabel wel koppel begint de motor 1100 toeren per minuut te draaien en duurt het bij gas geven en loslaten veel langer wil deze weer terug zakken op die 1100 toeren per minuut. Overigens is dit bij koude motor.

Nu moet ik er bij vermelden dat het onregelmatige gedrag pas ontstond bij warme motor, want die 1100 toeren per minuut draait de motor bij koude motor ook constant.

Gaarne reactie die hier iets uit herkent. Heb momenteel namelijk het idee deze stekker dus los te trekken en een keer te kijken wat zijn gedrag is bij warme motor.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: stationaire loop Alfa33 1.7 16v

za feb 14, 2009 11:02

ik weet het niet meer uit mijn hoofd, maar die stationairregelklep kan je verdraaien zodat hij bij gasgeven uitgaat, ik denk dat hij nu niet schakeld en dus zo verdaaid is dat hij altijd schakeld

(snap je het)

maar nogmaals, waar kom je vandaan? Ik wil best kijken als je bij mij komt buurten....
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

Re: RE: stationaire loop Alfa33 1.7 16v

za feb 14, 2009 13:15

Het probleem zit inderdaad in de stationair regelklep. Op deze klep zit ook een twee aderig kabeltje, als ik deze loskoppel loopt de motor keurig 800 toeren per min. En als ik dan gas geef en loslaat komtie keurig en snel weer op het stationaire toerental. Zodra ik deze kabel wel koppel begint de motor 1100 toeren per minuut te draaien en duurt het bij gas geven en loslaten veel langer wil deze weer terug zakken op die 1100 toeren per minuut. Overigens is dit bij koude motor.

Nu moet ik er bij vermelden dat het onregelmatige gedrag pas ontstond bij warme motor, want die 1100 toeren per minuut draait de motor bij koude motor ook constant.

Gaarne reactie die hier iets uit herkent. Heb momenteel namelijk het idee deze stekker dus los te trekken en een keer te kijken wat zijn gedrag is bij warme motor.
Vergeet niet dat je koudstartverrijking de stationairloop van de koude motor beinvloedt via de temepratuur van het koelwater. Als je dus invloeden wilt uitsluiten/bevestigen zorg er dan voor dat je dit bij een warme motor doet. Ik vind het trouwens vreemd dat de koude motor keurig 800 tpm draait als je de koudstart verrijking loskoppelt. Dat zou toch een heel ongeregelt motorgedrag moeten geven.

De 8v gasklepsensor heeft dacht ik 3 gebieden: stationair, deellast en vollast. Ik meen dat deze 3 gebieden worden afgebeeld op [0,5; 4,5] volt. De waarde welke de sensor geeft als functie van zijn gasklephoek kun je gewoon meten. Een onregelmatig signaal van deze sensor bij constante gasklephoen zou dus een wisselende spanning moeten geven als het de gasklepsensor is. Of dit voor een 16v geldt weet ik niet.

succes ermee.
steven

Terug naar “Algemene Technische vragen”