Pagina 1 van 3
Een 33 boxerkop vlakken of niet?
Geplaatst: wo jun 08, 2005 13:19
door Sergio
Het is al eens eerder aan de orde geweest, maar ik krijg vanuit verschillende hoeken verschillende verhalen over het wel of niet vlakken van de koppen van een 33 (16v).
Ik zou de koppen van mijn 16v lichtjes willen laten vlakken om een iets hogere compressie te krijgen, maar is dit verstandig? Wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen? Wie heeft dit al gedaan?
En bij het vlakken, moeten de koppen of moet het onderblok gevlakt worden, en waarom?
En zegt Alfa Romeo hier zelf iets over?
RE: Een 33 boxerkop vlakken of niet?
Geplaatst: wo jun 08, 2005 15:49
door Rees Cees
RE: Een 33 boxerkop vlakken of niet?
Geplaatst: wo jun 08, 2005 15:59
door Carabinieri

Dat is een duidelijk antwoord !!
RE: Een 33 boxerkop vlakken of niet?
Geplaatst: wo jun 08, 2005 16:19
door Sergio
ik weet wat jij gezegd hebt maar wilde geen namen noemen...

Jij vlakt de kop nooit.
RE: Een 33 boxerkop vlakken of niet?
Geplaatst: wo jun 08, 2005 16:58
door Dinky Boy
.....en nu 'met redenen omkleed'

Re: RE: Een 33 boxerkop vlakken of niet?
Geplaatst: wo jun 08, 2005 17:34
door AlfettaOwner

Met de billen bloot noemen ze dat

Re: RE: Een 33 boxerkop vlakken of niet?
Geplaatst: wo jun 08, 2005 18:16
door Dottore M
oh Sergio wat heb ik je eens verteld over het vlakken
Eeeeh "doen !" ?

Re: RE: Een 33 boxerkop vlakken of niet?
Geplaatst: wo jun 08, 2005 18:49
door Koen
Wat heb je toen gezegd ?

RE: Een 33 boxerkop vlakken of niet?
Geplaatst: vr jun 10, 2005 18:11
door william
hallo,
ik heb gehoort van een alfa tuner( m. limpens in maastricht) dat zo'n kop zelden gevlakt hoeft te worden. dit komt omdat de kop een kleine oppervlakte heeft maar wel erg hoog is dus hij trekt bijna niet. het is wel raadzaam om het te controleren. effe met een RECHTE lat er schuin over leggen.
groeten
william
Re: RE: Een 33 boxerkop vlakken of niet?
Geplaatst: vr jun 10, 2005 18:25
door Rees Cees
hallo,
ik heb gehoort van een alfa tuner( m. limpens in maastricht) dat zo'n kop zelden gevlakt hoeft te worden. dit komt omdat de kop een kleine oppervlakte heeft maar wel erg hoog is dus hij trekt bijna niet. het is wel raadzaam om het te controleren. effe met een RECHTE lat er schuin over leggen.
groeten
william
Kijk jij snapt het

idd die koppen zijn klein invergelijking tot een normale 4 cylinder in lijn. compressie verhoog je niet door een boxerkop te vlakken dat doe je door er nieuwe zuigerveren en zuigers in te zetten.
het enige wat je bij zo´n kop kan doen is op een glasplaat de oneffenheden er uit slijpen.
nu een vraag voor de voorstanders van vlakken:
wat gebeurt er met een nokkenas als een krommekop gevlakt wordt?
RE: Een 33 boxerkop vlakken of niet?
Geplaatst: vr jun 10, 2005 18:52
door Michel
in jouw geval lijkt me dat niet nodig. naar mijn mening (speciialisten, verbeter me als ik fout zit) is vlakken eerder nodig wanneer je noodgedwongen de koppen demonteert, na een defecte koppakking (waardoor de motor te heet geworden is, met kromtrekken tot gevolg)
ik jouw geval halen we de koppen van een "probleemloze" motor (toch op dat gebied) af en hoeft vlakken echt niet.
tenzij jij natuurlijk je compressie wil verhogen, maar dan zou ik gaan voor het afvlakken van het blok en niet de kop (fabrieksvoorschrift = dat een boxerkop niet MAG gevlakt worden).
Re: RE: Een 33 boxerkop vlakken of niet?
Geplaatst: vr jun 10, 2005 18:54
door Rees Cees
in jouw geval lijkt me dat niet nodig. naar mijn mening (speciialisten, verbeter me als ik fout zit) is vlakken eerder nodig wanneer je noodgedwongen de koppen demonteert, na een defecte koppakking (waardoor de motor te heet geworden is, met kromtrekken tot gevolg)
ik jouw geval halen we de koppen van een "probleemloze" motor (toch op dat gebied) af en hoeft vlakken echt niet.
tenzij jij natuurlijk je compressie wil verhogen, maar dan zou ik gaan voor het afvlakken van het blok en niet de kop (fabrieksvoorschrift = dat een boxerkop niet MAG gevlakt worden).
precies Michel, niet de kop maar het blok vlakken voor meer compressie.
Re: RE: Een 33 boxerkop vlakken of niet?
Geplaatst: vr jun 10, 2005 18:59
door Michel
precies Michel, niet de kop maar het blok vlakken voor meer compressie.
heb ik ooit geleerd van kenner met een zwart met oranje race 33

Re: RE: Een 33 boxerkop vlakken of niet?
Geplaatst: vr jun 10, 2005 19:22
door Rees Cees
precies Michel, niet de kop maar het blok vlakken voor meer compressie.
heb ik ooit geleerd van kenner met een zwart met oranje race 33

Hé die gast ken ik ook. Eindelijk een begin van heropvoeding van de boxer rijder.
Ik las vandaag een stukje over een 9ff (soort 911) met wel heel veel PKaas er in (0-200 in ongeveer 8 sec) hiermee wil ik zeggen dat het wel te doen is om een boxer snel te maken.
deze
zie
www.9ff.de
Re: RE: Een 33 boxerkop vlakken of niet?
Geplaatst: vr jun 10, 2005 20:54
door Remco S
hallo,
ik heb gehoort van een alfa tuner( m. limpens in maastricht) dat zo'n kop zelden gevlakt hoeft te worden. dit komt omdat de kop een kleine oppervlakte heeft maar wel erg hoog is dus hij trekt bijna niet. het is wel raadzaam om het te controleren. effe met een RECHTE lat er schuin over leggen.
groeten
william
Kijk jij snapt het

idd die koppen zijn klein invergelijking tot een normale 4 cylinder in lijn. compressie verhoog je niet door een boxerkop te vlakken dat doe je door er nieuwe zuigerveren en zuigers in te zetten.
het enige wat je bij zo´n kop kan doen is op een glasplaat de oneffenheden er uit slijpen.
nu een vraag voor de voorstanders van vlakken:
wat gebeurt er met een nokkenas als een krommekop gevlakt wordt?
Wat bedoel je met wat gebeurd er met de nokkenas als de kop gevlakt wordt?
Dit is naar mijn weten niet nadelig voor de nokkenas, dit omdat de kopbouten (die de spanning in de kop veroorzaken) onder de nokkenas zitten
Ik heb bijvoorbeeld mijn koppen na mijn motorschade maximaal laten vlakken (mede omdat ik op mijn werk tot 2 maal toe een boxer met kromme kop ben tegen gekomen)
btw motortje loopt nog steeds als een raket