Pagina 1 van 1

carbs en kat?

Geplaatst: do jan 29, 2009 16:49
door tommie
Hallo!


Ik heb al een redelijke tijd mn 75 stil staan en er moet nog steeds een andere motor in die al in de schuur staat...

maar! het is origineel een 1.8 IE en ik heb een carbsmotor, moet ik dan de katalysator er onderuit halen of kan deze gerust blijven zitten? Het gaat me niet direct om het geluid maar meer omdat ik niet weet of zo'n kat tegendruk geeft waar een carbsmotor eventueel niet op gemaakt is?

Ik weet het niet dus vraag het maar, alvast bedankt

RE: carbs en kat?

Geplaatst: do jan 29, 2009 16:55
door Gordon
Kat eronderuit is een milieudelict en APK afkeur.

RE: carbs en kat?

Geplaatst: do jan 29, 2009 17:00
door tommie
Er staat U9 op mn kenteken wat volgens mij betekent (auto is van februari 92) dat er visueel een kat aanwezig moet zijn.

Dat is wel te regelen, maar in eerste instantie is het de vraag of het technisch goed gaat

RE: carbs en kat?

Geplaatst: do jan 29, 2009 17:08
door Gordon
Ja, goeie...

Volgens mij zijn de zuigers anders gevormd in een IE blok, maar of dat iets te maken heeft met de spoeling weet ik niet. Die kat kost wel wat vermogen en je zou dus zeggen dat als die zuigervorm daar iets mee doet dat een carburateurblok daar wat meer last van zou kunnen hebben.

RE: carbs en kat?

Geplaatst: do jan 29, 2009 17:24
door WhizzMan
anders schroef je die IE spulletjes op die carbsmotor? Of gaat dat niet passen? Zuigervorm is volgens mij hetzelfde hoor, de TS is degene die duidelijk afwijkt toch?

RE: carbs en kat?

Geplaatst: do jan 29, 2009 17:49
door tommie
TS is iig duidelijk anders, maar volgens mij is er tussen carbs en IE verder niet echt verschil, had ook wel eens wat gehoord over uitlaatspruitstuk, maar die past 1 op 1 op de carbs

RE: carbs en kat?

Geplaatst: do jan 29, 2009 18:28
door giuliettaevo
Voorste motordeksel is anders, carbs heeft geen BDP sensor-bevestiging. poelie is dus ook anders. inlaatnokkenas van een IE heeft een verstelling die door de ecu aangestuurd wordt, een carb blok niet.

Katalysator geeft tegendruk maar dat zal niethet grootste probleem zijn. Waarschijnlijk verbrand de kat van binnen doordat je mengselverhouding veel rijker wordt... met carbs krijg je het mengsel niet zo goed geregeld als met injectie namelijk.

Voor de apk hoeft die kat niet aanwezig te zijn bij een auto van voor '93, of er al dan niet U9 op het kjenteken staat maakt niets uit. Zolang er aan de CO-eis wordt voldaan is er geen reden tot afkeur.

Gewoon de kat ertussenuit zagen en een pijp ertussen maken. :wink:

RE: carbs en kat?

Geplaatst: do jan 29, 2009 18:33
door Netfinity
Met carbs heb je toch ook geen computer en lambdasonde meer? Dan kan je mengsel niet worden bij geregeld, en gaat je kat kapot door het te rijke mengsel.
Iemand die dat kan bevestigen?

Zonder kat is het wel moeilijker om door de CO test te komen, zeker met een carbsmotor. Met een injectie is het nog wel mogelijk om het dan te halen, maar op carbs ben ik er bang voor. Maar zo heel veel weet ik daar niet vanaf.

Heb nog wel een kenteken liggen zonder U9 oid erop. Mis alleen het chassisnummer enzo bedenk ik me net...

RE: carbs en kat?

Geplaatst: do jan 29, 2009 20:34
door ravado
op carbs. je co eis halen is wel mogelijk...maar moeilijker dan met injectie.
Ik heb zelf een 2 liter carbs. 2x door de apk gekregen binnen de co-eis en zonder kat terwijl er U9 op t kenteken stond..

RE: carbs en kat?

Geplaatst: do jan 29, 2009 22:42
door WhizzMan
het gaat dus niet 1 op 1 passen. Inderdaad, gewoon carbsspul op zetten en droog afstellen voor de APK. dat moet wel lukken...

RE: carbs en kat?

Geplaatst: do jan 29, 2009 22:53
door Andretti Molletti
levensgevaarlijk om je kat te laten zitten op een carburateur auto!!
Normaliter staat een carb wat rijker en zolang er maar teveel benzine doorgaat is er niets aan de hand, en zal de katalysator domweg niet kunnen functioneren...
Totdat je een moment krijgt van overschot zuurstof: net na stationair loopt i even minder dan 14,7... of bij (langdurig) afremmen op de motor..
Er komt een moment dat er teveel zuurstof meekomt en dan staat je kat vol met benzine...

ik heb nog een brandblusser te koop 8)

De zuigervorm is natuurlijk niet van belang... spoelt de zuiger meer?? of doen je nokkenassen dat?? De zuigers ve 1,8IE hebben iets meer compressie als ik het me goed herinner, dus zijn iets hoger... alleen maar gunstig!


Geweldig dit... en de overheid maar moeite doen om Prius-en aan de man te brengen :lol:

RE: carbs en kat?

Geplaatst: vr jan 30, 2009 15:41
door tommie
Lijkt me dus heel duidelijk, kat ertussenuit!

Bedankt voor het antwoord :)