Betrouwbaarheid (verbeteren?) 33 16v
Geplaatst: wo jan 28, 2009 20:56
Hallo allemaal!
Aangezien hier nog wel het een en ander aan technici op het forum zit, ga ik hier eens rondvragen.
Ik ben een beetje aan het oriƫnteren op een tracktool / circuitauto.
Nou is mijn oog daarbij op de 33 gevallen. Echter het grote minpunt van de 33 (het gaat in mijn geval om de 1.7 16v) is eigenlijk de betrouwbaarheid.
Voor circuitgebruik schijnen ze nogal gevoelig te zijn. Met name dan de lagers.
Ik ben nu nieuwsgierig wat je kunt verbeteren om het blok voor circuitgebruik betrouwbaarder te maken. Extra pk's zijn leuk maar verbeteringen dienen voor mij vooral ten goede te komen aan de betrouwbaarheid.
Heb hier en daar al rond gevraagd en ben langs geweest bij een revisiebedrijf (Twentse Motoren Revisie) en heb dan ook de volgende optie's gevonden / te horen gekregen.
Bij het revisiebedrijf gaven ze aan dat eigenlijk de grootste en meest betrouwbare verbetering een gesmede krukas zou zijn. Hier kan ik mij uiteraard wat bij voor stellen, heb gelezen dat er veel flex in de standaard krukassen zit, alleen is dit ook meteen de allerduurste modificatie denk ik.
Daarnaast gaven ze aan race-lagers te kunnen gebruiken. Deze kunnen meer hebben dan de standaard lagers. Eventueel is de standaard krukas iets bij te slijpen volgens hun, maar dat is echt mi-ni-maal.
Wat nog meer een sterke verbetering mbt de betrouwbaarheid zou een sterkere oliepomp zijn. Welke dus een grotere capaciteit heeft. Hun wisten daar geen leverancier of iets dergelijks voor, maar zijn deze er uberhaupt? Of is er wat te gebruiken uit het Subaru-kamp?
Een oliekoeler en een vergroot carter met eventueel schotjes erin zouden ook de betrouwbaarheid vergroten.
Zouden jullie je licht hier eens over willen laten schijnen?
Uiteraard kun je een volledig gesmeed blok opbouwen (alles uit gesmeed materiaal) maar dat is voor mij totaal niet bereikbaar.
Ben dus benieuwd naar betaalbare verbeteringen mbt de betrouwbaarheid.
En heel verhaal, ben benieuwd
Groeten Wesley
Aangezien hier nog wel het een en ander aan technici op het forum zit, ga ik hier eens rondvragen.
Ik ben een beetje aan het oriƫnteren op een tracktool / circuitauto.
Nou is mijn oog daarbij op de 33 gevallen. Echter het grote minpunt van de 33 (het gaat in mijn geval om de 1.7 16v) is eigenlijk de betrouwbaarheid.
Voor circuitgebruik schijnen ze nogal gevoelig te zijn. Met name dan de lagers.
Ik ben nu nieuwsgierig wat je kunt verbeteren om het blok voor circuitgebruik betrouwbaarder te maken. Extra pk's zijn leuk maar verbeteringen dienen voor mij vooral ten goede te komen aan de betrouwbaarheid.
Heb hier en daar al rond gevraagd en ben langs geweest bij een revisiebedrijf (Twentse Motoren Revisie) en heb dan ook de volgende optie's gevonden / te horen gekregen.
Bij het revisiebedrijf gaven ze aan dat eigenlijk de grootste en meest betrouwbare verbetering een gesmede krukas zou zijn. Hier kan ik mij uiteraard wat bij voor stellen, heb gelezen dat er veel flex in de standaard krukassen zit, alleen is dit ook meteen de allerduurste modificatie denk ik.
Daarnaast gaven ze aan race-lagers te kunnen gebruiken. Deze kunnen meer hebben dan de standaard lagers. Eventueel is de standaard krukas iets bij te slijpen volgens hun, maar dat is echt mi-ni-maal.
Wat nog meer een sterke verbetering mbt de betrouwbaarheid zou een sterkere oliepomp zijn. Welke dus een grotere capaciteit heeft. Hun wisten daar geen leverancier of iets dergelijks voor, maar zijn deze er uberhaupt? Of is er wat te gebruiken uit het Subaru-kamp?
Een oliekoeler en een vergroot carter met eventueel schotjes erin zouden ook de betrouwbaarheid vergroten.
Zouden jullie je licht hier eens over willen laten schijnen?
Uiteraard kun je een volledig gesmeed blok opbouwen (alles uit gesmeed materiaal) maar dat is voor mij totaal niet bereikbaar.
Ben dus benieuwd naar betaalbare verbeteringen mbt de betrouwbaarheid.
En heel verhaal, ben benieuwd

Groeten Wesley