getik in aandrijving tijdens afremmen Alfa 146
Geplaatst: di jan 27, 2009 15:42
Hoi,
Onze Alfa 146 heeft soms een tik in de aandrijving tijdens als je gas los laat.
Het geluid lijkt op dat van een homokineet en gaat ook met de snelheid van het wiel.
Dit is wat ik tot nu toe kan beredeneren:
1. Het is er ook bij rechtuit rijden -> geen homokineet
2. Bij bochten wordt het niet erger -> geen wiellager
3. Het is weg als de koppeling is ingetrapt -> niets met de motor te maken, bij ingedrukte koppeling gasgeven hoor je niets
4. Het is weg als de koppeling volledig is ingetrapt -> geen druklager (?), dan is het meestal weg als de koppelingshefboom al aangrijpt
5. Tijdens het remmen blijft het geluid aanwezig -> geen losse remblokjes oid (tenzij een remzuiger niet remt op dat blokje)
6. Het geluid gaat mee met het toerental van de wielen -> het zit in het aandrijfdeel vanaf differentieel tot wiel
De dealer denkt aan roest op de schijven waardoor een remblokje kan gaan rammelen, echter dat vind ik in tegenspraak met 5.
Ik heb voor de zekerheid wel de roest op de rand van de schijven verwijderd en de blokjes losgetikt. Na montage van de wielen is het idd op dit moment weer weg, maar het kan zo maar weer terugkomen heeft de ervaring geleerd.
Detail: de auto is voorzien van Dezent velgen met universele steek, kunststof pasring op de naaf en excentrische wielbouten. De schijven zitten niet vast met de originele boutjes maar met de wielbouten. Ik had de indruk dat de wielbouten niet al te vast zaten.
Maar of dit zo'n geluid kan veroorzaken?
Wie kent dit en heeft suggesties, als het iets ernstigs is ben ik er het liefst z.s.m. bij
Heeft het bijv. zin om de bak te (laten) demonteren?
Versleten aandrijfassen?
Differentieel?
Axiaallagers in de bak?
Onze Alfa 146 heeft soms een tik in de aandrijving tijdens als je gas los laat.
Het geluid lijkt op dat van een homokineet en gaat ook met de snelheid van het wiel.
Dit is wat ik tot nu toe kan beredeneren:
1. Het is er ook bij rechtuit rijden -> geen homokineet
2. Bij bochten wordt het niet erger -> geen wiellager
3. Het is weg als de koppeling is ingetrapt -> niets met de motor te maken, bij ingedrukte koppeling gasgeven hoor je niets
4. Het is weg als de koppeling volledig is ingetrapt -> geen druklager (?), dan is het meestal weg als de koppelingshefboom al aangrijpt
5. Tijdens het remmen blijft het geluid aanwezig -> geen losse remblokjes oid (tenzij een remzuiger niet remt op dat blokje)
6. Het geluid gaat mee met het toerental van de wielen -> het zit in het aandrijfdeel vanaf differentieel tot wiel
De dealer denkt aan roest op de schijven waardoor een remblokje kan gaan rammelen, echter dat vind ik in tegenspraak met 5.
Ik heb voor de zekerheid wel de roest op de rand van de schijven verwijderd en de blokjes losgetikt. Na montage van de wielen is het idd op dit moment weer weg, maar het kan zo maar weer terugkomen heeft de ervaring geleerd.
Detail: de auto is voorzien van Dezent velgen met universele steek, kunststof pasring op de naaf en excentrische wielbouten. De schijven zitten niet vast met de originele boutjes maar met de wielbouten. Ik had de indruk dat de wielbouten niet al te vast zaten.
Maar of dit zo'n geluid kan veroorzaken?
Wie kent dit en heeft suggesties, als het iets ernstigs is ben ik er het liefst z.s.m. bij

Heeft het bijv. zin om de bak te (laten) demonteren?
Versleten aandrijfassen?
Differentieel?
Axiaallagers in de bak?