Frederico
Guru
Guru

lekkend blok en stuurbekrachtigings circuit alfa 75 TS

vr jan 23, 2009 19:52

Olie problemen doen zich op:

Zoals ik al op het topic van Rob75 even aanhaalde dat ik olie constateer onder de inlaatzijde van mijn motorblok.

Andretti molletti reageerde vervolgens dat dit o-ringen in het blok kunnen zijn..

Na die reactie heb ik de auto eens binnen gereden en de kap is open gedaan en eens op het gemakje met een looplamp en wat wringen overal gekeken.

Geconstateerd:

Olie op het blok:

Voornamelijk rechts op het blok (gezien vanuit de auto) EN dan vooral onder de inlaatzijde ter hoogte van de koppakking, onder de inlaatzijde meer richting de "kettingbak"

Vervolgens ook olie geconstateerd rondom oliepeilsensor (deze lekt zelf niet, wamt de olie komt meer van de voorkant van het blok)
Onder de verdeler tegen het blok ook olie (Verdeler zelf nog niet uitgesloten)

Nog een Olie probleem:

Stuurbekrachtigingspotje stond bijna leeg, zit nu nog een bodempje in. Het viel me al op dat hij zwaarder ging sturen maar niet dat ik bij inparkeren mijn spierballen flink nodig had.

De olie zit voornamelijk onder ruitensproeierreservoir en nog dieper naar beneden.
Ik heb ook gezien dat er vanaf het stuurbekrachtigingspotje 2 slangen richting de motor gaan, het kan haast niet anders dan dat in de slangen een lek zit.

Ik heb me wat ingelezen door de topics heen..

Van het eerste probleem kan een koppakking, verdeler, halve maantjes, waterpomp, carter (lijkt me sterk, heb ik voor apk een nieuwe pakking gestoken), inlaatpakking, krukaskeerringen????
een of ander vacuumslangetje van olie?
Ik weet het niet.. Hoe kan ik dingen gaan uitsluiten wat betreft lekkage olie op het blok?

Van het tweede probleem kan het haast niet anders zijn dan dat de slangen poreus zijn en daar olielekt of de aansluitingen op de motor lekken.Dit is een gesloten circuit?
De olie die hiervoor nodig is is ATP II ????

Veel informatie tegelijk

Eerst eens het lek op het blok..

wie??

Ik ben op het moment foto's aan het uploaden komen er zo aan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
die scheur?
Afbeelding
Afbeelding
- 75 ts '91 Rosso 130
- 75 IMOLA ts Nero 602
- Gt 2.0 jts (van vader)
- 156 1.9 JTD 16v Ti
gehad
- 156 2.4 jtd Cosmo blue (vaders)
- 75 ts '89 Bianco (sloper)
- 75 ts '89 grigio medio (sloper)
SCARB: 4993

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: lekkend blok en stuurbekrachtigings circuit alfa 75 TS

za jan 24, 2009 09:13

Hoi,

Als het een O-ring uit de koppakking is zie je het er duidelijk uitstromen als de motor draait. Bij mij was de achterste O-ring aan uitlaatzijde kapot en er kwam een duidelijke gele stroom olie naar buiten.
Om dat te zien zul je het blok wel eerst goed moeten reinigen/afspuiten zodat je kunt zien waar het vandaan komt.
Vaak komt de lekkage van verder naar boven, met name klepdekselpakking en de halve maantjes achter. O-ring bij een van de verdelers is ook goed mogelijk. Olie verzamelt zich dan graag in de rand bij de koppakking.
Goed reinigen, nieuwe pakking monteren (evt van tevoren dun insmeren met siliconenkit en even laten drogen) kost niet veel en sluit in ieder geval uit dat het daar lekt.

Je stuurbekrachtigingsprobleem kan niet alleen een lekke slang zijn, maar ook lekkage van de keerringen in je stuurhuis. Olie die daar lekt, lekt in eerste instantie niet naar buiten (je ziet het dus niet) omdat deze zich verzamelt in de stuurhoezen. Pas wanneer deze vol zijn en de keerringen goed lek dan drukt de olie zich daar naar buiten. Meestal is het een klein lekje, even tankje bijvullen en aanzien hoe ver het gaat zakken. Wel doen bij draaiende motor en stuur een aantal keren volledig links- en rechtsom draaien om de boel te ontluchten.
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Frederico
Guru
Guru

za jan 24, 2009 18:53

Hallo,

Oke van de week ga ik het motorblok schoonspuiten.
Kleppendekselpakking in goed te doen?

Nog goede ontvet tips?
speciale middeltjes voor motorblokken?

Gr

Frederico
- 75 ts '91 Rosso 130
- 75 IMOLA ts Nero 602
- Gt 2.0 jts (van vader)
- 156 1.9 JTD 16v Ti
gehad

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: lekkend blok en stuurbekrachtigings circuit alfa 75

za jan 24, 2009 18:56

Hallo,

Oke van de week ga ik het motorblok schoonspuiten.
Kleppendekselpakking in goed te doen?

Nog goede ontvet tips?
speciale middeltjes voor motorblokken?

Gr

Frederico
Remmenreiniger.
Of,kroonosol ontvetter (met een bokkepoot opbrengen en afspoelen met water> niet op je eigen oprit! :idea: )

Grtz,fRank

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jan 24, 2009 19:25

Oliedoorvoerkanaaltje in distributiedeksel/ blok? Als dat er al zit natuurlijk, want dat wet ik even niet uit het hoofd. :oops:
Verder ook even naar je nokkenasversteller kijken, daar kan het ook goed lekken en zo die kant op lekken/ waaien.
Dit laaste is dicht te krijgen met enkel de beste (dikke) vloeibare pakking. De rubber steuntjes (van de nokkenasversteller) zijn namelijk niet meer niuw te koop en de welbekende dunne 'stroop'pakking volstaat hier niet. :(
Ik zou ook de verdeler niet uitsluiten... Máár ten eerste alles schoonspuiten met remmenreiniger en dan goed warm draaien en zien waar het écht vandaan komt. :idea:

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

ma jan 26, 2009 19:32

Oliedoorvoerkanaaltje in distributiedeksel/ blok?
Er zitten 6 oliekanalen in het blok, maar niet in het ditributiedeksel. Op elke hoek van het blok 1 en aan beide lange zijden 1 in het midden.
Verder ook even naar je nokkenasversteller kijken, daar kan het ook goed lekken en zo die kant op lekken/ waaien.
Dit laaste is dicht te krijgen met enkel de beste (dikke) vloeibare pakking.'
Daar zou ik mee oppassen, de plunjer van de versteller moet wel soepel blijven lopen. De plunjer van de versteller gaat door een gaatje van het kleppendeksel, zonder afdichting. Kan best dus een beetje zweten maar m.i. niet zoveel als op jouw blok te zien is. Let er wel op bij het eraf halen en weer terugplaatsen van het kleppendeksel dat dit plunjertje netjes op het pinnetje van de nokkenas terechtkomt, als je niet goed oplet kan dit zomaar in het blok vallen (plunjer zit niet geborgd) :shock: Mijn 1.8IE had ruim 4 ton gelopen en lekte hoegenaamd niets bij de versteller.

Klepdekselpakking is geen moeilijke klus, behalve als het al een hele tijd dicht heeft gezeten. Het deksel kan dan aardig plakken op het blok. Gebruik een goede inbusdop voor de schroeven op het deksel. En niet te vast zetten bij monteren, de schroefdraad zit in een nokkenaslager, als je dit doldraait kun je niet verder rijden.
Arjan Cats

Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

gtv 105.21
Full Member
Full Member

ma jan 26, 2009 20:00

Een ts motor heeft maar 2 olie kanalen naar de kop en die zitten voor op het blok.
De kanalen zitten terhoogte van de eerste cilinderkop tabeinden.

Han

:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

ma jan 26, 2009 23:13

Een ts motor heeft maar 2 olie kanalen naar de kop
:oops: Sorry even vergeten dat het een TS blok was... Dat ken ik niet zo goed.
Arjan Cats

Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

GTIm
Full Member
Full Member

di jan 27, 2009 09:47

Kan het niet zo zijn dat de carter ontluchting verstopt zit? Kijk ook eens naar de retour slang op je inlaatspruitstuk [klein dun slangetje onderaan je inlaat huis] Ik zou eerst het makkelijke nakijken voordat je aan het werkelijke sleutelen begint. :wink:
147 Cup 3.2V6, Bertone GT Veloce Gr. II

Frederico
Guru
Guru

di jan 27, 2009 10:27

Kan het niet zo zijn dat de carter ontluchting verstopt zit? Kijk ook eens naar de retour slang op je inlaatspruitstuk [klein dun slangetje onderaan je inlaat huis] Ik zou eerst het makkelijke nakijken voordat je aan het werkelijke sleutelen begint. :wink:
hey..

Kijk dat zijn tips waardoor het sleutelen voorkomen wordt.. waar kan ik precies het slangetje vinden.. ?
Vooraan de inlaat?? van waar naar waar loopt het slangetje in het inlaatspruitstuk?
carter ontluchting.. waar en hoe?

iemand een precieze omschrijving?

grtjes,

Frederico
- 75 ts '91 Rosso 130
- 75 IMOLA ts Nero 602
- Gt 2.0 jts (van vader)
- 156 1.9 JTD 16v Ti
gehad

jef 75
Guru
Guru

di jan 27, 2009 10:42

beide te zien op bovenste foto Fre :wink:

Frederico
Guru
Guru

di jan 27, 2009 11:34

Afbeelding

Dit was mijn idee.. maar of het juist is?
- 75 ts '91 Rosso 130
- 75 IMOLA ts Nero 602
- Gt 2.0 jts (van vader)
- 156 1.9 JTD 16v Ti
gehad

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jan 27, 2009 12:36

Dit laaste is dicht te krijgen met enkel de beste (dikke) vloeibare pakking.'
Daar zou ik mee oppassen, de plunjer van de versteller moet wel soepel blijven lopen. De plunjer van de versteller gaat door een gaatje van het kleppendeksel, zonder afdichting. Kan best dus een beetje zweten maar m.i. niet zoveel als op jouw blok te zien is. Let er wel op bij het eraf halen en weer terugplaatsen van het kleppendeksel dat dit plunjertje netjes op het pinnetje van de nokkenas terechtkomt, als je niet goed oplet kan dit zomaar in het blok vallen (plunjer zit niet geborgd) :shock: Mijn 1.8IE had ruim 4 ton gelopen en lekte hoegenaamd niets bij de versteller.
Jouw verhaal klopt voor de 1.8/ 2.0 ie. Behalve, dat daar toch een heel klein o-ringetje tussen zit (verstopt achter een plaatje)
Bij de TS zit de versteller heel anders gemonteerd en is mijn aangedragen oplissing wel toepasbaar. :wink:

Wat de lekkages betreft zie ik duidelijk, dat de voorste krukaskeerring niet meer zindelijk is. De oliedrukschakelaar (dat ding schuin boven/ achter het oliefilter) is duidelijk wel oliedicht, want nu zelfs al droog. Dait voor wat betreft de voorzijde onder en uitlaat zijde.
(Maar misschien is het minder erg dan het lijkt? Is op zich geen grote klus trouwens, mits je de moer van de poelie los krijgt....)
Aan de inlaatzeide is de lekkage nog niet duidelijk een schuldige aan te wijzen. => schoon maken en proefdraaien tot alles door en door op temp. is en zo. :idea:
En idd, dat carter ontluchting slangetje heb je goed gezien. (y)

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

di jan 27, 2009 13:18

Nee volgens mij is dat is geen carterontluchting maar slechts de afvoerslang van de vloeistofafscheider die in de carterontluchting zit.
De carterontluchting is een dikke slang vanaf je kleppendeksel naar de vloeistofafscheider en vervolgens naar je inlaatspruitstuk.
Mogelijk dat je wel bedoelt dat dit slangetje dicht zit (dat gebeurt nogal eens als het gaat hangen zoals op de foto).

Arjan
Arjan Cats

Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jan 27, 2009 15:23

Nee volgens mij is dat is geen carterontluchting maar slechts de afvoerslang van de vloeistofafscheider die in de carterontluchting zit.
De carterontluchting is een dikke slang vanaf je kleppendeksel naar de vloeistofafscheider en vervolgens naar je inlaatspruitstuk.
Mogelijk dat je wel bedoelt dat dit slangetje dicht zit (dat gebeurt nogal eens als het gaat hangen zoals op de foto).

Arjan
Okee jij gelijk ;)
Dat bedoel ik ja. Kan verstopt zitten, maar kan ook lekken op de aansluiting of gescheurd zijn....

Terug naar “Algemene Technische vragen”