Gebruikersavatar
ikke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 907
Lid geworden op: do jan 06, 2005 20:09
Locatie: Breda

torsies

vr jan 23, 2009 19:48

Ik heb een vraag over torsies, wie kan me precies vertellen hoe dat nou werkt, en van welk soort metaal deze zijn?. Ik weet er wel het een en ander van af, maar weet graag zo veel mogelijk, ik ben namelijk designer (wat een vies woord zeg) en ben bezig met een stoel die geinspireerd is op de alfetta. Neen, gaat geen lelijke stoel worden vol met alfetta onderdelen, of die er op lijkt (zoals die amerikaanse choppers), maar neem een belangrijk deel, namelijk de voorveering, die ik wil vertalen in deze stoel.

Gebruikersavatar
ikke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 907
Lid geworden op: do jan 06, 2005 20:09
Locatie: Breda

RE: torsies

zo jan 25, 2009 14:47

Niemand?, kan ook niemand vertellen wat de dunste torsies zijn die er op transaxels zijn geleverd?

Netfinity
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 20:38
Locatie: Borne

RE: torsies

zo jan 25, 2009 15:17

Ik denk dat die torsies aardig lang zijn om ze in een stoel te gebruiken. Neem aan dat je de zitting wilt laten veren daarmee? Verder komt er heel wat meer gewicht op een torsie in een auto dan bij een stoel. Je zou de arm dan zoveel groter moeten maken om dat te compenseren. Lijkt me beter dat je een ontwerp kunt maken, zodat je weet wat de momentarm en de lengte van de torsie wordt, en dan uitrekenen hoe dik de buis/staaf moet zijn. Zelf een torsiestaaf maken dan.
Wordt ook wel Erik genoemd

75 Imola 2.0ie 1991
Fiat Punto 1.2 2001

Gebruikersavatar
ikke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 907
Lid geworden op: do jan 06, 2005 20:09
Locatie: Breda

RE: torsies

zo jan 25, 2009 19:09

Als een torsie te lang is zetten we er gewoon de slijpschijf in he :wink: . Maar is eigenlijk ook niet de bedoeling om een torsie van een transaxle te gebruiken, denk zelf ook dat die te veel weerstand bieden. Uiteraard zorg ik er voor dat er een zo groot mogelijk moment op de torsie komt te staan, waardoor het eventueel zou kunnen lukken met de dunste torsie ooit op een alfa. Ik begrijp goed dat je een speciaal soort staal nodig hebt voor een torsie, maar heb zelf geen idee welk soort staal dit zou moeten zijn, en waar te verkrijgen. Maar bedankt voor je mededenken. :thumbs:

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1840
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: torsies

zo jan 25, 2009 23:53

Torsie is gewoon van verenstaal. Tik gewoon eens torsion bar in op google...TIs een eigenlijkeen ongewikkelde schroefveer
Shut up and ride!

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: torsies

ma jan 26, 2009 09:09

Als jij een schetsje laat zien van wat je wil gaan berekenen, dan geef ik je de formules wel.

Een tip, zoek bijvoorbeeld op wikipedia op de "vergeet mij nietjes".
Dit zijn namelijk de formules waarvan ik denk die jij nodig hebt.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: torsies

ma jan 26, 2009 09:25

Als jij een schetsje laat zien van wat je wil gaan berekenen, dan geef ik je de formules wel.

Een tip, zoek bijvoorbeeld op wikipedia op de "vergeet mij nietjes".
Dit zijn namelijk de formules waarvan ik denk die jij nodig hebt.
Sorry, niet deze: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vergeet-mij-nietje

maar deze: http://mail.vssd.nl/hlf/f014h08.pdf

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: torsies

ma jan 26, 2009 10:55

Lijkt mij zo dat als je 'm inkort dat je dan meer gewicht nodig hebt om 'm nog iets te laten doen.

Netfinity
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 20:38
Locatie: Borne

RE: torsies

ma jan 26, 2009 17:54

Klopt, als je hem met de helft inkort, heb je bij hetzelfde gewicht (beter gezegd hetzelfde moment) de helft van de hoekverdraaiing van wat je eerst had. Behalve dan dat bij een stoel waarschijnlijk het moment verandert tijdens het inveren, gezien het gewicht recht naar beneden wijst. Maar dat ligt wat aan het ontwerp.
Wordt ook wel Erik genoemd

75 Imola 2.0ie 1991
Fiat Punto 1.2 2001

Terug naar “Algemene Technische vragen”