Sandertje P4

Distributie 33 1.7 8v.

wo jan 21, 2009 22:15

Ik ben bezig met distriebutie riemen van een 1.7 8v te vervangen.
Maar kan zo gauw de merktekens voor de nokkenas poelie niet vinden.
Die op de poelies zelf wel, maar niet op de distributie deksels.... :oops:

Die van een 16v kan ik bijna met de ogen dicht, maar een 8v heb ik nog nooit gedaan.
Het is er één met hydraulische klepstoters. Van '94.

En hoe kan ik het beste de olie keerringen uit de klepdeksels halen?

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Distributie 33 1.7 8v.

wo jan 21, 2009 22:17

Je kan toch zelf merktekens maken?

Sandertje P4

Re: RE: Distributie 33 1.7 8v.

wo jan 21, 2009 22:19

Je kan toch zelf merktekens maken?
Heb ik ook zeker gedaan!

Maar wil het controleren door de orginele merktekens!

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: Distributie 33 1.7 8v.

wo jan 21, 2009 22:22

Niet zo moeilijk is makelijker dan van een 16 v.
Eerst de kappen etc loshalen, boven op de kappen, die aan het blok zitten, zit aan elke zijde een rubber dopje. Dit dopje los maken en dan kijk je op het distributietandwiel met riem. Nu net zolang draaien totdat je een inkeping in het tandwiel ziet. Deze inkeping precies in het rondje van de opening zetten. Nu eerst de riem van de rechterbank loshalen en daarna die van de linker. Erop zetten in omgekeerde volgorde. Let op de rechterbank valt door de veerspanning van de klepveren terug, deze met een sleutel weer goed op tijd zetten en dan de riem er weer op. Kan niet mis gaan. Voordat je de motor start eers even de motor een paar keer met de hand rond tornen om te kijken of alles goed loopt. Succes.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Speeder

Re: RE: Distributie 33 1.7 8v.

do jan 22, 2009 00:11

Niet zo moeilijk is makelijker dan van een 16 v.
Eerst de kappen etc loshalen, boven op de kappen, die aan het blok zitten, zit aan elke zijde een rubber dopje. Dit dopje los maken en dan kijk je op het distributietandwiel met riem. Nu net zolang draaien totdat je een inkeping in het tandwiel ziet. Deze inkeping precies in het rondje van de opening zetten. Nu eerst de riem van de rechterbank loshalen en daarna die van de linker. Erop zetten in omgekeerde volgorde. Let op de rechterbank valt door de veerspanning van de klepveren terug, deze met een sleutel weer goed op tijd zetten en dan de riem er weer op. Kan niet mis gaan. Voordat je de motor start eers even de motor een paar keer met de hand rond tornen om te kijken of alles goed loopt. Succes.
Exactly that.... ;)

Sandertje P4

Re: RE: Distributie 33 1.7 8v.

do jan 22, 2009 09:03

boven op de kappen, die aan het blok zitten, zit aan elke zijde een rubber dopje. Dit dopje los maken en dan kijk je op het distributietandwiel met riem. Nu net zolang draaien totdat je een inkeping in het tandwiel ziet. Deze inkeping precies in het rondje van de opening zetten.
Kijk, dat zocht ik! :thumbs:

De rest wist ik al, maar ik zocht die merktekens.

Moet nu alleen nog even wachten op de 2 nokkenas-keerringen.

Hoe kan ik die het makkelijkste er uit halen?

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Distributie 33 1.7 8v.

do jan 22, 2009 13:15

Priegelen! :wink:

Maar lekken die bij jou dan??? (8v?)
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Speeder

Re: RE: Distributie 33 1.7 8v.

do jan 22, 2009 14:15

Priegelen! :wink:

Maar lekken die bij jou dan??? (8v?)
Zie je niet zoveel he bij 8v ;) Toevallig zag ik toen bij de cilinderkoprevisie ook 1 die aan het zweten was..

Sandertje P4

Re: RE: Distributie 33 1.7 8v.

do jan 22, 2009 14:27

Priegelen! :wink:

Maar lekken die bij jou dan??? (8v?)
Zie je niet zoveel he bij 8v ;) Toevallig zag ik toen bij de cilinderkoprevisie ook 1 die aan het zweten was..
Ja, er is één die zeker aan het zweten/lekken is. En omdat de boel toch los ligt, doe ik direct de andere kant ook.
En de pakking aan de bak zijde ook direct maar. De km stand is trouwens 275 dkm. Dus een groot onderhouds beurd
is nooit verkeerd, en weet ik direct waar ik aan toe ben.

ps. Dit is de 2e 8v boxer waarvan ik één keerring van heb zien zweten/lekken.

Terug naar “Algemene Technische vragen”