Arjen artc 155

Benodigdheden vervangen koppakking 1.8 8v blok 155

vr jan 16, 2009 11:02

Een goedenmorgen :lol:

Ik heb nog een 1.8 formula blok staan met een lekke koppakking...
Nu wil ik dat zelf opzich wel gaan fixen, alleen dan de vraag hier,

Wat ben ik allemaal nodig qua gereedschappen(behalve een momentsleutel en gewoon "normaal gereedschap")
Wat is verstandig nog meer te gaan vervangen? Hij is uitgerust met een oliekoeler, die ook meenemen?
Oliepomp?
Waterpomp?
Stuurbekrachtigingspomp?

Wat is advieseerbaar...

Ik zie graag jullie reacties tegemoet 8)

Groeten, Arjen

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: Benodigdheden vervangen koppakking 1.8 8v blok 155

vr jan 16, 2009 11:39

Een goedenmorgen :lol:

Ik heb nog een 1.8 formula blok staan met een lekke koppakking...
Nu wil ik dat zelf opzich wel gaan fixen, alleen dan de vraag hier,

Wat ben ik allemaal nodig qua gereedschappen(behalve een momentsleutel en gewoon "normaal gereedschap")
Wat is verstandig nog meer te gaan vervangen? Hij is uitgerust met een oliekoeler, die ook meenemen?
Oliepomp?
Waterpomp?
Stuurbekrachtigingspomp?

Wat is advieseerbaar...

Ik zie graag jullie reacties tegemoet 8)

Groeten, Arjen
Een imbus T-sleutel voor de diverse M6 en M7 boutjes die op het blok zitten is handig. Verder "gewoon" gereedschap. Een goede afsteker voor het pakkingmateriaal is ook handig. Je kan je waterpomp meepakken als je het blok weer in gaat bouwen, deze zit op een losse riem dus het is niet zo noodzakelijk om dat gelijktijdig te doen met je koppakking. Een meetklok met adapter voor in het bougiegat om BDP te bepalen is ook handig. Op je vliegwiel hoort een teken te staan, maar dat is niet altijd even goed zichtbaar. Als je zelf de kleppen ook wilt stellen is het aan te raden om een micrometertje te kopen waarmee je de klepstelplaatjes kan opmeten. Voelermaatjes ga je dan ook nodig hebben. Let op, aan de distributiezijde zitten 1 of 2 M6 boutjes onderop de kop, deze zie je bij ingebouwde motor niet zitten, dat was de eerste keer bij mij best even hard vloeken voor ik ze gevonden had.

Arjen artc 155

RE: Benodigdheden vervangen koppakking 1.8 8v blok 155

vr jan 16, 2009 11:49

Oke, duidelijk... Bedankt!

Is er trouwens nog iets in de geest van een revisie-set te krijgen?
Ik bedoel, heb het blok dan toch los :lol: En de winst door een 2.0 kop er op te zetten?? Als daar al winst in zit...

Kleppen stellen, wat voor type kleppen zitten erin?

Groeten!

albertjan

vr jan 16, 2009 13:13

Een imbus T-sleutel voor de diverse M6 en M7 boutjes die op het blok zitten is handig. Verder "gewoon" gereedschap. Een goede afsteker voor het pakkingmateriaal is ook handig. Je kan je waterpomp meepakken als je het blok weer in gaat bouwen, deze zit op een losse riem dus het is niet zo noodzakelijk om dat gelijktijdig te doen met je koppakking. Een meetklok met adapter voor in het bougiegat om BDP te bepalen is ook handig. Op je vliegwiel hoort een teken te staan, maar dat is niet altijd even goed zichtbaar. Als je zelf de kleppen ook wilt stellen is het aan te raden om een micrometertje te kopen waarmee je de klepstelplaatjes kan opmeten. Voelermaatjes ga je dan ook nodig hebben. Let op, aan de distributiezijde zitten 1 of 2 M6 boutjes onderop de kop, deze zie je bij ingebouwde motor niet zitten, dat was de eerste keer bij mij best even hard vloeken voor ik ze gevonden had.

Markeren met markeerstifje/ typex
Kleppen:
Is het met plaatjes of is het afstelbaar met alleen voelermaat, zit namelijk een groot verschil in.

Zo te lezen zijn het kleppen met plaatjes.

Zou je een waterpas kunnen gebruiken ipv een stalen rei om te kijken of de kop recht is?
Ook al wordt de kop van Arjen waarschijnlijk gevlakt

Goeie afsteker kan ook gewoon een behangsteker zijn, als al het pakkingsmateriaal er maar afkomt.

Mvg A-j

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Benodigdheden vervangen koppakking 1.8 8v blok 155

vr jan 16, 2009 13:27

Oke, duidelijk... Bedankt!

Is er trouwens nog iets in de geest van een revisie-set te krijgen?
Ik bedoel, heb het blok dan toch los :lol: En de winst door een 2.0 kop er op te zetten?? Als daar al winst in zit...

Kleppen stellen, wat voor type kleppen zitten erin?

Groeten!
2.0 en 1.8 hebben exact dezelfde kop. Je kan de gietranden er uit dremelen, zorgen dat je inlaat- en uitlaatspruitstukken goed passen en als je extreem bezig gaat kan je nog wel meer gaan flowen. De kleppen werken met plaatjes die tussen de klepbekers en de klepstelen zitten. Je kan een koppakkingset kopen waar alle pakkingen en dichtingen in zitten. Wat ook een aanrader is, is nieuwe koperen boutjes kopen voor je uitlaatspruitstukken. Eventuele tapeinden die niet helemaal 100% zijn kan je ook maar beter vervangen, dat zijn de kosten niet en het scheelt een boel gepriegel en gevloek bij het in elkaar zetten.

edit: als je gaat dremelen moet je eigenlijk alles uit de kop halen en na het dremelen de boel goed spoelen. Je wilt absoluut zeker weten dat je geen metaaldeeltjes achter laat die vervolgens ergens in je motorblok grote schade gaan aanrichten.

Arjen artc 155

vr jan 16, 2009 13:41

Oke, komt helemaal goed...

Het wil nu dus dat ik een 1.8 los heb liggen,
en een 2.0 in mn auto heb...

Nu wil ik ze graag beide goed,
En 1 zegmaar sneller...

Welk blok leent zich hier het beste voor? de 2.0 of de 1.8 formula?

Ze zijn nu zegmaar beiden even snel, de formula 1.8 heeft sowieso al meer power dan de standaard 1.8, dus verschil zit er op dit moment niet in...
Alleen uit welk blok valt op bovenstaande manier het beste vermogenswinst uit te halen?

Kan ooit nog eens aan andere nokkenassen beginnen, maar dan verlies je juist je vermogen onderin... en dat wil ik op het moment in elk geval nog niet...

Groeten, Arjen

Arjen artc 155

vr jan 16, 2009 15:21

Markeren met markeerstifje/ typex
Kleppen:
Is het met plaatjes of is het afstelbaar met alleen voelermaat, zit namelijk een groot verschil in.

Zo te lezen zijn het kleppen met plaatjes.

Zou je een waterpas kunnen gebruiken ipv een stalen rei om te kijken of de kop recht is?
Ook al wordt de kop van Arjen waarschijnlijk gevlakt

Goeie afsteker kan ook gewoon een behangsteker zijn, als al het pakkingsmateriaal er maar afkomt.

Mvg A-j
APPIE!!!! :lol: Had nog niet eens gezien dat je hier ook zat... :oops:

Martin H
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

vr jan 16, 2009 15:31

Oke, komt helemaal goed...

Het wil nu dus dat ik een 1.8 los heb liggen,
en een 2.0 in mn auto heb...

Nu wil ik ze graag beide goed,
En 1 zegmaar sneller...

Welk blok leent zich hier het beste voor? de 2.0 of de 1.8 formula?

Ze zijn nu zegmaar beiden even snel, de formula 1.8 heeft sowieso al meer power dan de standaard 1.8, dus verschil zit er op dit moment niet in...
Alleen uit welk blok valt op bovenstaande manier het beste vermogenswinst uit te halen?

Kan ooit nog eens aan andere nokkenassen beginnen, maar dan verlies je juist je vermogen onderin... en dat wil ik op het moment in elk geval nog niet...

Groeten, Arjen
Wat is het verschil tussen de motor van een 1.8 Formula en een gewone 1.8 8v dan? :-s

Arjen artc 155

vr jan 16, 2009 15:35

Een formula is van zichzelf sneller...

Ik weet niet precies wat de verschillen zijn met een normale 1.8, maar hij is sowieso uitgerust met een oliekoeler, wat de normale 1.8'en niet hebben...
Hij trekt gewoon evengoed als een 2 liter, gewoon standaard fabriek af... :lol:

Zijn er ook niet zoveel van geloof ik hier in Nederland... Op het moment durf ik zelfs met aan zekerheid grenzende overtuiging te zeggen dat ik hier de enige ben met een formula met een 2.0 blok :twisted:

Groeten!!

albertjan

vr jan 16, 2009 15:47

Ik heb zo`n vermoeden dat bij een Formula 1.8 blok de nokkenassen een tikje verdraaid zijn, hierdoor wordt de inlaat eerder geopend, meer lucht en brandstof in het cilindertje en poef, een heftigere verbranding met als uitkomst, meer vermogen.

Maar ik kan natuurlijk verkeerd zitten.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jan 16, 2009 16:30

Ik heb al een hele poos lopen zoeken en ben elke keer tot de conclusie gekomen dat er aan een formula helemaal niets sneller is.
Een 2.0 is sneller te krijgen dan een 1.8, je hebt dezelfde motor maar met langere slag. Dat is echt het enige wezenlijke verschil.

Zet er C&B nokkenassen in en een motormanagementsysteem wat geen gebruik maakt van de luchtweger. Kop en inlaatspruitstukken flowen, eventueel HC zuigers (in combinatie met nog snellere nokkenassen dan). Spaghetti uitlaatspruitstuk, driehoekdemper uit de uitlaat halen. Het luchtfilter kan met een inlegfilter makkelijk tot 170-180 PK blijven zitten, er is nog wel iets winst te pakken door het te vervangen voor een BMC DIA of BMC CDA of iets dergelijks. Je kan op die manier best tot 200pk of zelfs meer komen, maar het gaat je duizenden euro's kosten.

Ik zou zelf een 8V gewoon zo laten, het zijn fijne betaalbare daily drivers, geen gruwelijke scheurbakken. Een beetje leuke modificaties zoals een inlegfilter, een chippie en de driehoeksdemper er uit en het wil voor relatief weinig geld een stuk harder van z'n plek. Zodra je meer dan dat gaat doen, ga je geld stoppen in een auto wat je er echt nooooooit meer uit haalt. Harder rijden is ook minder remmen, investeer geld in een goede set sportschokdempers en een dikkere achterstabi. Daarmee kan je zo veel harder de bocht door dat je al dat extra vermogen niet nodig hebt om anderen voor te blijven. Je hoeft daardoor ook minder te remmen, dus met een setje sportremblokken kom je ook een heel eind. Je hoeft dan ook niet gelijk 4zuiger tangen en grotere schijven te kopen.

Arjen artc 155

vr jan 16, 2009 16:44

Oke...

Laten we eens op een rijtje zeggen wat mij dan haalbaar lijkt en wat ik momenteel heb...

Willen:
- Spaghetti spruitstuk
- Flowen
- Misschien andere nokkenassen icm een andere ECU, maar dat is dan wel weer aardig aan de prijs
- Zonder nokkenassen een chipje...

Hebben:
- Geen driehoeksdemper
- BMC DIA
- koelvloeistofomleiding van het gasklephuis
- Carterontluchting uit het inlaattraject

Maar om terug te komen op het fenomeen formula... Hoe kan het dan dat die evengoed, al dan niet beter trekt als een 2 liter?
Er zijn namelijk meerdere personen die dit aan den lijve hebben ondervonden, waaronder ik...

Groeten!

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jan 16, 2009 18:54

Hebben:

- koelvloeistofomleiding van het gasklephuis
- Carterontluchting uit het inlaattraject

Maar om terug te komen op het fenomeen formula... Hoe kan het dan dat die evengoed, al dan niet beter trekt als een 2 liter?
Er zijn namelijk meerdere personen die dit aan den lijve hebben ondervonden, waaronder ik...

Groeten!
Gasklephuis niet in de KVS-leiding hebben betekent ijs tussen je gasklep bij dit weer als je niet oppast. Die aansluiting zit daar niet voor niets. Als je zometeen van je gas gaat en het helpt niet en je gaat op volle vaart rechtdoor, weet je waar het van komt..
Carterontluchting zou ik fijn houden. Ten eerste houdt je daarmee een onderdruk in je blok waardoor je olieverbruik lager is en ten tweede zuig je daarmee je zuigerveren als het ware vast, waardoor je meer compressie overhoudt. Beide zijn geen grote factoren, maar als je zo'n vuile lucht uit je blok haalt dat je motor er slechter van gaat lopen kan je maar beter gaan reviseren dan dat je afzuiging af gaat doppen op je inlaat.

Een 1.8 krukas weegt minder en heeft een kortere slag, het 1.8 blok heeft ook nauwelijks minder PKtjes dan een 2.0. Als je ietsje meer toeren maaktmet de 1.8, (wat makkelijker is met de kortere slag en de lichte krukas) ga je pas "echt" verschil merken boven de 100 km/h tussen de 2.0 en de 1.8 8V. Als je ook nog eens een fijne 1.8 hebt een een wat tegenvallende 2.0, ben je maar zo rapper met een 1.8. Ik heb met mijn 2.0 toen ie 4 ton op de teller had ook eens bezig geweest om tegen een erg lekker lopende 1.8 wat sprintjes te trekken en die 1.8 was gewoon net zo snel tot ergens 120-130 km/h.

Arjen artc 155

vr jan 16, 2009 18:59

Ik heb hem nu ook niet omgeleid hoor...

Maar het is meer voor het fenomeen... koude lucht;)
Als men probeert koude lucht in het blok te krijgen wordt dat weer teniet gedaan door de lucht van de carterontluchting en de verwarmde gasklep... Wat voor nut zou een inlaat bij de bumper dan moeten hebben:)

En tsjah... het blijft natuurlijk discutabel... ik moet zeggen, ben er met mijn 2 liter nog door geen enkele 1.8 uitgetrokken. En met mijn 1.8 door geen enkele 2 liter :lol:
Blijf erbij, formula heeft iets wat andere 1.8's niet hebben :P

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jan 16, 2009 20:13

Maar het is meer voor het fenomeen... koude lucht;)
Als men probeert koude lucht in het blok te krijgen wordt dat weer teniet gedaan door de lucht van de carterontluchting en de verwarmde gasklep... Wat voor nut zou een inlaat bij de bumper dan moeten hebben:)
Dat wordt helemaal niet teniet gedaan, die gasklepverwarming is broodnodig omdat je bij sneller stromende lucht afkoeling krijgt. Je krijgt dan ijsvorming bij 4 graden celsius en mist. Die gasklep blijft bij draaiende motor en rijdende auto echt nauwelijks warmer dan de omgeving. De hoeveelheid opwarming die je daardoor krijgt is te verwaarlozen vergeleken bij de warmte die van de motor afkomt en je inlaatkanalen en inlaatspruitstuk opwarmt hoor. Het is leuk op een race-auto maar op een straatauto die gewoon bij elk weertype moet blijven rijden is het spelen met je leven. Waarom denk je dat een autofabrikant alle moeite gaat doen om een gasklep te gaan verwarmen? Het kost alleen maar extra geld wat hij niet kan terug zien in de vraagprijs ten slotte. Het antwoord: Er vallen doden en gewonden als ze dat niet doen, hangende gaskleppen zijn levensgevaarlijk.

Terug naar “Algemene Technische vragen”