jaimiefanatic

HELP ME UIT DIT DRAMA PLEASE!!!

ma jan 12, 2009 21:27

Ik moet echt om de minuut tot 10 tellen om mijzelf rustig te houden want "there's only so much one can handle". Maar please kunnen de experts die ECHT verstand hebben van het een en ander mij helpen?

Het verhaal:

Een weekje geleden een super mooie 156 gekocht uit 2002. Op dit forum gezocht naar advies om er beter geluid in te stoppen en iemand gevonden, een lid hier, die een mooi systeem had en hem ook voor mij in wilde bouwen. Ik naar hem toe gereden, maar doordat het te donker was lukte het hem niet om de kabel van de accu naar de versterker door te trekken (hij kon het gat niet vinden waar de kabel doorheen moest). Ook toen we de standaard radio uit mijn dashboard haalden (die van de facelift 156) en terug stopten moest er een code ingevuld worden. Kaartje was helaas niet aanwezig in de auto (gekocht van een bovag lid auto dealer in sneek) dus ik kon de radio niet meer aan doen. Ik denk ik ga naar de dealer en laat hem daar wel resetten.

Ook kreeg ik zodra ik weer op de snelweg zat, doordat de accu eraf was gehaald en daarna terug gezet werd, een error in mijn systeem. "ZET DE AUTO AAN DE KANT, RIJ NIET VERDER. ABS FUNGEERT NIET MEER". Ik bellen naar de beste kerel die aan mijn auto heeft gezeten hij vertelde me dat ik naar de dealer moest gaan, ff resetten en klaar.

Ik naar -een zeker garagebedrijf- in Capelle. Vertelde het verhaal en wilde meteen even een paar andere dingen fixen: er was een bonk geluid als ik over een hobbelig weggetje reed, maar niet op de snelweg of normale weg. Alleen bij kleine bultjes en kuiltjes. Ook wilde ik een nieuwe AR logo op mijn motorkap, de radio weer unlocken en of het lampje achter mijn km teller weer aan mocht.

Radio unlocken kon niet, moest of naar italie voor een herprogrammering of een andere radio kopen. Ik koos voor het laatste (mijn broertje had nog een mooie pioneer liggen Smiley)

Na 3 uur wachten zei de beste man achter de balie dat het lampje en het logo waren vervangen maar dat de bonk waarschijnlijk het stuurkolom was (vervanging a 900 euro) maar het kon ook de stabilisatorstang zijn.. en dat ze een meting hadden gedaan van het systeem, zagen dat de kleppenrelais een error gaf, deze error gewist maar het probleem bleef. Ze wisten niet wat ze eraan moesten doen.

al met al mocht ik 200,00 euro betalen. (ik ging dus weg met een nieuw logo en een nieuw lampje).

Natuurlijk heb ik daar een uur ruzie staan maken waarbij ik duidelijk probeerde te maken dat ik niets kon met die diagnose en dat ik vond dat ik afgezet werd.
Maarja, kon toch betalen. Nu wilde ik mijzefl weer een beetje opvrolijken en aangezien de man van mijn nog niet werkend geluidsinstallatie mij het afmaken van de installatie nog schuldig was ben ik naar hem toe gereden.

Toen hij alles half had geinstalleerd en een test uitvoerde deed alles het super goed. Mooi spul, ik alsnog blij. Maar opeens kreeg de versterker geen stroom meer. Wat het was wist de beste man ook niet. Later bleek dat de zekering van de kabel die van de accu naar de versterker gaat het had begeven.

We hadden de radio van mijn broertje er nog half in hadden zitten en we wilde hem hem goed induwen. Ondanks dat we dat heel subtiel deden gingen ineens alle dashboard lichten uit!

Ik mocht dus naar huis rijden zonder werkend audio systeen, zonder dashboard verlichting, 200 euro lichter maar wel met een nieuw motorkap logo......

Wil iemand die ECHT verstand heeft please mij helpen met het dashboard verlichting, en het aan de praat krijgen van mijn audio systeem? EN ALLLSS het effe kan ook de error uit mijn systeem krijgen.

Ik ben bang dat ik weer 200 euro of meer neer moet leggen terwijl ik net 300 euro heb betaald voor de audio installtie en 200 voor ... het logo??
Please help .. ik zit echt met het handen in het haar.

MOD EDIT: Ik heb de naam van het bewuste bedrijf weggehaald.

jaimiefanatic

RE: HELP ME UIT DIT DRAMA PLEASE!!!

ma jan 12, 2009 21:30

sorry , hij is lid van alfa156forum.. ik post dit op 3 forums voor meer kans op hulp.

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jan 12, 2009 21:54

even op een rijtje:

er zit nu dus een standaard radio in (niet zo'n alfa radio)?
check je zekeringskast, er zullen wel een paar zekeringen eruit liggen (vervang deze, terk je radio eruit en zet het contact aan, doet dan je dashbaord het weer??)
ligt de bekabeling van de versterker nu helemaal, doe er een nieuwe zekering in, blijf deze dan heel??
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

alfa164superwebmaster
Member
Member

ma jan 12, 2009 23:35

wow, is die radio soms met kroonsteentjes geinstalleerd en zijn de draden met schilderstape aangesloten ofzo?

Wil je wel even helpen met je auto hoor, moet je dit weekeinde, liefst zondag even langsrijden in hillegom.

groet
Michel

alfa164superwebmaster
Member
Member

ma jan 12, 2009 23:36

oja, neem als je langs besluit te komen ook even je ori. radio mee, dan kan ik even kijken of ik die voor je kan unlocken

jaimiefanatic

Re: RE: HELP ME UIT DIT DRAMA PLEASE!!!

di jan 13, 2009 01:05

wow, is die radio soms met kroonsteentjes geinstalleerd en zijn de draden met schilderstape aangesloten ofzo?

Wil je wel even helpen met je auto hoor, moet je dit weekeinde, liefst zondag even langsrijden in hillegom.

groet
Michel
wow.. op het 156forum noemt niemand dit, maar het is wel het geval. wat is hier het probleem mee dan?
met een beetje geluk wordt het probleem eerder verholpen dan dit weekend, maar ik hou je aanbod zeker in gedachten!!

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jan 13, 2009 04:37

groet
Michel
wow.. op het 156forum noemt niemand dit, maar het is wel het geval. wat is hier het probleem mee dan?
met een beetje geluk wordt het probleem eerder verholpen dan dit weekend, maar ik hou je aanbod zeker in gedachten!!
Dat hoort netjes met stekkerverbindingen te zitten. Kroonsteentjes en "schilderstape' zullen bij het "frommelen" van de draden heel snel blanke koperdraad naar buiten laten steken. De kans op kortsluiting hierdoor is levensgroot. Dat er met kroonsteentjes en/of tape gewerkt wordt zegt niet veel goeds over de inbouwer. Het kan natuurlijk dat dit door een vorige persoon gedaan is, maar zoiets wil je echt vervangen als je een andere radio gaat plaatsen, niet lekker laten zitten en vrolijk doorprutsen....

De storing met dat relais, is daar al naar gekeken? Is dat niet gewoon een kwestie van het relaisvoetje even schoonmaken? Anders het relais vervangen? Een bonkend geluid in de stuurinrichting, wielophanging of iets dergelijks is bij een 156 heel vaak een versleten rubber van de (bovenste) draagarm. De oorzaken die de dealer noemde zijn ook mogelijk, maar ik vind het nogal vreemd dat er geen juiste diagnose gesteld is door de dealer. Je zou verwachten dat als je bij een merkdealer langsgaat, ze je probleem kunnen oplossen of in ieder geval kunnen vertellen wat het is. Ze zouden ook de gegevens van de codekaart gewoon moeten kunnen opvragen. In ieder geval zou je een nieuwe codekaart moeten kunnen bestellen. Dat kost ongetwijfeld een paar dagen, maar zulk soort problemen als je nu gehad hebt wil je in de toekomst vast niet meer, ik zou het serieus overwegen om er gewoon eentje te gaan bestellen. 200 euro rekenen en dan met 2 onduidelijke storingen/problemen en zonder codekaart laten vertrekken... Als dit verhaal klopt zou het geen beste beurt voor de dealer zijn :(

jaimiefanatic

di jan 13, 2009 09:37

Dit verhaal klopt .. -een zeker garagebedrijf- in Capelle aan de Ijssel zei letterlijk dat ze nog meer tijd nodig hadden (nog vaker 200 euro neerleggen!) om te achterhalen wat de problemen waren. Het beste kon ik eerst voor 900 euro het stuurkolom vervangen en daarna kijken of het geluid er nog steeds is. :shock:

Ik zal je reactie ook even posten in het topic op het 156 forum over de installatie van de audio.

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

di jan 13, 2009 10:00

Om te beginnen zou ik alles loskoppelen wat de goede man gemaakt heeft.
Radio eruit en zien dat de bekabeling zeker geen sluiting kan maken.
Een radio heeft vaak een licht dim functie als de lampen aan gaan. Wordt deze stuurspanning verkeerd aangesloten dan heb je ook problemen met je dashboard verlichting.
Ook vreemd dat je na de versterker inbouw problemen krijgt met de abs. vaak komt de abs pomp melding als er problemen zijn met accu spanning. Controleer daarom de accu aansluitingen en het relais.

Het bonk geluid kan veel zijn bij een 156, eigenlijk alles wat met de ophanging te maken heeft. Zeker een dealer moet toch wel een juiste diagnose kunnen stellen.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jan 13, 2009 10:30

Dit verhaal klopt .. -een zeker garagebedrijf- in Capelle aan de Ijssel zei letterlijk dat ze nog meer tijd nodig hadden (nog vaker 200 euro neerleggen!) om te achterhalen wat de problemen waren. Het beste kon ik eerst voor 900 euro het stuurkolom vervangen en daarna kijken of het geluid er nog steeds is. :shock:

Ik zal je reactie ook even posten in het topic op het 156 forum over de installatie van de audio.
Dat lijkt me nogal een raar advies. Lukraak voor 900 euro spullen gaan vervangen terwijl je vooraf kan zien of een onderdeel stuk is in je ophanging en stuurinrichting? Ik zou echt eerst eens naar de meest voorkomende delen kijken in de wielophanging, voordat ik "blind" een stuurkolom ga vervangen. Voor 900 euro zou ik overigens hard naar de sloop gaan en er daar eentje kopen voor een paar tientjes, maar goed, dat zou mijn keuze zijn. Werd hier trouwens niet een stuurhuis bedoeld? We hebben de kant van de -een zeker garagebedrijf- niet gehoord, maar zoals dit over komt lijkt het er op dat ze weinig technische kennis hebben en de rekeningen daar met een vork geschreven worden.

Die bekabeling die met kroonsteentjes of zo gedaan is zou ik inderdaad afkoppelen en netjes over doen. Werk zorgvuldig met een soldeerbout en krimpkous over de soldeerverbindingen. Indien er orgineel stekkers gebruikt zouden zijn die nu missen: zet de stekkers aan en ga geen rechtstreekse verbindingen maken, bouw het terug naar orgineel.

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

di jan 13, 2009 10:58

bouw het terug naar orgineel.

storingen oplossen en opnieuw beginnen :thumbs:

Andretti Molletti

di jan 13, 2009 12:39

geregeld
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op di jan 13, 2009 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Alfa 1.5

di jan 13, 2009 13:05

Waarom ga je voor de wielophanging en ABS storing niet terug naar de dealer waar je de auto gekocht hebt. Als consument heb je recht op een goed produkt.

Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo

di jan 13, 2009 14:41

MOD EDIT: Ik heb de naam van het bewuste bedrijf weggehaald.
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Terug naar “Algemene Technische vragen”