patje33
Full Member
Full Member
Berichten: 366
Lid geworden op: za aug 19, 2006 16:52

1300 bak op een 170016v moter?

za jan 10, 2009 16:49

ik weet dat het kan maar scheelt het echt zo veel?

het gaat er dus om dat de auto sneller optrekt
de top word minder maar goed was toch niet van plan om 200 te gaan rijden

Speeder

RE: 1300 bak op een 170016v moter?

za jan 10, 2009 17:12

Kortere versnellingen, meer wielspin ;)

Doordat de versnellingen iets korter zijn, zit je sneller in je gunstige power-band (toerengebied). Je moet daarentegen wel wat meer schakelen. Ik heb er altijd veel plezier aan beleefd...dat wel :D

Sandertje P4

RE: 1300 bak op een 170016v moter?

za jan 10, 2009 17:56

Mijn mening is iets anders....

In de 1e en 2e versnelling is het echt superleuk. In de 3e word het wat minder, omdat je gauw aan het eind van je koppel zit.
En de 4 en 5e versnelling schoot het voor mijn gevoel niet echt op. Omdat je heeel snel aan het eind van je koppel zit.
Als je 120 rijd, draai je ongeveer al 4000 rpm. (of meer)

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: 1300 bak op een 170016v moter?

za jan 10, 2009 19:13

Ik heb een 1.4 bak op mijn 1.7 motor zitten en ik heb juist het tegenovergestelde van Sander. 1 en 2 is niet super in de 3 schiet ie als een tierelier vooruit en dan gaat het maar door. Bij mij hangt ie op 120 op de 14000 toeren en dat was voorheen ook zo................ze haalt wel iets moeilijker de 180.

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Netfinity
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 20:38
Locatie: Borne

RE: 1300 bak op een 170016v moter?

zo jan 11, 2009 00:06

Ik wist dat boxers soms aardige toerentallen haalden, maar 14000 is wel erg veel :lol:
Wordt ook wel Erik genoemd

75 Imola 2.0ie 1991
Fiat Punto 1.2 2001

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: 1300 bak op een 170016v moter?

zo jan 11, 2009 09:09

Haah ja ik zie het das idd wel heel veel!! ik schep graag op dat heb je wel in de gaten 8)

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: 1300 bak op een 170016v moter?

zo jan 11, 2009 09:49

De praktijk is dat je de "winst" die je boekt ongeveer kwijt raakt met de tijd die je nodig hebt om te schakelen. Een standaardblok heeft een vrij brede powerband waardoor je het niet echt nodig hebt. Zodra je er scherpere nokkenassen op gaat zetten en onder de 2500 toeren of daar omtrend geen vemogen hebt, is een korter bakje een stuk fijner.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: 1300 bak op een 170016v moter?

zo jan 11, 2009 10:21

een 8V is heel anders als een 16V en dus niet te vergelijken....

juist een 16V is zo leuk omdat je in zijn 2 115 haalt en daarmee pak je juist alle winst tov andere auto's, je kan zo lekker doorhalen en je hoeft eigenlijk nooit naar 5, want hij loopt 205 in zijn 4 (tenminste de mijne, die was natuurlijk niet geheel standaard)

ik zou het dus nooit doen, alleen voor het circuit KAN het leuk zijn, echter is die discussie ook al 10x gevoerd
ik zeg dat het dan nog steeds niet beter hoeft te zijn, je moet alle bochten snelheden gaan opschrijven, dan kijken in welke versnelling je kan rijden en hoeveel toeren je maakt.

Alleen de eindoverbrenging is anders, dus alle versnellingen zijn wel even lang, maar je moet wel eerder schakelen. Je verlegt dus gewoon alles.
Wil je nu wel echt een bak waar je wat aan hebt, dan moet je zoeken naar een type1 of sud bak, daarbij zijn de versnellingen korter (dus niet de eindoverbrenging), nu krijg je dus kortere verzetten en gebruik je zijn 5 wel op het circuit... Dat moet je dus hebben voor het circuit, op straat heb je er geen bal aan, want schakelen kost alleen maar veel tijd bij een 33....
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Terug naar “Algemene Technische vragen”