dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Koud moeilijk starten + doodvallen 155 16v

vr jan 09, 2009 20:59

Vandaag stak een fijn probleem de kop op:

Na mijn werk, dus koud, starten lukte pas na meerdere pogingen. (normaal = sleutel omdraaien & lopen)

Na het wegrijden bleek dat de motor wel normaal op het gas reageert, maar als ik rijdend de koppeling indruk en het toerental naar stationair zou moeten gaan, "sterft" de motor.
Stationair draaien doet -ie gek genoeg wel, maar hij loopt wat te zagen, af en toe: schommelend toerental. Dat doet -ie ook als de LMM-stekker los is.
Verder, als er -stationair- gas gegeven wordt ploft -ie af en toe.

Ik heb een beetje gezocht en de Lambda-sensor komt vaak voorbij bij dit soort problemen, maar specifiek dit probleem heb ik niet kunnen vinden...

Iemand :?:

Voor de volledigheid: het gaat om een 155 16V, 1996, 217000 km. De bougies zijn vernieuwd bij km 199500. Er zit geen open luchtfilter op, wel een inleg-K&N.
Als we het luchtfilter afkoppelen veranderd er niets.
It's not easy, being green (kermit)

Andretti Molletti

RE: Koud moeilijk starten + doodvallen 155 16v

vr jan 09, 2009 21:09

educated guess: valse lucht. test eens met remmenreiniger?

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Koud moeilijk starten + doodvallen 155 16v

vr jan 09, 2009 21:15

educated guess: valse lucht. test eens met remmenreiniger?
Morgen even halen. Hele motorruimte onderspuiten?:wink:
Waarom gebeuren dit soort dingen me altijd vlak voor het weekend?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jan 09, 2009 21:23

nee, gewoon starten, stationair laten lopen en remmenreiniger in kleine spuitjes op je luchtinlaatkanaal spuiten, telkens even wachten. Als ie ineens veel meer toeren gaat maken, zuigt ie waar je het laatst hebt gespoten lucht (en dus ook remmenreiniger) naar binnen. Stukje bij beetje het hele inlaat-traject aflopen, vooral in plooien van de rubberslangen zie je verkeerde openingen lastig zitten.

Het kan ook nog een slecht kontakt bij je gasklep-sensor zijn, of de beruchte zekeringen en relais bij je accubak die slecht contact maken.

Andretti Molletti

vr jan 09, 2009 21:31

Overigens, is de isolatie (rubberhoes) om de stekker vd lmm verteerd?? En zit die mogelijk vol vocht/ijs nu?

Valse lucht dacht ik aan omdat je motor ploft en nu met dit koude weer slechte slangetjes vaak afbreken (worden te hard)

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jan 09, 2009 21:39

Die isolatie ziet er idd niet uit, maar er zit/zat geen vocht op/in.

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jan 09, 2009 21:53

Het kan ook nog een slecht kontakt bij je gasklep-sensor zijn, of de beruchte zekeringen en relais bij je accubak die slecht contact maken.
Die zal ik morgen ook eens nalopen.

Thnx voor de tips tot zover :thumbs:

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jan 10, 2009 21:22

Nou, wat dingetjes geprobeerd...

Halfords had geen remmenreiniger :? dus heb ik de accubak-relais maar schoongeschuurd. Dat was gemakkelijk want die waren niet gecorrodeerd, zagen en zien er prima uit.
Daarna: proefritje.
:(
Dezelfde symptonen, nu samen met een oplichtend "keycode"-lampje op het dashboard :(

Toen de ecu maar eens gereset.

Behalve dat ik m'n klokje opnieuw moest instellen :evil: :wink: is alles weer normaal: auto loopt goed, niks mis mee.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jan 10, 2009 21:30

Halfords had geen remmenreiniger :? dus heb ik de accubak-relais maar schoongeschuurd. Dat was gemakkelijk want die waren niet gecorrodeerd, zagen en zien er prima uit.
Dezelfde symptonen, nu samen met een oplichtend "keycode"-lampje op het dashboard :(

Behalve dat ik m'n klokje opnieuw moest instellen :evil: :wink: is alles weer normaal: auto loopt goed, niks mis mee.
Hopelijk gaat het niet weer fout. Als hij binnen een paar 100 km weer slechter loopt is het hoogst waarschijnlijk toch je lambda. Mocht je weer problemen krijgen, even uit (laten) lezen, dan kan je misschien achterhalen wat de oorzaak is.

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jan 10, 2009 21:37

Hopelijk gaat het niet weer fout. Als hij binnen een paar 100 km weer slechter loopt is het hoogst waarschijnlijk toch je lambda. Mocht je weer problemen krijgen, even uit (laten) lezen, dan kan je misschien achterhalen wat de oorzaak is.
Zijn door de reset ook alle foutmeldingen gewist? Ik bedoel: er is geen "vast geheugen" dat foutcodes opslaat for future reference?
Ik ga de volgende week namelijk naar de garage voor een oliewissel en apk-voorkeuring en ik geloof dat hij hem ook kan uitlezen...

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jan 10, 2009 22:36

Zijn door de reset ook alle foutmeldingen gewist? Ik bedoel: er is geen "vast geheugen" dat foutcodes opslaat for future reference?
Ik ga de volgende week namelijk naar de garage voor een oliewissel en apk-voorkeuring en ik geloof dat hij hem ook kan uitlezen...
De foutcodes zijn ook gereset, die staan in hetzelfde geheugen als je calibraties. Alles wat je volgende week bij de beurt bij uitlezen vindt, is dus gegarandeerd niet ouder dan die reset. Vraag of ie alle codes voor je opschrijft als er wat in staat, dan kan je die later nog gebruiken eventueel.

Terug naar “Algemene Technische vragen”