Pagina 1 van 2

Dion as rubber vervangen.

Geplaatst: zo jun 05, 2005 15:58
door KAS
Heeft iemand hier ervaring met het vervangen van de ophangrubber die in de bocht zit van de de Dion as? Dat rubber onder de koppeling zal ik maar zeggen. Die is bij mijn Alfetta gaar en veroorzaakt geklapper. Moet ik nog ergens rekening mee houden bij het demonteren. Zit zo`n rubber geperst? Is dat te doen? Ik kan beschikken over een brug.

RE: Dion as rubber vervangen.

Geplaatst: zo jun 05, 2005 16:11
door bralfa
Kas,

het rubber zit geperst... Is een hoop werk. Zit een goed rubber in de as die ik bij "te koop" aanbiedt.... Alternatief?? heb je gelijk een strakker sturende alfetta....

RE: Dion as rubber vervangen.

Geplaatst: zo jun 05, 2005 16:23
door KAS
Misschien wel, maar ik zie geen mogelijkheid om die as hier te krijgen. Dat wordt niks met het op het dak vastbinden. Tegen een hoop werk zie ik niet op, maar ik begrijp dat de as er onder vandaan moet.

RE: Dion as rubber vervangen.

Geplaatst: zo jun 05, 2005 16:38
door bralfa
Met speciaal gereedschap is het te doen onder de auto. Als je die niet hebt denk ik dat het ondoenlijk is onder de auto. Ik doe het iig naast de auto...

RE: Dion as rubber vervangen.

Geplaatst: zo jun 05, 2005 16:47
door KAS
O.k. Bedankt voor je antwoord iig. :D
Heet zo`n ding een uniball? Ik heb op het oude forum nog iets gevonden.
http://www.alfaclub.nl/ikonforum/ikonbo ... topic=2827

Re: Dion as rubber vervangen.

Geplaatst: zo jun 05, 2005 18:06
door AlfettaOwner
Heeft iemand hier ervaring met het vervangen van de ophangrubber die in de bocht zit van de de Dion as? Dat rubber onder de koppeling zal ik maar zeggen. Die is bij mijn Alfetta gaar en veroorzaakt geklapper. Moet ik nog ergens rekening mee houden bij het demonteren. Zit zo`n rubber geperst? Is dat te doen? Ik kan beschikken over een brug.
Let wel op de bolvormige schijf die je demonteerd, deze mot weer precies op de juiste wijze terug worden geplaatst.
Ik haal dit ff aan omdat hier een vergissing heel snel is gemaakt :wink:

RE: Dion as rubber vervangen.

Geplaatst: zo jun 05, 2005 18:15
door bralfa
Kas,

Het rubber kun je vervangen door een lager. Dit lager noem je een uniball... Dat is waar het forum waar je aan refereert over ging.

RE: Dion as rubber vervangen.

Geplaatst: zo jun 05, 2005 20:58
door psillen
@KAS,

Dat rubber wat je bedoelt is idd. zo'n beetje de lastigste van de achterophanging om
te vervangen.
Als je eraan begint, zou ik sowieso de baksteunen vervangen - links en rechts
vooraan van de versnellingsbak. Dat is dan relatief makkelijk en gegarandeerd zijn
ze niet meer goed.
Idem voor de in totaal 5 bussen in het Watt-stangenstelsel - achteraan de as -
Deze localiseren de as zijdelings.

Voor straatgebruik een uniball erin zetten zou ik persoonlijk niet doen. Dat brengt
zeker een verbetering, maar de grootste verbetering zit al in het vervangen van
een versleten rubber door een nieuwe. Verschil tussen nieuw standaard en een
uniball is kleiner. Toegevoegde waarde voor straatgebruik?

RE: Dion as rubber vervangen.

Geplaatst: zo jun 05, 2005 23:12
door Alessandro
Zorg dat je de juiste pers kunt lenen! Bij een 'bevriende' alfa specialist bijvoorbeeld. :idea:
Zonder pers lijkt mij dit niet de doen. :-k

Ik wist trouwens niet dat die dingen zo erg kunnen verslechteren. :o
Bij m'n Alfetta en 75 zijn ze nog origineel en geen geklapper! :roll:

Re: RE: Dion as rubber vervangen.

Geplaatst: zo jun 05, 2005 23:28
door AlfettaOwner
Zorg dat je de juiste pers kunt lenen! Bij een 'bevriende' alfa specialist bijvoorbeeld. :idea:
Zonder pers lijkt mij dit niet de doen. :-k

Ik wist trouwens niet dat die dingen zo erg kunnen verslechteren. :o
Bij m'n Alfetta en 75 zijn ze nog origineel en geen geklapper! :roll:
Ook hier is ie nog origineel.
Heb bij restauratie alleen de silentblokken vwb ophanging bak hoeven te vervangen.

Re: RE: Dion as rubber vervangen.

Geplaatst: ma jun 06, 2005 07:19
door GTV Boy
Zorg dat je de juiste pers kunt lenen! Bij een 'bevriende' alfa specialist bijvoorbeeld. :idea:
Zonder pers lijkt mij dit niet de doen. :-k

Ik wist trouwens niet dat die dingen zo erg kunnen verslechteren. :o
Bij m'n Alfetta en 75 zijn ze nog origineel en geen geklapper! :roll:
Ik denk dat dit ook wel met de rijstijl te maken heeft. :driving:

bij abrupt optrekken en remmen krijgt dit rubber flink op zijn donder.. 8)

Re: RE: Dion as rubber vervangen.

Geplaatst: ma jun 06, 2005 19:24
door KAS
k denk dat dit ook wel met de rijstijl te maken heeft. :driving:
bij abrupt optrekken en remmen krijgt dit rubber flink op zijn donder.. 8)
Bedankt voor het kompliment. 8) :wink:
Ik heb een nieuw rubber besteld en ga hem Donderdag monteren. De rest zie ik wel hoe dat nog is. Als dat ook slecht is, dan moet dat ook vervangen worden.
Het oude rubber is gewoon uitgedroogd. 22 jaar oud, kan gebeuren. Ik heb nu 2 dikke uitlaatrubbers naast dat rubber geplaatst zodat het geklapper weg is, maar dat is natuurlijk geen oplossing. Ik kan beschikken over een pers, dus dat moet lukken. Ik laat wel weten of het gelukt is. Als het niet gelukt is dan meld ik de naam van het sloopbedrijf hier waar de auto naar toe gegaan is. :mrgreen:

RE: Dion as rubber vervangen.

Geplaatst: di jun 07, 2005 23:12
door Alessandro
Nee joh, ik neem 'm ook wel aan! Dan hoef je niet bij te betalen! :blue_lol: :wink:

RE: Dion as rubber vervangen.

Geplaatst: do jun 09, 2005 06:31
door AG
Het vervangen kan je gewoon onder de auto doen als je een brug tot je beschikking hebt.
Het grootste probleem is dat het rubber een plastic buitenkant heeft en een stuk groter is dan het gat. Het speciaal gereedschap hiervoor is o.a een conische bus aan een pers heb je niet zoveel. Haal de dwarsbalk eraf en probeer de as zover mogelijk naar beneden te drukken slijp de borglippen weg en demonteer alles. Nu komt het eerste probleem maak van een plaat een conische bus mbv slangklemmen en pers het rubber erin met een draadeind m10 en passende ringen cq bussen. Het 2de probleem is het borgen van het rubber orgineel hebben ze met een stempel lippen erin geslagen die dan gelijk het rubber naar beneden drukken. Maak een ring of bus met happen eruit en trek deze dan goed aan naar beneden sla met een beitel dan lippen of borg het rubber nu door de ring vast te lassen dit geeft wel wat rook. Het borgen is echt belangrijk anders komt het gerammel snel weer terug.

Het is een kwestie van doorzetten.

AG

Re: RE: Dion as rubber vervangen.

Geplaatst: do jun 09, 2005 16:40
door KAS
Nee joh, ik neem 'm ook wel aan! Dan hoef je niet bij te betalen! :blue_lol: :wink:
Helaas Alessandro, het gaat niet door. Ik hou hem toch zelf. :wink:
Het is gelukt met het rubber trouwens. Wel een gepruts maar hij zit erin. Ik heb het op de manier van AG gedaan. Dat lukt best. Als die dwarsbalk eronder vandaan is, dan heb je ruimte genoeg om er aan te werken. Het was idd een plasicrubber, die veel te groot is. :evil: Ik heb nog gebeld met de leverancier of er meerdere types waren, maar dit is niet het geval. Dus toen heb ik met een schuurpapiertje er een conisch kantje aan geschuurd. Een klein stukje maar , net genoeg om hem er een mm in te krijgen. Het rubber moet van boven naar beneden getrokken worden. Daarna een plaat boven op de Dionasrubber.Toen een draadeind erdoor, een grote dop ( nr 38 )onder de Dionas met nog een plaat daar weeronder. Een moer erbovenop gedraait en een moer eronder op gedraait op dat draadeind. Daarna voorzichtig het rubber naar beneden getrokken door de onderste moer aan te draaien. Ik hoop dat iemand het nog snapt. :?
Daarna was het een kwestie van de boel weer terug plaatsen. Die aluminium plaat niet vergeten idd.
Verrassing was wel die borgringen onder en boven op het rubber. Eentje was tijdens het demonteren gesneuveld, maar ik heb hem gelukkig gered.
Kortom, het is wel wat werk, maar het is te doen. Met dank aan een zelfgemaakte trekpers. :D Dus de achteras hoeft er niet onder vandaan.
De andere rubbers waren nog goed en die heb ik ook laten zitten.
In de Dionasrubber zit een stalen bus gevulcaniseerd, en die lag los, waardoor het geklapper veroorzaakt wordt.
Allemaal bedankt voor de tips en het meedenken. :thumbs:

P.s, zonder brug is dit geintje niet te doen denk ik. Dan kun je waarschijnlijk beter de as eronder vandaan halen.