jef 75
Guru
Guru

Fan 75 ts (tijdsrelais)?? (oorzaak;dichtgeslibte radiator)

vr jan 02, 2009 16:58

Na enkele pogingen ben ik toch genoodzaakt hulp te vragen.
Volgende probleem doet zich voor
Wanneer ik de 75 stationair laat draaien tot 85 a 90 graden springt de fan op,maar dat doet ie maar +- 5 sec (te kort dus)
De electrische werking is dus oke,maar waarom draait die fan maar 5 sec,bij andere 75 ers is dat bij mijn weten steeds +-30 a 35 sec,en de temperatuur gaat dan ook wat omlaag.
Eerst dacht ik aan een tijds relais,maar andere relais doen hetzelfde.
De temperatuur komt niet op een kritiek punt,eenmaal de fan aanslaat gaat de temperatuur wel een +-2 graden omlaag,maar ik had toch graag een correcte werking gehad.

Betreft een Alfa 75 TS 87'

Alvast bedankt voor de tips.
Laatst gewijzigd door jef 75 op za jan 03, 2009 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Frits
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: Fan 75 ts (tijdsrelais)??

vr jan 02, 2009 17:07

Als de temperatuur omlaag gaat, is er niets aan de hand. De huidige buitenlucht temperaturen zijn behoorlijk koud.
Het kan best dat 5 sec lucht door de radiator van 0 graden hetzelfde effect heeft als 30 sec. lucht van 25 graden...

Lijkt me niets mis mee.
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

reijnaje
Guru
Guru

vr jan 02, 2009 18:33

Die fan is toch niet tijdgeboden? Maar toch gewoon temperatuur gebonden, is mij in ieder geval zo wel geleerd. Meestal staat dat ook wel met getallen op de thermoschakelaar. Bijvoorbeeld die van een 33 schakelt aan bij 93 en uit bij 84 graden (zo uit mijn hoofd). En stationair met deze buitentemperaturen lijkt het me niet heel gek dat die temperatuur heel snel daalt.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Fan 75 ts (tijdsrelais)??

vr jan 02, 2009 19:49

Die fan is toch niet tijdgeboden? Maar toch gewoon temperatuur gebonden...
Klopt. Maar het kan wel verschil uitmaken als je een andere schakelaar/sensor monteert. Door veroudering kunnen de schakelpunten dichter bij elkaar komen te liggen en slaat de fan dus al bij een hogere temperatuur af.

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

za jan 03, 2009 00:48

Jef - behalve een draadbreuk of (vaak voorkomende) slechte aansluiting tussen kabel en kabelschoen zou de thermoswitch ofwel temperatuurschakelaar op de radiateur de schuldige zijn.

Verbindt de draden op de switch maar eens door - dan blijft ie gaan ....

(zo niet, misschien toch een gebrekkig relais?)

Is het misschien een 75 met airco toevallig? :wink: zodat misschien dezelfde aanjager wordt aangestuurd op het airco circuit? (Ik heb al diverse manieren van bedradingen gezien van aircomodellen)
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

reijnaje
Guru
Guru

za jan 03, 2009 10:07

Die fan is toch niet tijdgeboden? Maar toch gewoon temperatuur gebonden...
Klopt. Maar het kan wel verschil uitmaken als je een andere schakelaar/sensor monteert. Door veroudering kunnen de schakelpunten dichter bij elkaar komen te liggen en slaat de fan dus al bij een hogere temperatuur af.
Tuurlijk slijt zo'n schakelaar ook, maar ging er mij maar om dat het niet tijdgebonden is.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

jef 75
Guru
Guru

za jan 03, 2009 10:33

Update-
eergisteren heb ik al een dozijn pogingen gedaan om de (fout) te vinden

BV
Als ik een losse thermoswitch op de bekabeling aansluit,en ik verwarm deze met een gasbrandertje,is alles normaal,dus de fan draaid zijn normale tijd.(+- 35 sec dus)
als ik diezelfde thermoswitch in de radiator draai,en laat de motor op temperatuur komen,springt de fan aan,maar dan maar 5 sec.
Relais heb ik ook al verwisseld met een andere 75 waar alles perfect funtioneerd.
Mij lijkt het niet dat de thermoswitch een signaal geeft naar de fan als ie BV de koeling bereikt die nodig is na BV 5 sec,ik denk eenmaal die thermoswitch een signaal krijgt, een vast aantal sec,
hoort te draaien,en die vaste sec zou dan weer een +- 30 sec zijn volgens mij,omdat ik ook nooit anders geweten en gezien heb.
Het zou idd wel kunnen omdat het allemaal zo hoort,omdat het buiten +- 0 graden is.

reijnaje
Guru
Guru

za jan 03, 2009 10:41

Zo te zien is ie toch echt temperatuur gebonden. Gaat aan bij 85 en uit bij 75 graden volgens Hbase :roll: zit dus geen tijdinterval op lijkt me.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

GiuliaReis
Full Member
Full Member

za jan 03, 2009 12:02

Update-

Mij lijkt het niet dat de thermoswitch een signaal geeft naar de fan als ie BV de koeling bereikt die nodig is na BV 5 sec,ik denk eenmaal die thermoswitch een signaal krijgt, een vast aantal sec,
hoort te draaien,en die vaste sec zou dan weer een +- 30 sec zijn volgens mij,omdat ik ook nooit anders geweten en gezien heb.
Het zou idd wel kunnen omdat het allemaal zo hoort,omdat het buiten +- 0 graden is.
Jef, de sensor die in het circuit van het koelwater zit is wel degelijk temperatuur gevoelig. Heeft dus niets met je relais te maken.
Vervang de sensor maar eens. Heel simpel gezien is dit een thermische schakeling, dus niet een aantal seconden open of dicht.
Thoughts of an idle mind

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

za jan 03, 2009 12:10

Het lijkt me toch niet echt een probleem. Als de temperatuur van de motor hierbij te hoog wordt zou je misschien de wasthermostaat eens moeten wisselen. Deze bepaalt namelijk hoeveel heet water er richting de radiateur wordt gevoerd en dus ook hoe snel de fan dit naar een acceptabel niveau kan terugbrengen.

En het scheelt ook welke stand je hebt op de interieurkachel. Die bevindt zich in het permanente stromingscircuit en geeft dus extra koeling als je daar lucht van buiten langs voert. Als je LPG hebt zorgt dit ook voor extra koeling via de voorverwarming van de regelaar/verdamper.

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

za jan 03, 2009 12:35

helemaal niks aan de hand jef, is op deze manier juist beter omdat je minder schommelingen in temperatuur krijgt

vind je zelf ook fijner denk ik als je onder de douche staat dat het water op ongeveer dezelfde temperatuur blijft dan wanneer het eerst heet wordt, en dan ineens een graad of 10 kouder, en dan weer heet

kan natuurlijk ook zo zijn dat jouw ventilator zo verschrikkelijk hard draait dattie gewoon in die paar seconden al evenveel afkoeling heeft bezorgd als een andere gemiddelde ventilator

iig niets om je zorgen om te maken

jef 75
Guru
Guru

za jan 03, 2009 13:32

Iedereen Hartelijk bedankt voor het meedenken en de tips,Rob(GiuliaReis) wil ik nog nadrukkelijk bedanken voor de juiste tip!!
Het probleem was een dicht geslibte radiator(zoals Rob me aan de telefoon zei),een andere radiator erin en het probleem is opgelost.
De radiator die eruit kwam was trouwens van ijzer makelij,mss omdat het een '87 er is dat deze toen gebruikt werden?

Ik ben weer tevreden :thumbs:

GiuliaReis
Full Member
Full Member

za jan 03, 2009 14:14

Iedereen Hartelijk bedankt voor het meedenken en de tips,Rob(GiuliaReis) wil ik nog nadrukkelijk bedanken voor de juiste tip!!
Het probleem was een dicht geslibte radiator(zoals Rob me aan de telefoon zei),een andere radiator erin en het probleem is opgelost.
De radiator die eruit kwam was trouwens van ijzer makelij,mss omdat het een '87 er is dat deze toen gebruikt werden?

Ik ben weer tevreden :thumbs:

Mooi, en dat in die kou! :thumbs:
Thoughts of an idle mind

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Fan 75 ts (tijdsrelais)?? (oorzaak;dichtgeslibte radiat

zo jan 04, 2009 12:52

:lol: Daar was ik niet vanuit gegaan dat Jef (met een verzameling radiateurs) er een slecht exemplaar in had staan.
Die dus bij belasting de temp de hoogte in deed schieten.. Opgelost dus :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Terug naar “Algemene Technische vragen”